-

Vijf boeken die elke webdesigner gelezen moet hebben

Wij webdesigners zijn een uniek soort dier. We moeten verstand hebben van design (zowel UI als UX) en het is een vereiste dat we uit de voeten kunnen met de techniek (waaronder HTML, CSS en Javascript). Daarnaast moeten we er voor zorgen dat de websites die wij maken nieuwe klanten binnenhalen.

Hiervoor zijn onderdelen zoals zoekmachineoptimalisatie en contentmarketing weer belangrijk. Tot overmaat van ramp zijn wij ook nog eens belast met de drang om, naast betaald werk, iets voor ons zelf te willen doen. Lekker pielen in de avonduurtjes aan onze eigen projecten.

Dit maakt onze taak als webdesigner zwaar, maar uitdagend. Gelukkig zijn er boeken die ons helpen bij het onder de knie krijgen van al deze facetten. De beste 5 boeken zet ik hier op een rijtje.

Convert

Dit boek, geschreven door Ben Hunt, is meer dan tien jaar oud, maar is nog steeds het beste boek dat ik gelezen heb over webdesign. Het gaat niet zo zeer over het ontwerpen van een mooie websites, maar over het maken van een goede websites. Het is daarom vooral gericht op het inhoudelijke gedeelte van een site.

‘Succes = aantal bezoekers x conversie’

Belangrijke vraagstukken die aan bod komen zijn:

  • Afvragen wat een website nu eigenlijk echt succesvol maakt. Hunt vat dit mooi samen met de formule ‘Succes = aantal bezoekers x conversie’
  • Basisuitleg over zoekmachine optimalisatie en keyword research
  • Het doen van marktonderzoek. Wie zijn je potentiële klanten en naar wat voor een oplossing zijn ze op zoek?
  • Een model genaamd de ‘Content Awareness Ladder’ waarmee je inhoud schrijft voor verschillende groepen bezoekers die allemaal in een eigen fase zitten
  • Doelen bepalen van je website en daar funnels voor maken zodat je de bezoeker stap voor stap kan begeleiden naar deze doelen. Hunt geeft je ook praktische tips hoe je deze moet instellen in Google Analytics
  • Uitleg over hoe je de aandacht trekt van je bezoekers door gebruik te maken van goede titels en duidelijke teksten. Daarnaast is ook het design van je website belangrijk zoals kleur, positie, witruimte en 3D effecten
  • Tips over hoe je de interesse van je bezoeker vasthoudt door vertrouwen op te bouwen met behulp van referenties, veelgestelde vragen en garanties van derde partijen.
  • Hoe zorg je ervoor dat bezoekers uiteindelijk overgaan tot het kopen van je product of dienst? Hoe maak ik een duidelijke ‘call to action’?

Al met al een boek bomvol handige informatie dat je skills als webdesigner direct verbetert.

Refactoring UI

Voor het oppoetsen van je design skills kun je terecht bij dit boek van Adam Wathan & Steve Schoger. In instantie lijkt het een handleiding voor developers te zijn die prototypes willen opleveren die er ook een beetje fatsoenlijk uit zien. Maar zelfs de doorgewinterde webdesigner zal bij elk hoofdstuk wel een paar aha momentjes hebben. Daarnaast is het ook interessant om het proces van andere designers uitgelegd te zien.

Begin met te veel witruimte en maak deze kleiner waar nodig.

Het boek behandelt tips die je direct kan toepassen op je design process, zoals:

  • Start klein en ontwerp eerst het belangrijkste onderdeel, zoals een formulier waar gebruikers een vlucht mee kunnen boeken
  • Ontwerp eerst in grijstinten zodat je niet te lang blijft hangen in het vinden van de juiste kleur
  • Beperk je keuzes door verschillende systemen te maken waarin dingen zoals fonts, lettertype groottes en afstanden tussen de elementen vaststaan
  • Begin met te veel witruimte en maak deze kleiner waar nodig. Wanneer een design er rommelig uitziet is het eerder een gebrek aan witruimte dan dat de onderdelen te ver uit elkaar staan
  • Het is niet altijd nodig om het hele scherm te benutten. Soms volstaat het om een gedeelte af te kaderen zoals een inlogformulier. Dit kan ook helpen om een stuk tekst leesbaarder te maken
  • Gebruik fonts die zichzelf al bewezen hebben zoals Roboto en Helvetica. Zo garandeer je een goede leesbaarheid voor al je teksten. En als je een mooi lettertype, of een combinatie van lettertypes tegenkomt op een andere site, neem deze dan over in je eigen design
  • Pak drie complementerende kleuren als basis voor je design en maak gebruik van vijf verschillende tinten (van donker naar licht) van elke kleur. Kies deze tinten op basis van gevoel en hou niet vast aan een systeem met vaste waarden
  • Gebruik onder geen beding slechte foto’s. Deze doen altijd afbreuk aan je design. Huur desnoods een professionele fotograaf in
  • Bouw je favoriete interfaces na om een betere designer te worden
100 Things Every Designer Should Know About People

Er is veel onderzoek gedaan naar mensen. Hoe ze reageren op bepaalde dingen of hoe ze zich gedragen in een groep. Susan Weinschenk heeft decennia lang door deze onderzoeken lopen spitten en heeft deze vertaald naar bruikbare tips voor webdesigners. Neem bijvoorbeeld deze drie dingen die ik opvallend vond:

Zorg er voor dat je teksten op je website makkelijker te lezen zijn.

  1. Het feit dat gezichten van mensen het meest aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Bezoekers van een website kunnen hun ogen er niet vanaf houden. Zorg dus voor zoveel mogelijk van foto’s van mensen waarbij een paar ogen die je aankijken het beste werken.
  2. Of het onderzoek van Stephen Palmer, die In de jaren 80 de hele wereld over reisde en mensen vroeg om een koffiekopje te tekenen. Verbazingwekkend genoeg tekende iedereen het kopje vanuit hetzelfde perspectief, namelijk schuin van boven (ook wel het ‘canonical perspective’ genoemd). Mensen hebben een voorkeur voor dit perspectief en herkennen objecten op deze manier ook sneller. Wellicht omdat we objecten meestal vanuit dit perspectief zien? Hoe dan ook kun je dit gebruiken bij het ontwerpen van websites en apps. Bijvoorbeeld bij het maken van iconen
  3. Als iets moeilijk leesbaar is dan denkt de lezer dat het onderwerp van de tekst ook lastig zal zijn. Zo blijkt uit het door Weinschenk geciteerde onderzoek van Hyunjin Song en Norbert Schwarz die instructies van een oefening hadden uitgeschreven op een A4tje. De ene groep kreeg de instructies in een makkelijk te lezen lettertype zoals Arial. Bij de andere groep was de tekst met een moeilijk leesbaar font (Brush Script MT Italic) opgemaakt. De groep waarbij de tekst slecht leesbaar was, dacht dat de oefening twee keer zo lang zou duren in vergelijking tot de eerste groep. Zorg er dus voor dat je teksten op je website makkelijker te lezen zijn.

Deze en 97 andere bruikbare inzichten staan uitgebreid beschreven in het boek.

Do The Work

Dit boekje van Steven Pressfield is niet voor de hand liggend in een lijst met boekentips voor webdesigners. Het gaat ook helemaal niet over websites, design, usability of de nieuwste javascript library. Het gaat over doorzetten.

Zoals ik in hierboven al aangaf is het waarschijnlijk dat je, net zoals ik, naast het werk waarmee je je brood verdient, ook werkt aan een of meerdere side projects. Dit is bijvoorbeeld een blog of webapp waar je in de avonduurtjes aan werkt en waar je nieuwe energie van krijgt. Alleen is het soms ook heel verleidelijk om de handdoek in de ring te gooien. Door een gebrek aan motivatie of tijd bijvoorbeeld. Want waar doe je het eigenlijk voor?

Schakel rationele gedachten uit en heb gewoon plezier.

Wanneer je dit punt bereikt hebt moedig ik je aan dit boekje (van slechts 112 pagina’s) van Steven Pressfield eens door te nemen. Hij deelt enkele belangrijke observaties met betrekking tot het maken van iets, waaronder:

  • Stop met nadenken over wat je wel of niet moet of kan doen, maar ga gewoon aan de slag
  • Als je iets maakt krijg je hoe dan ook te maken met weerstand. Iets wat je met alle macht probeert te laten stoppen. En deze weerstand gaat niet weg. Het enige wat je kan doen is gewoon door blijven werken
  • Zorg dat er iets staat. Je kan het later altijd nog verbeteren, maar iets wat er niet is, kun je ook niet beter maken
  • Schakel rationele gedachten uit en heb gewoon plezier
  • Maak iets af. Als we iets niet afmaken is al het werk voor niets geweest

Oftewel, niet denken maar doen! Aan de slag.

Brand Story

Hoe mooi de websites ook zijn die we maken, ze vallen of staan bij goede content. Het zal niet in elk project je taak zijn om ook de content te verzorgen, maar het helpt als je je klanten de juiste richting kan wijzen.

Hoe mooi de websites ook zijn die we maken, ze vallen of staan bij goede content.

Hierbij komt het boek Brand Story van Donald Miller goed van pas. Hij geeft aan dat iedereen van een goed verhaal houdt. En een goed verhaal bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Een karakter (potentiële klant)
  2. Heeft een probleem (ik heb hulp nodig met x)
  3. En ontmoet een gids (expert op het gebied van x)
  4. Die hen een plan geeft (dienst y om te helpen bij x)
  5. En hen tot actie toe zet (neem nu contact op voor meer informatie over y)
  6. Dat hen helpt om te voorkomen om te mislukken (als je niet snel gebruik maakt van y dan gebeurt er z)
  7. En succesvol eindigt (met dienst y is je leven een stuk beter)

De volgende keer als je bezig bent met een design voor een klant kun je deze blauwdruk gebruiken. Nu kun je, in plaats van alleen maar nietszeggende lorem ipsum-teksten te plaatsen, dummy content maken die meteen gericht is op conversie. Wat weer zorgt voor een tevreden klant en meer referenties.

Conclusie

Zoals je kan zien lopen de onderwerpen van deze vijf boeken sterk uiteen. Maar dat is niet gek wanneer je boeken voor webdesigners tipt. Wij zijn nu eenmaal van alle markten thuis.

Heb je zelf nog leuke leestips voor webdesigners? Laat het mij weten door een reactie achter te laten!

Over de auteur: Robert Roose is eigenaar van Ververs je website  

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond