Deel dit artikel
-

‘Twitter Ads API biedt eindelijk kans op directe interactie’

Vijf bedrijven krijgen van Twitter toegang tot zijn Ads API, onder wie TBG Digital. De Europese verkoopbaas Siebren Roorda vertelt welke gevolgen dat voor adverteerders heeft.

Een API is in feite niets meer dan een technisch bruggetje naar buiten toe, dus an sich niet zo spannend. Maar, veel adverteerders en mediabureaus verrichten hun media-activiteiten ook met geautomatiseerde systemen. Zij krijgen nu op grote schaal geautomatiseerd toegang tot ‘zendtijd op Twitter’. Althans, als ze op dit moment een ingang zoeken via Adobe, Salesforce.com, HootSuite en Shift.

Drie vragen aan Siebren Roorda van de nummer vijf in dit lijstje, TBG Digital, hierover.

Waarom en voor wie is de Twitter API handig?
De Twitter Ads API stelt technologiebedrijven, als TBG, in staat om door middel van eigen technologie (bid optimisation software) vele malen sneller, op grotere schaal en goedkoper te adverteren op het platform door daar geautomatiseerd op in te haken. Dat moest tot eergisteren handmatig. Twitter is de grootste bron van real time informatie. Wij denken dat adverteerders die hier op de juiste manier op inspringen een significante ROI-toename zullen zien. In het verlengde hiervan is er een nieuw fenomeen in opkomst, het ‘second screen’. Mensen verplaatsen op steeds grotere schaal hun aandacht naar een mobiel apparaat tijdens reclameblokken op tv. Het real time karakter van Twitter stelt adverteerders in staat om de conversatie na afloop van hun spotje daar voort te zetten. Ads API-software gaat adverteerders helpen om dit efficiënter te doen.

Zijn er bij jouw weten al Nederlandse bedrijven die dit gebruiken?
Nee, al heeft Twitter natuurlijk wel getest. Dat heeft voornamelijk in de VS plaatsgevonden. Dat een ads-API lucratief kan zijn, is al gebleken bij Facebook. Het bedrijf lanceerde een alfaversie van zijn ads-API platform in 2009. Onbevestigde berichten stellen dat de API Facebook vandaag de dag rond de 1,5 miljard dollar per jaar oplevert.

In welke zin is Twitter nu wel/geen reclameplatform?
Twitter is geen reclameplatform in de traditionele zin van het woord, waar een adverteerder een massamedium (als tv of print) gebruikt om zijn boodschap te ‘pushen’ naar grote groepen consumenten. De boodschap is in die context (lang) niet voor iedereen relevant. Twitter stelt adverteerders in staat om juist onderdeel te worden van de massa en – belangrijker nog – van het gesprek. Een gesprek wordt typisch gevoerd door geïnteresseerde consumenten en gaat voorbij aan de rest. De uitdaging voor adverteerders ligt er in om het gesprek op de juiste manier aan te jagen en er op de juiste manier onderdeel van te worden, kortom om relevant te zijn. Als er op basis daarvan meetbare resultaten kunnen worden geboekt, dan kan Twitter wel degelijk als reclameplatform worden gezien. De uitdaging voor Twitter en voor technologiebedrijven als TBG ligt er in om nieuwe producten te blijven ontwikkelen die adverteerders in staat stellen juist dit te doen. De ads-API is een essentiële stap in die richting.

Foto: Bernard Goldbach (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond