Deel dit artikel
-

Ster zet machine learning in voor onderzoeksinstrument

Ster laat adverteerders gratis hun reclame testen met een nieuwe tool: AdScan. Het gaat om een zusje van het onderzoeksinstrument AdMeasure.

AdScan biedt elke adverteerder een snelle gratis pre-test om in kaart te brengen welke elementen beter of minder scoren en daarmee effect hebben op de ontvangst en het effect van die specifieke commercial.

AdScan is een machine learning-tool die op basis van de inhoud van reclames een voorspelling kan doen over hoe een panel van honderd mensen een reclame beoordeelt. AdScan combineert daarbij historische paneldata, computerpatronen en slimme algoritmes om zo tot een analyse te komen.

De reclamewaarderingstool levert binnen 20 minuten een adviesrapport dat kan bijdragen aan het succes van een campagne. AdScan stelt dan vast of een reclame lager, gemiddeld of hoger dan de benchmark scoort en welke elementen je aan kunt passen om tot een hogere score te komen.

Aan de introductie is twee jaar lang intensief onderzoek en ontwikkeling voorafgegaan.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Ik vraag me altijd af wie die honderd mensen in zo’n panel zijn. Wat ik wel weet is dat van iedere 100 normale mensen er 70 tot 80 op voorhand niet naar reclame kijkt. Ze zappen het weg of gaan wat nuttigs doen. Van de overige 20 tot 30 kijkt bijna niemand voor z’n plezier. Ze ergeren zich in afwachting van een echt programma en verbazen zich over de nutteloosheid die over hen wordt uitgebraakt en het tot in het oneindige herhalen van dezelfde spotjes. Blijven er van iedere honderd een of twee over die in de reclame werkzaam zijn en adverteerders die niet kunnen wachten op de volgende onderbreking of herhaling van (hun) reclames. Afgerond interesseren 98 van de 100 kijkers zich dus in het geheel niet voor reclame. Ze hebben er een negatief oordeel over of de inhoud interesseert hun in het geheel niet, zodat ze er verder geen oordeel over vormen. Als een 100-mensen panel representatief is, dan heeft het antwoord van de leermachine dus betrekking op hooguit twee panelleden. Die worden bij het zien van reclames, welke dan ook, helemaal geil, zo zal de leermachine ontdekken. Maar iets in mij fluistert mij toe dat zo’n panel vast niet helemaal representatief is voor het kijkerspubliek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond