Deel dit artikel
-

Oracle: cookieloos Chrome is een farce

“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.

Volgens Glueck, die wel vaker de directe confrontatie met Google zoekt, gedraagt Google zich heiliger dan de paus. De techgigant is deze week met een gefaseerde uitrol begonnen van een nieuw reclamesysteem waar geen plaats meer is voor third party cookies en trackers. Dit systeem FLoC is onderdeel van de zogeheten Privacy Sandbox, een geheel van middelen om de privacy van de gebruiker te beschermen.

Het punt met FLoC echter, zo betoogt de lobbyist van Oracle, is dat één partij alleen maar meer gebruikersdata verzamelt. Derde partijen mogen enkel generieke doelgroepruimte inkopen, op basis van Chrome-data. Maar Google zelf kent elke scroll en klik van alle gebruikers van Search, Android, YouTube en alle aanpalende domeinen.

“Als ik via mijn browser de New York Times bezoek, ben ík de first party. Het is te gek voor woorden om ook Chrome als first party te beschouwen, omdat ik die browser gebruik. Dat is hetzelfde als wanneer telefoonbedrijf Verizon meeluistert als je iemand opbelt.”

Het marktaandeel van Chrome, wereldwijd boven de zestig procent, zorgt ervoor dat Google feitelijk de standaarden oplegt. De Europese reclamebranche had dit te laat door en heeft nog tot eind 2022 om zich een beeld te vormen van de eigen toekomst.

Oprichter Marco Kloots van Platform 161 schetst: “Je ziet hier twee dingen gebeuren. Allereerst kan Google via ingelogde Chrome-gebruikers gewoon ongeremd gebruikersdata blijven verzamelen. Aan de andere kant breidt Google de definitie van first party uit door zichzelf als first party te bestempelen. Als ze claimen privacy te beschermen dan meten ze met twee maten.”

De ondernemer ziet in zijn praktijk dat adverteerders dit doorkrijgen en manieren zoeken om zich van Google af te wenden. “Ze zien dat Google vooral goed voor zichzelf zorgt en dat ze daar onderdeel van zijn tenzij te actief een koers inzetten die ze zelf bepalen.”

Illustratief voor Kloots’ verwijt is de wijze waarop Google omging met een monopoliestraf straf van de Europese Commissie. Meer specifiek: de misbruik van marktmacht met Google Shopping. De techgigant moest die productcarrousel bovenaan de pagina met zoekresultaten verplicht openstellen voor derde partijen. Voor het gebruik daarvan rekent de zoekmachine geld. Wat begon als een monopoliestraf is nu een van de grootste drijvers van omzetgroei en heeft andere productvergelijkers effectief niets gebracht.

Foto: Franck Michel (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond