Deel dit artikel
-

Havas grootste groeier van Vivendi

De Franse mediagigant Vivendi meldt nabeurs dat de omzet in de eerste helft van het jaar met 49 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, mede dankzij goed resultaten van muziekdochter Universal.

De winst van de in Parijs gevestigde groep vóór rente, belastingen en amortisatie (EBITA) steeg tot 1,07 miljard euro. De omzet over de eerste zes maanden van het jaar groeide met ongeveer 12 procent tot 8,22 miljard euro.

Platenlabel Universal zag zijn omzet in de eerste jaarhelft met 17 procent toenemen tot 3,8 miljard euro. Het bedrijf ontleent steeds meer inkomsten aan streamingdiensten. Die markt groeide met 24,7 procent. Toch verkocht het bedrijf ook weer flink meer geluidsdragers. Grote successen kwamen voor rekening van Justin Bieber, Olivia Rodrigo, The Weeknd, Pop Smoke en Ariana Grande.

Kabelkanaal Canal Plus groeide met 4,7 procent procent tot 2,7 miljard euro, maar de grootste groei realiseerde mediabureau Havas, waarvan het brutoresultaat met 92 procent steeg.

De organische groei bedroeg 15,8 procent, waaraan vooral Europa en Noord Amerika bijdroegen. De omzet kwam ruim, boven de 1 miljard euro uit. EBITA bedroeg 87 miljoen.

Nieuwe klanten waren Volkswagen (CX), Cox Communications (Creative), en De Beers . De contracten met Sanofi en Novartis werden verlengd.

Niet Havas, maar Dentsu X is het snelst groeiende mediabureau, volgens een analyse uitgevoerd door RECMA.

Met een groeipercentage van 9 procent in 2020 – een moeilijk jaar voor de advertentiebranche in het algemeen – groeide Dentsu X 50 procent sneller dan de volgende, GroupMs Essence.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond