Deel dit artikel
-

‘Retargeting voor altijd verdwenen’

Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.

Er lijkt geen andere uitweg: uitgevers, exploitanten en techbedrijven zullen alle cookies moeten weggooien die ze via IAB’s RTB-standaard verzamelden. Daarmee verdwijnt de mogelijkheid om consumenten te volgen met aanbiedingen, tenzij deze daar expliciet om vraagt.

Gisteren werd bekend dat ook de Autoriteit Persoonsgegevens uitgevers aanraadt om met retargeting te stoppen. De wijze waarop dat werkt is onwettig. Namelijk: met 3rd party cookies waarvan de data op een centrale IAB-server worden verzameld. De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit beval eerder al aan alle data te wissen (PDF). Die uitspraak wordt in Nederland nu overgenomen.

IAB Europe moet binnen twee maanden met een oplossing komen. De belangenorganisatie beraadt zich op zijn positie.

Boris Schellekens van Tracedock denkt dat de reclamewereld fundamenteel verandert met deze uitspraak. “Het veilingmechanisme zal wel in stand blijven, maar men gaat werken met andere data. Die zullen in elk geval met ondubbelzinnige toestemming zijn verzameld en niet ongevraagd verrijkt met data uit derde bronnen.”

Bij gebrek aan geautoriseerde data zal het rendement van veel reclamecampagnes hard achteruit gaan. “De klikprijzen zullen ook omlaag gaan”, zo verwacht de data-expert. “Dit is wat je bij Facebook zag gebeuren afgelopen kwartaal. Dat is de reden dat de beurskoers met een kwart daalde.”

“Je zult geen retargeting meer zien. First party data verzamelen wordt belangrijk. Dan verzamel je data in je eigen silo. Je kent je eigen gebruiker. Het opkomende alternatief is contextual advertising. Het mooie is, dat dat hard vooruit gaat. Er zijn al hele rijke tags waarmee je kunt adverteren. De NPO laat zien dat je zonder 3rd party data uitstekende resultaten kunt behalen die ook nog eens goed renderen.”

Tracedock zelf ervaart sinds een jaar sterke vraag naar zijn privacyvriendelijke producten. De omzet steeg afgelopen jaar met 270 procent, met name vanwege verhoogde interesse uit België, Duitsland en Denemarken. Nederland volgt nu.

De Nederlandse online mediasector kan zijn borst overigens nat maken voor een volgende breinbreker en handenbinder. Het ziet er namelijk naar uit dat het gebruik van Google Analytics verboden gaat worden. De Autoriteit Persoonsgegevens kan daar al binnen enkele weken over beslissen.

Het probleem met Google Analytics is dat er persoonsgegevens op Amerikaanse servers worden verwerkt zonder dat daar een juridische basis voor is. Het zogeheten Privacy Shield, een verdrag tussen de EU en VS, bleek voor het EU Hof ongeldig. Daarnaast zou Google ook met de zogeheten consentmodus toch in staat zijn om data te verzamelen en verrijken en te verwerken tot een persoonsprofiel.

Schellekens: “De enige oplossing is om data niet naar een centrale server van een derde partij te sturen, maar met eigen server te werken.”

Foto: Boston Photosphere (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

X. KG

Hoe zit het eigenlijk met bedrijven die zowel in EU als buiten EU actief zijn? Mogen die wel gebruik blijven maken van GA Analytics, tracking, cookies, advertising (buiten IAB-ruling om) etc?

Zeg even de Shell’s, Unilever’s en andere grote multinationals? Hoe pakken zij dit aan, of gaan dit aanpakken.

There’s much at stake (zowel financieel als in zichtbaarheid & marktaandeel)!

Of verplaatsen zij zich als “opdrachtgever” in een vestiging in niet-GDPR land – desnoods met de een factuur voor “geleverde diensten” naar het hoofdkantoor – en zijn zijn puur de uitvoerende organisatie in de EU? En hoeven zich dan niets van deze GDPR aan te trekken…

Jan

Wij van WC eend adviseren WC eend..

Wij van Tracedock adviseren Tracedock..

Erwin Boogert - Emerce

Jan, dat is te makkelijk. Iets meer tekst ajb. Wat wil je over het onderwerp kwijt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond