Deel dit artikel
-

Veel creativiteit bij gedwongen virtuele evenementen

“We hebben veel geleerd van gamers,” vertelde Leon van Rooij, directeur van Playgrounds AV Arts Festival, gisteren tijdens het virtuele Cross Media Café met als thema Volle zalen online.

Congressen, festivals en beurzen, ze konden vanwege corona ineens niet meer doorgaan. Een deel heeft zijn evenementen verplaatst naar volgend jaar, een ander deel zat niet bij de pakken neer en is virtueel gegaan. Dat is voor het ene evenement makkelijker dan voor het andere.

Het Playgrounds Digital Arts Festival is een evenement op het gebied van digitale audiovisuele kunst. Het werd in het verleden steeds gehouden in 013 en andere locaties in de Tilburgse binnenstad en in het Klokgebouw in Eindhoven en leek virtueel moeilijk te evenaren. Na een eerste online editie van Playgrounds The Art Department met meer dan 30.000 unieke kijkers, werd half mei ook het festival Playgrounds Blend georganiseerd via twee op virtuele podia via gamingkanaal Twitch.

Directeur Leon de Rooij was aanvankelijk sceptisch. “Ik ben toch eigenlijk meer een backstage persoon die graag met anderen een biertje drinkt. En met dit evenement zit je toch op je laptop naast de wasmachine te kijken. Maar toen er duizenden mensen in de wachtrij stonden realiseerde ik me wel dat er iets bijzonders gaande was.”

Om het festivalgevoel zo goed mogelijk te benaderen werden de evenementen niet opgenomen. Je moest er dus echt bij blijven. Ook konden kijkers zoveel mogelijk direct reageren op de performances.

De Universiteit van Nederland & Universiteit van Vlaanderen organiseren met regelmaat online wetenschapspresentaties die met publiek worden opgenomen. Sinds de coronacrisis kan dat niet meer en is men overgeschakeld op de virtuele collegezaal, waarbij AR ingezet wordt om de verhalen kracht bij te zetten.

Met behulp van 3D-objecten, animaties en panoramafoto’s worden de presentaties zonder publiek in een greenscreen-studio opgenomen. “Het toeval wilde dat onze productiepartner hier al een half jaar aan werkte, dus konden we vrij snel schakelen,” aldus Maurice van Wordragen, directeur Universiteit van Nederland & Universiteit van Vlaanderen. Hij moest overigens wel toegeven dat deze producties duurder zijn dan sec liveregistraties.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Daniël van der Waals, directeur en oprichter van Xplane VR, heeft onlangs een groot aantal Nederlandse sprekers en dagvoorzitters omgezet in levensechte avatars – te gebruiken bij interactieve lezingen, paneldiscussies en interviews. In tegenstelling tot een webinar biedt een event in VR direct interactie met het publiek en kunnen deelnemers ook met elkaar netwerken. Een virtueel evenement kan met Xplane direct op alle kanalen (YouTube, Facebook, LinkedIn, Twitter en website) worden gepubliceerd.

Het moeilijkst zijn muzikanten die in een lege kille studio voor een virtueel publiek moeten spelen. Ook Nils Roemen, initiatiefnemer van Ruimte om te raken, worstelde met dat probleem. Hij organiseerde Project Touchscreen en #Hearts2Connect – evenementen die je via 50 iPads en Zoom kunt bijwonen in de ruimte zelf.

De formule doet sterk denken aan het tv programma Even tot hier, dat met virtueel publiek wordt opgenomen door Zoom schermen te tonen. Roemen: “Artiesten waren ontroerd en geraakt, want zij voelden de aanwezigheid van het publiek. Intimiteit is tot op zekere hoogte virtueel ook mogelijk.” Juist in tijden waarin afstand houden van levensbelang is, moet je volgens Roemen met elkaar verbinding zien te blijven.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond