Stichting Reclame Code tegen lakse influencers
De Stichting Reclame Code (SRC) begint een mediacampagne richting influencers om sluikreclame op internet tegen te gaan.
De campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ is vandaag gelanceerd nadat de SRC afgelopen mei nieuwe reclameregels invoerde. Die richten zich specifiek op bekende figuren op social media en de wijze waarop ze reclame maken. Dat moet als zodanig herkenbaar zijn.
Er is geen man overboord als influencers de regels van de reclamecommissie negeren, maar de adverteerder en diens bureau kan er door vakgenoten, klanten en media wel publiekelijk en privé op worden aangesproken.
Om de vaak jonge ‘reclamedragers’ en hun team te helpen, is een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. Een online adviestool en spiekbriefje vertellen of en, zo ja, hoe de influencer het best kan vertellen wanneer een uiting commercieel van aard is. Ook licht het vijf uitspraken van de Reclame Code Commisie toe.
De reclameorganisatie zegt zelf: “De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders wanneer er sprake is van het bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product. Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.”
Adverteerders betalen jaarlijks vele miljoenen euro’s om bekende en minder bekende reclameverhalen te laten vertellen.
Foto: crankingguru (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
P.
Waarom is de link naar de reclame code commissie niet klikbaar?