-

Column: Bol.com start eigen online uitgeverij

De grote dominante techspelers zijn bijna allemaal ooit in de VS ontstaan en lanceren hun nieuwe producten daarom bijna altijd in hun eigen thuismarkt. Neem Apples iCloud, de Google Wallet, de betaalde tweets van Twitter en – last but not least – de uitgeefactiviteiten van Amazon. Meestal komen de grote Europese landen maanden, soms zelfs pas jaren later aan de beurt. En wij? In Nederland staan we eigenlijk altijd achteraan in de rij.

In dat licht is het verbazingwekkend dat Nederlandse bedrijven nog steeds verrast worden door de plotselinge komst van nieuwe, succesvolle concepten die elders industrieën al maandenlang op de kop zetten. Een van de sectoren waar men veel te lang heeft zitten slapen, is de boekenwereld. Welk zinnig denkend mens zou immers ooit online een boek kopen? Laat staan electronisch gaan lezen? En dat bol.com? Ach, dat stelde toch niet veel voor?

Inmiddels is het aantal Nederlandse boekhandels in een paar jaar tijd met een derde uitgedund. En de bodem lijkt nog niet in zicht. Behalve de kleine boekwinkels hebben nu ook uitgeverijen het moeilijk. Zij keken zo lang de kat uit de spreekwoordelijke boom, dat toen ze eindelijk inzagen dat de Amazons en bol’s van deze wereld serieus genomen moesten worden, ze van hen al veel te afhankelijk waren geworden.

Toen de vaderlandse boekenwormen de vorige klappen nog aan het verwerken waren, was Amazon al bezig met het online optuigen van een eigen uitgeverij. En werd hierdoor – succesvol – een directe concurrent van zijn eigen leveranciers. Komende maand staat Nederland op Amazons to-do lijst en krijgen we een eigen online filiaal. Bol.com, ‘s lands grootste online boekuitgever zal deze move niet onbeantwoord laten. Zij houdt al tijden minutieus het gedrag van Amazon in de gaten. Neem van mij aan dat ook bol.com op korte termijn start met een eigen online uitgeverij. Geen twijfel aan.

Klassieke uitgevers zullen hierdoor voor een lastig dilemma komen te staan; een trouwe afnemer de deur wijzen of toch met goede moed mee in de vaart der digitale volkeren. De meesten zullen eieren voor hun geld kiezen en voor de laatste optie kiezen. Want strijden tegen grootmachten als Amazon en bol.com is toch echt een ander spel. Ook met gebundelde krachten. Desondanks zullen nog genoeg uitgevers lijdzaam gaan zitten afwachten wat de toekomst hen brengen zal. Hoe kortzichtig kun je zijn.

*) Deze column is eerder verschenen in het augustusnummer van Emerce magazine (#115)

Deel dit bericht

7 Reacties

johnnyK

En hoe erg is het eigenlijk als uitgevers falliet gaan? Electronische uitgaven volstaan en mensen met een voorkeur voor papier kunnen middels printing on demand bediend worden. Blijft over dat de beslissing wel of niet uitgeven, wat toch een soort kwaliteitskenmerk is, door iets of iemand anders gemaakt moet worden. Dat lossen we wel op.

Fabian Paagman

Wat een rare column dit met allemaal vreemde onwaarheden: Het aantal boekhandels is helemaal niet met een derde uitgedund de afgelopen jaren. En het is ook helemaal niet gezegd dat Amazon.com komende maand een – virtueel – filiaal in Nederland opent. Niemand – behalve Amazon.com zelf – weet daar iets over. Tot slot impliceert de kop van het artikel dat de auteur een feit presenteert, maar blijkt hij enkel, overtuigd van z’n eigen overtuigende redenering, dat zo te vermoeden. Tja… zo kun je alles natuurlijk wel naar jezelf toeschrijven en naar jezelf toe redeneren en haal je altijd je gelijk. Jammer dat de auteur zich niet wat meer interesseert in de feitelijkheden en door onzin stellingen en onzin beweringen eigenlijk het hele artikel en zichzelf onzinnig maakt.

Erwin Boogert

Fabian, dit is een column en geen nieuwsbericht. Hendriks probeert een beeld over te brengen en doet dat prikkelend. Zo leest /me ze iig graag. Een aanvulling van/met feiten is natuurlijk welkom. Daar is het reactiepaneel ook voor bedoeld.

De kern van het betoog is dat de boekenwereld lijdzaam afwacht op een volgende klap uit welke hoek dan ook. De vraag die daaraan wordt verbonden, is wie zich (hoe) nú al strategisch zo goed voorbereidt dat die volgende klap hard lachend wordt gepareerd.

Ben benieuwd naar jouw ideeën en die van andere meelezers. Het is een wezenlijke vraag die niet enkel voor boekwinkels geldt maar voor tal van andere sectoren (meubels, telecom, schoenen, boodschappen?, verzin maar).

Timo Boezeman

@Erwin het is inderdaad een column, en die moeten wat mij betreft altijd prikkelend zijn. Waar ik het wel een klein beetje eens ben met Fabian, is dat de aanname dat bol.com zelf gaat uitgeven wel een heel makkelijke is. Niet dat dat per se slecht is, maar als je het hebt over boekenvaknieuws, dan wel -columns, dan zijn die eigenlijk altijd gebaseerd op dergelijke aannames, zonder enige goede onderbouwing. Want zoiets zou natuurlijk best kunnen, maar waarom dan? Want bol.com doet wel meer dingen niet, die Amazon al jaren doet. Dus waarom zouden ze specifiek dít dan wel doen? Leg me dat maar uit. Daar ben ik dan juist benieuwd naar.

Wat betreft de kern van het betoog dat jij aanhaalt: dat de boekenwereld lijdzaam afwacht, is echt klinkklare onzin. Ja, er zitten uitgevers en boekhandelaren tussen die dat doen. En ja, dat is leuker (want prikkelender) om over te schrijven. Maar dat is niet wat de werkelijke situatie is. Het zou de media, dus ook Emerce, prijzen als ze niet allemaal achter elkaar aan zouden hobbelen met dergelijke uitspraken (waarin altijd de VS en NL worden vergeleken op dit moment, terwijl NL 3 jaar achter de VS aanloopt en de trends in beide landen exact vergelijkbaar zijn, al 3 jaar lang), maar eens met een oorspronkelijk en onderbouwd verhaal zouden komen. En nee, een column is daar niet zozeer de plek voor, maar er is een trend van selectieve berichtgeving voor wat betreft dit onderwerp. Of dat nu via columns, nieuwsfeitjes of achtergronden gaat.

Jaap van Goor (Promanent)

Het Centraal Boekhuis (van de uitgevers en boekhandel) heeft al lang de dienst voor uitgevers om hun boeken ook digitaal uit te geven. Gewoon manuscript inleveren en Centraal Boekhuis doet de rest. Bol.com verkoopt zo al die digitale uitgaven. Voor particulieren en anderen die iets zelf willen uitgeven zijn er ook al diverse goede diensten die dat mogeijk maken, zoals Lulu. Compleet met ISBN, distributie etc..

Lukas

‘Amazon volgende maand live in Nederland’ 🙂

Astrid Maria Boshuisen

Als ik een e-book wil uitgeven (nb: mijns inziens is een partij als Amazon niet zozeer sec een uitgever als wel een hybride tussen online winkel en uitgeverij – iemand hierboven merkt terecht al op dat de kwaliteitsselectie in online uitgeefland goeddeels ontbreekt) kan dat via Bol.com. Ook Bol.com gedraagt zich al als een soortgelijke hybride als Amazon.com. Alleen heb ik bij Bol een ISBN-nummer nodig, terwijl ik daar bij Amazon geen tijd en geld aan hoef te besteden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond