Combinatie e-mail en social media biedt kansen voor marketeers
Steeds meer mensen gebruiken sociale media ten koste van e-mail, maar e-mail is nog altijd het meest gebruikte online communicatiemiddel. Wat wel sterk verandert, is de manier waarop mensen e-mail gebruiken. De juist combinatie biedt veel kansen.
Uit recent onderzoek van Exact Target blijkt dat e-mail de voorkeur heeft van consumenten als het gaat om online zaken doen. E-mail is de vervanger van de officiële brief en wordt gebruikt om aanbiedingen en kortingen te ontvangen. Social media daarentegen worden voornamelijk gebruikt voor entertainment en zelfexpressie.
Voor marketeers betekent dit nieuwe kansen. Sociale netwerken zijn geschikt voor branding en het in contact komen met een grote groep onbekende mensen. Met e-mail is directe persoonlijke communicatie mogelijk waarbij men elkaar steeds beter leert kennen door interactie. Bouw en voed dus je merk via sociale media en converteer via e-mail.
Fans en volgers verzamelen
Kijk op welke sociale netwerken je doelgroep het meest actief is en neem alleen deel aan de meest belangrijke. Kijk daarnaast naar de omvang van het netwerk en mogelijkheden voor profielsegmentatie. Ook kun je via tools als Tweetdeck en Hootsuite op onderwerp zoeken en de meest interessante doelgroepen lokaliseren.
Maak een propositie om mensen te verleiden je bedrijf of merk te volgen. De vraag is waarom iemand op de connect-knop zou drukken. Maak dus op heldere wijze duidelijk wat de voordelen voor die persoon zijn van jouw aanwezigheid op het sociale netwerk (het lijkt wel e-mail marketing). Bijvoorbeeld door kortingen te bieden of door hen als eerste toegang te geven tot de online uitverkoop. Maar denk ook aan het exclusief toegankelijk maken van content voor volgers.
Werf proactief fans en volgers onder je beschikbare contacten: gebruik het klantenbestand om wervingscampagnes te lanceren en integreer je propositie in e-mailnieuwsbrieven en actiemails.
Nodig klanten direct via jouw sociale netwerk uit om fan of volger te worden: via Flowtown zoek je klanten op internet en voeg je gevonden netwerkinformatie toe aan de klantprofielen.
Branding
Nu heb je alle ingrediënten voor de start van je branding. Dat doe je door deelwaardige content te bieden: waardevol en makkelijk deelbaar. In B2C is dat met name opinie, fun, entertainment en voordeel. In B2B is dat kennis, service en urgentie. Veel content heb je al (zie inzet) en andere content moet je wellicht speciaal maken. Maak het makkelijk deelbaar via tools zoals sharing-buttons in e-mails, op webpagina’s en op bijvoorbeeld de Facebook-fanpagina (likes, doorsturen en comments).
Converteren: verzamelen e-mailadressen en verkoop
Promoot de e-mailnieuwsbrief inschrijfpagina met een duidelijk call-to-action via sociale netwerken. Ook het actief werven van e-mailabonnees via nieuwe volgers of via social media-functies is nuttig. Rituals bijvoorbeeld stuurt een direct Twitter-bericht aan elke nieuwe volger met daarin een link naar de nieuwsbrief inschrijfpagina. G-star biedt video-sharing via een Facebook-applicatie waarvoor e-mail nodig is.
Converteer uw netwerkcontacten tot klant. Vliegwinkel.nl bijvoorbeeld stuurt vlak voor de herfstvakantie een last minute -actie rond via Facebook. Ook in B2B worden via Twitter in LinkedIn acties, aanbiedingen en uitnodigingen gestuurd, zoals een uitnodiging voor de European Email Marketing Conference met een persoonlijke code voor “Twitter”-korting.
*Mick Lodder is consultant bij Blinker
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
toon poppe
Beste,
Zoek sociale netwerk mogelijkheden om mijn unieke health monitoring technologiën wereldwijd bekend te maken bij medische wereld en hart en diabetes patiënten,
poppe.toon@myonlne.be
+32 475 74 86 16
Arne
Deze discussie probeer ik ook op tweakers te voeren. Misschien heb je daar ook mooie voorbeelden aan te dragen? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1504123