Deel dit artikel
-

Uber Nederland verbeurde een half miljoen euro aan boetes

Uber Nederland heeft voor een half miljoen euro aan boetes verbeurd en betaald, zo blijkt uit een brief van staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Kamer. Inmiddels constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport een ‘groeiend aan aanbod van taxivervoer op internet’.

De toezichthouder kan moeilijk inschatten of het illegale diensten betreft. Dijkstra spreekt over ‘tijdrovend werk’. Zo moet de toezichthouder naam- en adresgegevens kunnen achterhalen, anders kan geen voorlichtingsbrief worden verzonden.

Niet alle snorders blijken op de hoogte van wet- en regelgeving en realiseren zich dat zij illegaal handelen. Bij deze groep werkt een voorlichtingsbrief volgens de staatssecretaris goed. In de brief staan de consequenties van het illegale taxivervoer duidelijk omschreven: bijvoorbeeld dat overtreders een proces verbaal krijgen, hun auto kan in beslag kan worden genomen en forse boetes kunnen worden uitgedeeld.

Het beeld dat UberPOP de tweede helft van 2015 alleen nog reed voor vaste klanten leek steeds meer bevestigd te worden, zegt Dijkstra. Handhavend optreden werd daardoor moeilijker, wat ook het lagere aantal UberPOP-aanhoudingen verklaart. In heel 2015 zijn niettemin 87 uberPOP snorders aangehouden en geverbaliseerd.

Na de eerste boete voor Uber, met een (volledig verbeurd) maximum van 100.000 euro, heeft de ILT Uber nog hogere opgelegd. Hiervan heeft Uber inmiddels een dwangsombedrag van 450.000 euro verbeurd en betaald. Daarnaast voert het Openbaar Ministerie (OM) een strafrechtelijke procedure tegen Uber.

Op 20 november 2015 kondigde Uber aan te stoppen met de dienst UberPOP, omdat de dienst ‘een belemmering vormt voor een constructieve dialoog over modernisering van wet- en regelgeving’. Dijkstra zegt hiervan met ‘tevredenheid kennis’ te hebben genomen, aangezien Uber met deze dienst stelselmatig de wet overtrad doordat zowel de chauffeurs als de voertuigen niet aan de taxiregelgeving voldeden.

De aanpak van illegaal taxivervoer blijft een prioriteit voor de ILT. De praktijk laat zien dat het illegale vervoersaanbod snel weer toeneemt bij minder toezicht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond