-

Column: Blitzscaling

Als Google, AirBnB of Amazon in Europa zouden zijn geboren, hadden ze een fractie van hun huidige omvang gehad. Dat komt omdat het bij ons moeilijk is om substantiële funding te krijgen voor start-ups die forse marketing nodig hebben om hun toekomstige klanten te bereiken.

Europa heeft wat dat betreft een grote achterstand op de Verenigde Staten, waar financiers zich veel meer realiseren dat een beperkte investering vaak een veel groter risico oplevert dan een substantieel bedrag verstrekken waar een start-up echt iets mee kan.

Ondanks uitzonderingen als Adyen, Elasticsearch en Spotify is Europa dus niet de ideale bakermat voor Unicorns, En de kloof met de VS zal de komende jaren groeien door de komst van een nieuwe fenomeen: Blitzscaling.

Deze nieuwe trend, fors in de markt gezet door LinkedIn- en Paypal-medeoprichter Reid Hoffman, houdt in dat je om extreem snel te kunnen groeien en een enorme markt te kunnen veroveren, je bereidt moet zijn hele grote stappen te zetten. Net als bij de Blitzkrieg van 1939 waarbij het Duitse leger alle niet strikt noodzakelijke dingen achterliet en zo licht mogelijk bepakt zo snel mogelijk oprukte, slaat een blitzscalend bedrijf hele fases over en neemt enorme risico’s. Als de markt eenmaal veroverd is, vul je de ontbrekende stukken alsnog in.

Blitzscaling is gebaseerd op drie factoren: een enorme groei van omzet en winst en een organisatie die deze groei kan creëren. Mooie voorbeelden zijn Amazon dat in drie jaar van honderdvijftig naar ruim 7500 medewerkers groeide en Google dat z’n omzet binnen zeven jaar van 86 miljoen naar ruim zestien miljard dollar zag stijgen. Soms gaat het echter mis. Groupon ging bijvoorbeeld niet hard genoeg en had in een mum van tijd te veel concurrenten die hetzelfde trucje uitvoerden.

Voor een gevestigde onderneming is blitzscaling overigens nauwelijks realiseerbaar. In een paar maanden duizenden mensen aannemen zonder gedegen intakegesprek of concessies doen aan produktkwaliteit ten bate van de kwantiteit zijn zaken die voor multinationals onbespreekbaar en onhaalbaar zijn. Zelfs separaat van de core business is de slagingskans minimaal. Het werkt dus vooral bij start-ups met investeerders die bereid zijn echte risico’s te nemen en heel groot kunnen denken. En daar zijn er in Europa helaas maar heel weinig van.

*) Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#168).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond