-

Is Google Chrome’s laatste update een geval van ‘Stel geen vragen, hoor geen leugens?’

“There are three types of lies: lies, damn lies and statistics.” Een beroemd gezegde, gepopulariseerd door Mark Twain. Hoewel hij de zin toeschreef aan politicus Disraeli, blijft de werkelijke oorsprong ervan omstreden. Misschien zit er ergens een grap in, of is het citaat zelf verkeerd geciteerd. Het voelt in ieder geval niet misplaatst in 2019.

Op de een of andere manier werd het democratiseren van alle kennis van de wereld gemuteerd tot een strijd tegen nepnieuws. En voor adverteerders werd een grotere verantwoordelijkheid en ROI – althans op bepaalde grote videowebsites – een onmogelijk spel van het vermijden van associaties met complottheorieën en extremisten.

Als we even teruggaan naar Twain (of is het Disraeli?); misschien wilde hij ons dit vertellen – soms moeten zelfs de meest serieuze, schijnbaar eervolle bedoelingen nog een keer worden bekeken.

De verkruimeling van de Chrome Cookie

Onlangs kondigde Google hun reactie aan op soortgelijke stappen van Apple’s Safari en Mozilla’s Firefox-browsers. Er komt een nieuwe Chrome-update aan die ad targeting zou kunnen beperken – via gebruikers die zich afmelden voor diverse third party cookies. Het deel dat nog ontbreekt, is hoe dat precies in de praktijk zal werken – feiten die Google nog niet heeft bekendgemaakt.

Het internet zoals we het vandaag de dag kennen, kwam grotendeels met een belofte. Als gebruiker zie je advertenties en in ruil daarvoor is de inhoud gratis. Digitaal bracht voor adverteerders een belofte van data, targeting, diepgaande analyse van waar marketingeuro’s naartoe gaan en de Holy Grail – het einde van verspilling en een ROI die beter is dan ooit. Maar het spreekt voor zich dat er onderweg iets mis is gegaan.

Met de laatste Chrome aankondiging gaat Google blijkbaar met zijn tijd mee. Net als Apple is het beschermen van onze privacy en identiteit de big G’s prioriteit. Inderdaad, een nobele zaak. Maar tegelijkertijd zijn we misschien vergeten hoeveel Google al over ons weet. Van het moment dat we wakker worden tot wanneer we slapen. Iedereen die op de een of andere manier gebruik maakt van Android, Chrome en andere Google-producten zou moeten weten dat Google zelfs meer over je weet dan Facebook.

Privacy Verbloeming

Wanneer je hele bedrijfsmodel gebaseerd is op het verzamelen van persoonlijke gegevens, is elke verklaring rond het privacy-vriendelijk maken van één deel van die machine ineens een beetje onoprecht. De Chrome-update klinkt voor gebruikers misschien als een grote stap voorwaarts in de richting van privacy. Maak je echter geen illusies, het klantvoordeel is verbloeming voor een zakelijk en commercieel voordeel voor Google.

Met deze aankondiging maakt Google het leven van marketeers honderd keer moeilijker, mochten ze ooit proberen weg te lopen van Google. Waarom? Omdat onafhankelijke derde partijen met verschillende methoden van tracking en attributie beperkt worden in de data die ze kunnen gebruiken. En – nieuws flash – dat is ook dezelfde data die content gratis houdt, relevante advertenties matcht met de relevante gebruikers en ook aan marketeers vertelt welk deel van hun reclamegeld echt werkt.

Het behoud van privacy van de gebruiker is een nobele zaak en zou standaard moeten zijn voor alle online spelers. Sommigen zouden echter kunnen beweren dat GDPR, wanneer correct toegepast, dat al doet. Het is een reeks regels en richtlijnen die specifiek ontworpen zijn om de privacy van de gebruiker te beschermen en in stand te houden. Google springt op de GDPR-wagen om hun eigen doelen te bevorderen.

Ik begrijp de algemene richting waar ze vandaan komen – te veel cookies en trackers op de pagina van een uitgever kunnen leiden tot vertraging en een slechte gebruikerservaring. Bovendien worden gebruikersgegevens soms misbruikt door gewetenloze derden. Dat gezegd hebbende, zijn er in de industrie al oplossingen ontwikkeld om deze obstakels te overwinnen. Zo kan bijvoorbeeld een cookie-overschot worden voorkomen door gebruik te maken van postback tracking in plaats van cookies voor het meten van events op een pagina. Cookie consortia als Digitrust kunnen een andere oplossing zijn, die het gebruik van één universele, versleutelde en veilige cookie voorstellen – in plaats van één voor elke individuele speler in de ad tech. Ondertussen heeft ads.txt al bewezen effectief te zijn in het wegsnijden van ongeautoriseerde resellers en tussenpersonen uit het ecosysteem – en ads.cert belooft dat proces nog verder te brengen.

Een muur bouwen

Voor mij is het glashelder dat Google de gebruikers op de ‘juiste’ manier zal blijven targeten (als je eenmaal ingelogd bent, weten ze wie je bent) en adverteerders accurate targeting zal bieden binnen hun ‘walled gardens’. Maar door dit te doen, zullen ze ook de concurrentie uitschakelen en de controle van het duopolie vergroten.

De privacy van de gebruiker en de toestemming voor het online verzamelen van gegevens zijn van het grootste belang. En inderdaad, er zijn 3e partijen die misbruik maken van hun positie. Maar in plaats van de wortels van die slechte acteurs uit de grond te trekken, is Google in feite bezig om zonder onderscheid hele bossen om te zagen. Behalve in hun eigen tuin natuurlijk.

Terugkomend op ons Twain/Disraeli gezegde over statistieken, lijkt het opvallend gepast dat zelfs de best bedoelde initiatieven iets donkers verbergen.

Ik zeg niet dat er ‘lies, damn lies and Google’ zijn – verre van. Maar laat me dit zeggen – stel op dit moment geen vragen over Chrome. Ze zullen je maar één kant op wijzen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond