Deel dit artikel
-

‘Overname Sanoma mag niet leiden tot ongefundeerde prijsstijgingen’

De overname van Sanoma door DPG is volgens de Bond van Adverteerders een goede strategische stap die kan bijdragen aan een innovatief, kwalitatief en gezond lokaal medialandschap. Maar de consolidatie mag volgens bvA niet leiden tot onevenredige prijsstijging van de nationale mediaruimte. Merken kunnen dan juist gedwongen worden uit te wijken naar buitenlandse aanbieders.

Met een bereik van 11,2 miljoen mensen kan DPG zich in Nederland meten met Google en Facebook. Dat maakt de overname een logische en haast onontkoombare stap, die veel voordelen kan bieden aan adverteerders, zo schrijft de bond.

DPG is niet de enige mediapartij die op schaalvergroting inzet. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de tv-markt de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance.

Voor adverteerders kan een sterk nationaal aanbod van reclameruimte voordelen bieden op het gebied van meetbaarheid en transparantie. Die kwaliteit bieden de lokale media vaak al.

BvA ziet bij lokale media-exploitanten onvoldoende voorbeelden van noodzakelijke kwaliteitsverbetering en innovatie op het gebied van doelgroepbereik, technische mogelijkheden, eenduidige prijzen en de gebruikerservaring. Innovaties die door de globale platforms wel in ruime mate geboden worden.

‘BvA begrijpt dat prijsstijgingen nodig kunnen zijn voor het investeren in content en techniek om te kunnen concurreren met de internationale walled gardens,’ aldus de belangenvereniging. ‘Maar deze prijsstijgingen moeten ook aantoonbaar kwalitatief voordeel bieden voor adverteerders. Dat is nu onvoldoende het geval.

Deel dit bericht

2 Reacties

M.

Kan me niet voorstellen dat de nieuwe alliantie de prijzen omhoog zal gaan drukken. Dat is nu net een van de belangrijkste punten waarop ze het ook met de huidige waarde al verliezen van Facebook en Google.

Sal

Dpg is nu al moeilijk om deals mee te maken. Sanoma is moderner en denkt meer mee. Maar goed, blijft dat wel?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond