Deel dit artikel
-

Whoppah: eerst België, dan snel uitbreiden

Binnen drie maanden tijd is online marktplaats Whoppah, voor eersteklas tweedehands spullen, gegroeid tot vijftigduizend gebruikers. Directeur Thomas Bunnik wil snel internationaal opschalen en voert gesprekken met investeerders.

Het eerste land waar Whoppah naar uitbreidt is België. Daar ging het in de afgelopen dagen van start. Nu kunnen ook Belgen grasduinen in het kwaliteitsaanbod tweedehands meubels en kunst. Want dat is waar Bunnik en compagnon Evelien Remmelts sterk de nadruk op leggen: kwaliteit van het aanbod.

“We hebben een toegankelijk aanbod voor mensen die onderscheidende spullen zoeken. Denk aan tafels, lampen en kunst tegen prijzen van gemiddeld tussen de vijfhonderd en duizend euro.” Kunstenaars, designers en galleries hebben de weg al gevonden, vertelt de ondernemer, maar ook steeds meer interieurontwerpers. Er ontstwaat een markt.

Om de groei te versnellen lanceerde Whoppah drie weken geleden naast de app dan toch ook een website. Dat kannibaliseert niet, maar zorgt voor meer verkeer op andere momenten van de dag. “We gaan nu naar de honderdduizend gebruikers en kiezen er, na België, voor om snel internationaal te groeien om het bereik te vergroten. Dan kun je vraag en aanbod sneller matchen.”

Eerst is Europa aan de beurt, maar achter de schermen laat het bedrijf ook al de Chinese markt aftasten. “Ik weet niet zeker of dat lukt.”

Sinds de lancering in mei zijn er duizenden items aangeboden. De verhouding tussen zakelijke en particuliere gebruikers is fifty-fifty verdeeld.

“Het aantal transacties loopt op en de gemiddelde omzet blijft ongeveer gelijk. We hebben een voorspelbare cashflow en dat is goed.” Niet alleen voor de eigen business, maar ook voor de gesprekken die met investeerders worden gevoerd. Geldschieters houden van voorspelbaarheid, omdat dat minder risico betekent. “Het is ook zo dat je bij ons geen impulsaankopen doet. Mensen komen dus vaker terug voordat daadwerkelijk tot aanschaf overgaan.”

Er zijn zo’n zeven contacten nodig voor een deal. Om de conversie te optimaliseren wordt gewerkt met look alike-audiences en retargeting maar persoonlijk contact naar gebruikersgroepen.

Tot op heden financiert Bunnik het bedrijf zelf en een deel met geld van Nederlandse informals. Over zes maanden wil hij op dertig transacties per dag zitten en op een omzet van 1 à anderhalf miljoen euro per jaar aan commissie-inkomsten.

Foto: Ian Arlett (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond