Deel dit artikel
-

RTL Nederland presenteert nieuwe strategie, met ontslagen

RTL Nederland investeert komende jaren tientallen miljoenen in nieuwe technische en organisatorische fundamenten. Daarin staan data-analyse, technologie en creatie voorop.

Het mediabedrijf laat de zendergerichte focus los, gaat meer voor zelfontwikkelde en -geproduceerde content en streeft naar ‘een hechte relatie en directe interactie’ met zijn publiek. Dat wordt de ‘fan centric strategie’ genoemd.

Deze strategie lichtte algemeen directeur Sven Sauvé vanochtend toe aan zijn medewerkers. Een nieuwe visie geeft hen houvast in een tijd waarin de financiële resultaten van RTL onder druk staan en de concurrentie veel daadkracht toont. Maar de plannen worden niet overal met gejuich ontvangen.

“De directie heeft het voornemen om de organisatie te herstructureren in lijn met de Fan Centric strategie. Hierbij komen arbeidsplaatsen te vervallen, die deels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten”, aldus RTL zojuist in een persbericht.

Er verdwijnen managementlagen en er worden afdelingen samengevoegd. Welke dat zijn en hoeveel mensen dat betreft, staat nog niet vast. RTL heeft de ondernemingsraad inmiddels om advies gevraagd bij zijn plannen.

Op de in Amsterdam toch al gespannen arbeidsmarkt voor digitaal talent gaat RTL op zoek naar bezetting voor nieuwe bedrijfsonderdelen. Die richten zich met name op het vlak van technologie en data. Een deel van hun werk ligt bij het integreren van Videoland en RTL XL.

Het doel van de koerscorrectie is een mediabebedrijf neer te zetten “waar het draait om de ontwikkeling en distributie van grotendeels eigen content via alle platformen, gefinancierd uit zowel advertentie- als consumenteninkomsten.” Dat betekent dat het mediabedrijf een grote e-commercespeler wil worden. Die winst maakt.

RTL heeft via zijn Venturestak ervaring met het kopen, op- en uitbouwen van nieuwe en groeiende bedrijven maar deed dat niet vaak vanuit het niets op sterk concurrerende markten. De enige e-commerceparticipatie die nu in portefeuille zit is Flinders.

CEO Sven Sauvé: “We moeten meer zelfstandig opereren en groeien. We nemen de hele keten van financiering tot ontwikkeling en distributie in eigen hand, waardoor we minder afhankelijk zijn van derden.”

Het bedrijfsmodel dat de directeur schetst is in Nederland niet uniek. Talpa combineert technologie, data en creatie óók op een manier die noodzakelijk is voor de exploitatie van zijn merken. Het verschil is dat Talpa-CTO Hylke Sprangers zijn plannen een half jaar geleden al met de markt deelde.

Concurrent Netflix maakte gisteren ook bekend dat het meer in eigen, Europese content gaat investeren. Het budget wordt verdubbeld tot een miljard euro.

Dit bericht is 9 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond