RTL: Nog geen besluit over trackingcookies

RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.
Tot een dergelijk statement er is, verandert er niets. RTL neemt hiermee de passieve houding aan die ook elders in de mediasector heerst. Uitgevers en adverteerders blijven 3rd party cookies graag gebruiken, omdat het een bekend systeem is dat voorspelbare resultaten oplevert. De wetgever en techgiganten verwerpen die houding.
De gedachte is inmiddels algemeen geaccepteerd dat trackingcookies een inbreuk vormen op de privacy van de consument. Zonder nadrukkelijk, ondubbelzinnige toestemming worden er persoons- en gedragprofielen aangelegd om te exploiteren met reclame. Europese wetgevers en toezichthouders zijn ferm tegen. Partijen als Apple, Microsoft en Google ook.
Vorige week woensdag bepaalde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit dat de Europese veilingsystemen voor online advertenties niet voldoen aan de Europese privacywetgeving en moeten op de schop. In reactie daarop raadde de Autoriteit Persoonsgegevens in Het Financieele Dagblad uitgevers en adverteerders aan direct te stoppen met het volgen online bezoekers. Voor RTL is de oproep in de krant niet voldoende. Het wil een officieel, publiek statement zien. “We willen dit eerst even afwachten”, klinkt de reactie.
Mediahuis reageerde niet op het verzoek om commentaar.
DPG Media besloot al in 2020 om alle digitale reclameprocessen in huis te nemen. Wie AD, PZC, Parool, Tweakers of Libelle wil lezen, moet zich al dan niet tegen betaling registreren om alle artikelen op de sites te lezen. Dat levert de uitgever 1st party persoonsgegevens op. En abonnementengeld.
Emerce heeft besloten om het plaatsen van adtrackingcookies en Google AdEx uit te zetten.
Tom van Bentheim biedt sinds een jaar reclamediensten waarbij de gebruikersprivacy voorop staat. Opt out Advertising, een bedrijf van ex-STER-medewerkers, werkt zonder third party cookies. Tegen deze uitgave zegt hij: “Over het sentiment onder adverteerders zegt hij: “Ze beginnen zich langzaam voor te bereiden op alternatieven. Ons wordt vaak gevraagd hoe we werken en wat de resultaten zijn. De resultaten van campagnes zijn vergelijkbaar. De kwaliteit van de bezoekers is hetzelfde of beter. Dat laten we keer op keer zien.”
Als het kunnen profileren en volgen van consumenten verdwijnt, “gaan ROI’s en klikprijzen omlaag”, zegt Boris Schellekens van Tracedock. “Het veilingmechanisme zal wel in stand blijven, maar men gaat werken met andere data. Die zullen in elk geval met ondubbelzinnige toestemming zijn verzameld en niet ongevraagd verrijkt met data uit derde bronnen.”
Foto: Brad Montgomery (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond