Deel dit artikel
-

De Uber voor koeriers komt uit Hong Kong

Alles overal bezorgen en het liefst zo snel mogelijk, dat is de droom van Amazon, die 14 miljard dollar steekt in de ontwikkeling van drones. Startups als Postmates en Wunwun hebben de markt voor snel bezorgen betreden, evenals Google en Amazon. Maar geen van hen heeft tot nu toe gekozen voor het Uber-model, waarbij freelance koeriers worden ingeschakeld. Toch is de revolutie al stilletjes begonnen: in Hong Kong.

Uber heeft onlangs laten doorschemeren dat het logistiek als de volgende uitdaging ziet, zonder daarover veel los te laten. Wel zijn er recentelijk experimenten begonnen met koeriersdiensten in Manhattan onder de naam UberRUSH, zij het dat daarvoor fietskoeriers worden ingeschakeld. Vooralsnog laat Uber zijn glimmende Mercedessen met rust.

Maar in Azië is de Uber voor Logistiek allang realiteit. In Hong Kong zijn sinds kort Easyvan en Gogovan actief, studentenbedrijfjes die via apps in contact staan met 35.000 bezorgbusjes. Wil je die op de oude manier boeken dan is het leed niet te overzien: dat moet via telefooncentrales, waarbij het vaak zo is dat de busjes alleen in een bepaalde wijk rijden. Het is net zo inefficiënt als de taxi in New York. Gemiddeld heeft een callcenter niet meer dan 20 tot 50 busjes tot zijn beschikking. Gogovan, nog geen jaar oud, heeft er 18.000. Easyvan 8000.

Gogovan vindt zijn oorsprong op UC Berkeley, niet ver van San Francisco. De drie oprichters Nick Tang, Reeve Kwan en Steven Lam keerden aanvankelijk terug naar Hong Kong met een ander idee: ze wilden advertenties verkopen op bezorgdozen van Chinese takeaways. Totdat ze een beter idee kregen, vermoedelijk dankzij Uber. En het gaat snel: beide bedrijven zijn gelijktijdig begonnen in Singapore, en hebben nu Europa op het vizier. Waar ze precies gaan beginnen is niet duidelijk, maar vermoedelijk zullen de grote steden voorrang krijgen.

Voor webwinkels breken spannende tijden aan: waar zij vroeger te maken hadden met maar een paar bezorgers, is er in de toekomst keuze uit duizenden via een simpele app. Grote kans dat die met z’n allen de bezorgkosten ook nog eens fors zullen drukken. Als Uber nog plannen heeft voor bezorgingen moeten ze snel zijn. De Aziatische concurrenten staan te trappelen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Kees

Volgens mij zijn dit soort diensten hier al, zoals Shutl (shutl.com). Shutl is kort na de lancering verkocht aan Ebay en maakt 60 minute delivery mogelijk via een netwerk van koeriers.

Fred van Rijswijk

Shutl was zoiets en idd verkocht aan e-bay na dat ze naar de US gingen met hun product/dienst, in Nederland is het nog even wachten tot dat de testen klaar zijn op Delvry (http://delvry.co), hier kan bijv een koeriersdienst, student, taxi-chauffeur of zelfs een beveiligingsbedrijf zich met een druk op de knop beschikbaar maken voor vervoer van pakketjes en geld kan verdienen.

Z.Eur

Dit gaat zeker groot worden in NL.
Jarenlang heeft PostNL de Nederlandse markt volledig uitgehold tot enkel de huidige treurige overprijsde ‘dienstverlening’ over is.
Als dit soort start-ups ook nog een beetje klant-vriendelijke bezorgers kan regelen dan wordt het nog wat in NL.
In andere Aziatische landen zoals Japan waar ze wel een goed functionerend postkantoor en koeriersdiensten hebben moet ik nog zien of dit succesvol gaat worden. Daar valt enkel nog maar op de prijs te concurreren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond