-

Het digitale eindspel van de muziekindustrie is in zicht

Het eindspel van de muziekindustrie is in zicht. Volledig geautomatiseerde communicatie is de weg die ingeslagen moet worden. Alleen artiesten, maar ook festivalorganisatoren, die hun relatie met hun fans digitaal optimaliseren zullen op termijn kans hebben te overleven.

Veelal zijn mijn columns op actualiteit gebaseerd en data die op dat moment voorhanden is. Dit keer wil ik echter stilstaan bij een langer termijn beeld dat vorig jaar is ontstaan waar ik twee weken tijdens Emerce Digital Marketing Live 2017 aandacht aan heb besteed.

Relatie

In de digitale cultuur is de relatie met de fan (als we het hebben over dj’s) of klant (organisaties) de belangrijkste (economische) waarde. Het personaliseren van de relatie met de fan is voor dj’s de heilige graal. Feitelijk geldt hetzelfde voor festivalorganisaties en hun klanten. De relatie met de klant is immers de enige levenslijn van het businessmodel van een organisatie.

Veel dj’s en organisatoren hanteren een waardepropositie die in essentie neerkomt op: ‘We leveren muziek, een evenement of festival en geven daar een beetje ondersteuning bij, in ruil voor een beetje betere marge.’ Erg veel interesse in hun fans en klanten hebben ze vaak niet. Dit ging goed, tot het internet en social media zich gingen manifesteren en de markt zijn verzadigingspunt heeft bereikt.

Andere type fans en klanten zijn ontstaan, die always connected, en goed geïnformeerd willen zijn. Ze zijn beter in staat zelf onderscheid en bewuste keuzes te maken. Fans en klanten zijn nu assertiever, nemen minder snel iets voor waar aan en eisen connectie en transparantie. Voor hen staat de relatie met de artiest of het festival voorop. Het ‘content = relatie = informatie’-principe is de basis van de waardepropositie van het businessmodel van de muziek- en entertainmentindustrie.

Intelligentie

Met het voldoen aan de juiste waardepropositie ben je er als artiest of festivalorganisatie nog niet. Op een fiets kom je immers niet naar de maan, daarvoor moet je een raket bouwen. Hoe ziet die raket er dan uit?

Waar vroeger nog een rapport door middel van een export uit een applicatie rolde, hebben we nu te maken met een complexere wereld: front-, mid-, en backoffices. Meerdere applicaties en koppelingen spelen mee, maar ook partners in de keten, social media, samenwerkingsverbanden met ticketproviders, e-commercepartijen en shared service centra. Het realiseren van de juiste context speelt hierbij de belangrijkste rol. Zonder context in data doet een organisatie maar wat.

Is in het huidige digitale tijdperk nog plek voor traditionele analytics-tools? Het antwoord is nee. Voor degenen die data hoog op de prioriteitenlijst hebben staan is het vasthouden aan traditionele silo’s met data geen optie meer. Een infrastructuur, zoals bijvoorbeeld het Business Acceleration Framework waarbij eenduidige definities worden gehanteerd en waarin de complete customer journey zichtbaar is, begint voor steeds meer organisaties de standaard te worden. Dit is de intelligentie van een organisatie. De raket binnen de digitale wereld die je naar de digitale maan lanceert.

Automatisering

Als de intelligentie van een organisatie op orde is dan moet je aan de slag met het automatiseren van de communicatie. Een artiest of festivalorganisatie die honderden of duizenden fans heeft kan simpelweg niet de relatie handmatig onderhouden.

Het realiseren en onderhouden van connecties, die je doelen en doelstellingen uit het Business Acceleration Framework behalen, vormen de hoofdmoot. De fan of klant van een dj en de onderlinge relatie in het ecosysteem staat in het beleid centraal. De inzet van bots via Messenger-apps op basis van dit beleid om de relatie te optimaliseren is een logisch gevolg.

Kunstmatige intelligentie is het automatisch aanbrengen van context in data. Bots en intelligentie zijn onlosmakelijk verbonden dat staat vast. Het gebruik van een bot met het oog op marketing-, communicatie- en/of verkoopdoeleinden kent bijna oneindige mogelijkheden. In de opmaat naar de intelligentie van een bot heb je echter bergen data nodig. De data die hiervoor nodig is, komt uit het ecosysteem van de organisatie en daarbuiten.

Uitdagingen

Een nieuw tijdperk van communicatie en marketing is aangebroken. De scheidslijnen tussen analyses, coderen en marketing zijn verdwenen. Grote marketingcampagnes plaats hebben gemaakt voor kleine experimenten en het continu testen van lopende campagnes. Artiesten en hun teams hebben veel meer technische en analytische skills nodig om hun carrière te laten groeien. Zo ook festivalorganisatoren.

Door gebruik van de juiste context neemt de kans tot bereik, interactie, relevantie en transactie significant toe. Contextuele inzichten, dat is het waar het uiteindelijk allemaal over gaat. Alleen zo kan je de intelligentie van een organisatie vergroten en tot betere relaties en samenwerkingen komen met fans en klanten.

Hervorming

Heeft een organisatie nog niet geïnvesteerd in data-vergaring en het aanbrengen van context? Dan is de kans groot dat je data nooit optimaal kan inzetten. Overigens kan geen enkele vorm van communicatie met fans plaatsvinden zonder dat je gebruik maakt van data. Bijna een kansloze exercitie. In 2017 kan geen enkele organisatie meer zonder context. Zonder de juiste context in data maakt automatische communicatie geen schijn van kans.

In het digitale spel moeten organisaties in de dance-industrie de volgende koers inzetten. De inzet van bots, blockchain-technologie, voice assistant-applicaties en augmented/virtual reality zijn het logische vervolg in de steeds verdergaande digitalisering. De huidige zelfhulpboeken over de dance-industrie voorzien hier niet in. Verdere hervorming van de dance-industrie en opleidingen binnen de dance-industrie is noodzakelijk en een onvermijdelijk gevolg. Het eindspel is inmiddels ingezet. Dat staat vast.

*) Dit is een bewerkte versie van de column die op This Is Our House verscheen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Kees van Wieringen

Zelden zoveel inhoudsloze onzin bij elkaar gelezen. God behoede dat je ooit zo’n adviseur je bedrijf binnenhaalt.

Tjerk

God behoede dat je ooit een adviseur als Kees van Wieringen je bedrijf binnenhaalt. Die krijgt niet meer dan twee magere zinnen op het papier.

Denis Doeland - DDMCA

Goedemorgen Kees, dank voor jouw opbouwende onderbouwde kritiek. Zuurtjes als ontbijt gehad? Graag nodig ik je uit om het bovenstaande in de praktijk te ervaren. Het is geen theoretisch verhaal of advies, maar inmiddels in de praktijk gebrachte materie. Voel je vrij om een afspraak te plannen via denis.doeland@ddmca.com dan zal ik de praktijk laten zien.

@Tjerk Je bent natuurlijk van harte welkom bij dezelfde sessie als Kees. Mocht Kees geen tijd of zin hebben ben je natuurlijk nog steeds van harte uitgenodigd.

Arnold Overhaart - NED fm

Toevallig heb ik gisteren met iemand van een gekende platenmaatschappij gesproken en in grote lijnen verteld wat hier staat beschreven, altijd leuk om een bevestiging van je denken te lezen.
Indien je wenst te overleven als platenmaatschappij zal je het business/verdien model drastisch moeten aanpassen.

Wat voor de Dance industrie opgaat, gaat ook op voor andere stromingen in de muziek business

PatrickJongmans - E-heroes / Fanalyzer

Spijker… kop! As always.

ad

2 jaar later en de muziekindustrie bestaat nog steeds; en het gaat allemaal best lekker meen ik. Ik denk dat Kees van Wieringen gelijk had omtrand dit artikel!

Denis Doeland - DDMCA

@AD De muziekindustrie bestaat inderdaad nog steeds. De vormt wijzigt langzamerhand. Daar is de inhoud van deze post voor bedoeld geweest. Maar dank voor de gefundeerde opmerking!

Koos grandioos

De muziekindustrie ligt toch wel een beetje op z’n gat. Niet door iets “digitaals” maar eerder door corona.

Nu kunnen al die “artiesten” geen nieuwe audi meer kopen, snik snik, huil huil!

nathan

Zozo die Dennis kan lekker de boel rechtlullen zeg, er is helemaal geen “eindspel” gaande in de muziekindustrie. Het is natuurlijk wel heel “cool” om jezelf voor te doen als professional die in de muziekindustrie werkzaam is; daarom doen al die mensen dat ook die echt werkzaam zijn in de muziek, toch? Die schreeuwen dat echt van de daken! Weetjewel, netzoals dat het heel erg “cool” is om met bekende muzikanten te hangen en dan tegen alles en iedereen vertellen dat het je “vrienden” zijn…

Dit is gewoon een groot l*lverhaal van een meeloper…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond