-

Column: Fail fast is allesbehalve een eindstation

Het succes van startende ondernemers wordt vaak als ongrijpbaar en soms als mysterieus afgedaan nu slechts een handjevol startups zich tot een onderneming met enige omvang ontpopt. Wat eveneens opgaat voor nieuwe businessideeën binnen bestaande bedrijven.

Het fundament hiervoor wordt onder meer op onze hbo’s en universiteiten gelegd, waar studenten vooral worden onderwezen in zakendoen in het verleden. Toen het fenomeen startupcultuur nog niet bestond. Tezamen met verouderde marketingtheorieën zorgt het ervoor dat menig business- en marketingplan van de spreadsheetmarketeer en wannabe-ondernemer louter drijfzand is.

Als een Pavlov-reactie doen zij namelijk allerlei aannames waar weinig realiteitszins uit blijkt. Zo is er niet of nauwelijks een rol weggelegd voor de toekomstige klant. Ondertussen wordt er in presentaties vooral gekoketteerd met spreadsheetgrafieken die de befaamde hockeystickcurve tonen. Zoals het hoort met nauwelijks tot geen winst- en marktomvang in het eerste jaar. Waarna er – bijzonder genoeg – toch nog gouden tijden aanbreken. Een drogbeeld dat mede dankzij ons oubollige onderwijssysteem geenszins in twijfel wordt getrokken. Met alle gevolgen van dien.

Om een dergelijk doemscenario in de toekomst te voorkomen, zouden alle beroepsopleidingen en universiteiten het boek The Lean Startup verplichte kost moeten zijn voor menig student. Het boek van Eric Ries is al een paar jaar dé bijbel voor elke startup waar ook ter wereld. En in het kielzog is er een ware beweging op gang gekomen.

The Lean Startup draait in de kern om een paar zaken: dat je vooraf goed moet nadenken over een concept, je aannames omtrent een product of dienst altijd in de praktijk moet testen, om vervolgens met de verkregen feedback je concept waarnodig bij te sturen en te verbeteren. En dat op frequente basis. Zodat je kleine stapjes kunt zetten in hoog tempo. Erg efficiënt en effectief.

In feite zegt Ries hetzelfde als wat elke doorgewinterde en succesvolle ondernemer al decennia doet: ontwikkel je product in kleine stappen, toets het zo snel mogelijk bij potentiële klanten en ga op basis daarvan je product of dienst doorontwikkelen. De toegevoegde waarde van The Lean Startup zit met name in het feit dat het een methodiek aanreikt hoe dat te doen. Waardoor het structuur aanbrengt in het ondernemen en zorgt voor een betere marktafstemming van een concept.

Wil je succesvol gaan ondernemen, vergeet wat mij betreft dan ook even wat je in de schoolbanken hebt geleerd. En ga vooral te rade bij succesvolle ondernemers en lees Ries z’n boek. Fail fast is geen eindstation, maar een mindset die we ons eigen moeten maken. Daar is niets mysterieus aan.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#138)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond