Deel dit artikel
-

Starbucks breidt loyaliteitsprogramma uit met betalingen

Klanten van Starbucks gebruiken hun smartphone zeven miljoen keer per week om korting op hun bestellingen te krijgen. Let wel: meestal in de winkel. Dat is al zestien procent van het totale aantal transacties. Dit jaar gaat Starbucks een stap verder: contactloos betalen met de app.

De Amerikaanse koffieketen heeft iets waar de meeste traditionele ketens jaloers op zijn. Want ook al heeft menig retailer tegenwoordig een app, dat wil niet zeggen dat die ook veel gebruikt wordt. Soms om producten te zoeken en te vergelijken, maar niet om te bestellen.

Starbucks heeft daarentegen veruit het succesvolste loyaliteitsprogramma van alle ‘stenen retailers’: My Starbucks Rewards, inclusief kortingen en freebies. Niet minder dan 9 miljoen klanten maken er gebruik van en alleen al in december kwamen er bijna 1 miljoen bij, zo vertelde CEO Howard Schultz vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers. In totaal wordt de app van Starbucks door 13 miljoen (Amerikaanse) klanten gebruikt. Nieuwe leden dragen niet alleen bij aan de omzet en winst, ze worden ook loyale klanten, zegt Schultz.

Komend jaar kunnen klanten ook via de app bestellen in de winkel, zodat ze niet meer in de rij hoeven te staan of zelfs maar de winkel in hoeven te lopen. Op dit moment kan dat alleen in Portland, Oregon. Maar vanaf de tweede helft van 2015 kan iedere klant in de VS met een app bestellingen doen. Daarbij hoeven klanten niet aan de kassa af te rekenen. De app handelt ook de betaling automatisch af. De huidige betaalmogelijkheden waren beperkter en vereisten een fysieke handeling in de winkel.

Natuurlijk heeft Starbucks het gedroomde product: klanten beginnen de dag met een latte, en op weg naar huis pikken ze er vaak nog een mee. Kleding- en elektronicawinkels krijgen een minder frequente aanloop.

Via de app verzamelt Starbucks naar eigen zeggen enorm veel data van loyale klanten, waarmee de dienstverlening kan worden verbeterd.

Dat Starbucks het digitale domein serieus neemt, blijkt ook uit de benoeming van Kevin Johnson als COO. Hij komt van Microsoft en Juniper Networks. En toch: bij Starbucks zal digitaal nooit overheersen, digitaal staat volledig ten dienste van de retailervaring.

De app wordt echter wel het startpunt van geheel nieuwe diensten: Starbucks wil in de nabije toekomst een bezorgdienst beginnen. Portland (Oregon) krijgt opnieuw de primeur.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Mark

Het lijkt wel een bericht uit het verleden. Starbuck heeft al jaren (sinds 2009) betaling als optie in zijn app voor de hele VS.

Zie : http://www.forbes.com/sites/quora/2014/06/13/why-is-the-starbucks-mobile-payments-app-so-successful/

Jan Libbenga (Emerce)

Verduidelijkt in de tekst: de huidige betalingsmogelijkheden waren beperkt.

EVDP

@redactie
@Mark
@Jan Libbenga

Het is gênant om te zien hoe vaak de redactie van emerce met een gebrekkige kennis van de Engels taal en een gebrekkige wetenschap van mobile payments en loyalty dit soort artikelen het net op slingert.

Na de eerste 2 regels ben ik al klaar met lezen. Dan kan je het beste de link volgen – die overigens al ruim een week oud is en de mensen die op de hoogte zijn en willen blijven al kennis hebben genomen van dit artikel – en het origineel lezen. Dan hoef je ook niet naar de verschillen te zoeken.

Ja, het is alsof je een stap terug in de tijd zet bij het lezen van de titel en nee er staat niet “Klanten van Starbucks gebruiken hun smartphone zeven miljoen keer per week om korting op hun bestellingen te krijgen.” Er staat “on average, customers pay for a purchase using a smartphone 7 million times per week”.

Jan Libbenga (Emerce)

Het artikel is geen samenvatting of vertaling van de bron die wij noemen en waar jij nu toevallig een zinnetje uit licht (volledig uit zijn context ook nog). We hadden nog twintig andere bronnen kunnen noemen.

Dus is het zoals hierboven staat: Starbucks klanten gebruiken de app, waarmee ze ook in de winkel kunnen betalen, omdat ze daarmee ‘sterren’ kunnen verdienen. Dat levert kortingen en andere voordelen op, afhankelijk van het niveau dat ze hebben bereikt. Die app wordt 7 miljoen keer per week gebruikt door 8 a 9 miljoen klanten.

Het nieuws is zelfs ouder dan een week. Emerce berichtte vorig jaar al over de (nieuwe) betaalplannen van Starbucks (zie de verwijzingen hieronder). Naar aanleiding van de kwartaalcijfers zijn echter wat meer bijzonderheden naar buiten gebracht. Interessant genoeg om nog eens onder de aandacht te brengen.

EVDP

Beste Jan,

– de earnings call was op 22 Jan 2015
– je schrijft feitelijk onjuiste informatie
– je hebt gelijk dat het interessant genoeg is er melding van te maken

Jan Libbenga (Emerce)

Beste EVDP. Earnings calls van Starbucks hebben voor Emerce als zodanig geen nieuwswaarde, wel wat de Amerikaanse vakpers er naderhand (nog tot 28 januari) heeft uitgelicht. Verder kom je met een onjuiste interpretatie van een citaat dat ook nog eens niet ten gronslag heeft gelegen aan de zinsnede die je aanhaalt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond