Deel dit artikel
-

STER wil terug als commerciële online exploitant

Directeur Frank Volmer van Ster windt er geen doekjes meer om: hij wil Ster terug op het toneel van de commerciële online exploitanten. De huidige regels maken zijn organisatie digitaal vleugellam en kosten de Nederlandse burger uiteindelijk geld.

“Ik hoop dat we mogen meebewegen met het publiek dat naar online gaat. De lineaire kijktijd neemt af, is nu ongeveer 64 procent van de kijktijd, maar de totale kijktijd is stabiel.”

Volmer schetst het beeld dat de Nederlandse mediaconsument steeds meer digitale media nuttigt, maar dat STER daar geen geld aan mag verdienen. Wel aan lineaire televisie en radio, maar daar de tijd die men daar doorbrengt daalt gestaag.

“We doen ons best om terug te komen op het speelveld voor commerciële partijen. Als je de financiering van de publieke omroep stabiel wil houden, moet je het publiek volgen naar online.” Om politieke motieven echter mag dat niet meer.

De online kanalen van de publieke omroepen zijn sinds de start van 2021 enkel nog beschikbaar voor partijen van algemeen nut. Bedrijven kunnen er geen reclameruimte meer kopen.

In het eerste halfjaar van 2022 is de omzet van Ster gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Televisie, radio en online zijn in de eerste helft van 2022 samen goed voor 109,5 miljoen euro. Dit is 13% hoger dan in 2021. De onlíne omzet daalde tot onder de miljoen euro gedaald. De exploitant van publieke omroepen spreekt over een daling van 77 procent ten opzichte van begin 2020.

Directeur Frank Volmer van Ster kondigde gisteren ook de nieuwe tv-tarieven voor komend jaar aan. “Er is meer vraag dan aanbod. Soms moeten we budget teruggeven aan adverteerders of proberen ze naar radio te krijgen, maar de prijs moet dus omhoog. We voeren een beperkte prijsverhoging door om vraag en aanbod in balans te brengen.” De gemiddelde prijsverhoging voor een GRP bedraagt 24 procent (video, v.a. 48″). De basisprijs bedraagt 695 euro (+14%). De overige tien procent zit in de verschillende inkoopopties.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel - MeMo2, a Kantar company

Het is inderdaad onbegrijpelijk dat STER geen reclame mag voeren op digitale kanalen, terwijl juist op dit domein, de online advertentiemarkt (zeker online video) wordt gedomineerd, en bijna gemonopoliseerd, door Youtube/Google en Meta. Om de markt meer in balans te brengen lijkt het openstellen van de NPO kanalen met goede online videoproducten een gewenste stap. Ook voor adverteerders die wel een goede boodschap uitdragen, maar nog geen landelijk TV budget hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond