-

Homerun: recruitmentsoftware levert passende kandidaten

Zoals een kind legoblokjes stapelt tot een grote toren, zo kunnen klanten van Homerun hun ‘werken bij-website’ of vacatures in elkaar zetten. Willem van Roosmalen – medeoprichter van Homerun – vertelt hoe elk blokje een optie biedt om vacatures zo persoonlijk, authentiek en uitnodigend te maken dat de juiste sollicitanten aanschuiven.

Willem, hoe omschrijf je Homerun in één tweet?

Homerun is recruitmentsoftware waarmee creatieve bedrijven beter worden in talent aantrekken, beoordelen en aannemen.”

Waarom richt je je specifiek op creatieve bedrijven?

“Voor elk bedrijf is Homerun een fijne tool om een ‘werken bij-websites’ te maken en vacatures op te stellen. Voor creatieve bedrijven is dat extra interessant, aangezien zij vaak veel bezig zijn met design en een specifieke merkvisie. Zij zoeken creatieve werknemers die goed passen bij hun ideeën, de werksfeer en de merken waarvoor ze werken.”

Wat doet Homerun precies?

“Homerun biedt de software om ‘werken bij-websites’ en vacatures te maken, met als grote plus dat je het werving- en selectieproces veel beter inricht. Als recruiter kies je uit verschillende opties en maak je, zonder dat je technische kennis nodig hebt, een persoonlijke website of gerichte vacature die op alle fronten past bij je bedrijf. In de software komt tot uiting hoe wij denken over vacatures.”

Wat houdt die visie in?

“Werkzoekenden van nu zijn – naast baanzekerheid en een goed salaris – vooral op zoek naar voldoening. Op die trend spelen bedrijven zoals Coolblue, Heineken en Airbnb in. Ze zetten duidelijk neer wat hun bedrijf bijzonder maakt en wat hun werkcultuur is. Als sollicitant krijg je een compleet beeld van het bedrijf zodat je zeker weet dat de baan echt bij je past. Homerun meent ‘hoe meer je van jezelf laat zien als bedrijf, hoe beter’. Onze software is speciaal ontwikkeld om werkgevers zich zo volledig en realistisch mogelijk te presenteren, op een manier die bij ze past.”

Hoe gaan klanten met Homerun aan de slag?

“Als klein bedrijf maak je het best een gratis account aan en bekijk je een online-demo van ons product. Je kunt Homerun dan twee weken gratis gebruiken. Bij interesse hoef je alleen nog je creditcardgegevens toe te voegen en beschik je over alle mogelijkheden van de software, inclusief handleiding en klantenservice. Bij grote bedrijven gaan we vaak eerst langs voor een kennismakingsgesprek en laten we de demo zien. In het tweede gesprek beantwoorden we eventuele vragen. Groot of klein: het product is precies hetzelfde.”

Wie is Homeruns doelgroep?

“Elk klein tot middelgroot bedrijf met openstaande vacatures. Daarbinnen richten we ons vooral op bedrijven die een creatief of designgericht merk zijn. Andere bedrijven gebruiken Homerun simpelweg als een fijn W&S-instrument. Hoe belangrijker je een goed design en een duidelijk werkgevermerk vindt, hoe belangrijker het is dat je met software werkt die dat mogelijk maakt.”

Kun je voorbeelden van klanten noemen?

“Onder andere Decathlon, Renault, WeTransfer, Blendle en de Correspondent. Maar bijvoorbeeld ook een kleine ramenfabrikant uit Duitsland maakt gebruik van de persoonlijke presentatiemogelijkheden die Homerun biedt.”

Is er concurrentie?

“Jazeker. Er zijn misschien wel honderd kleine concurrenten die enigszins hetzelfde doen of overlap vertonen met onze dienst, zoals het Amsterdamse Recruitee. Zij horen ook tot dezelfde categorie ATS-software – ATS: applicant tracking systems maar hebben allemaal een andere focus en zijn dus geschikt voor een ander type klanten. Voor zover wij weten, is er geen bedrijf dat dezelfde functies biedt als wij en dezelfde doelgroep wil bereiken.”

Wat maakt Homerun uniek?

“Wij spreken altijd over de achterkant versus de voorkant van Homerun. De achterkant is de inlogomgeving voor werkgevers om sollicitaties te beoordelen, te chatten met het team en de communicatie naar sollicitanten te verzorgen. De voorkant is de vacature- en de ‘werken bij-site’ zelf.
Wij zorgen dat de achterkant gebruiksvriendelijk is voor onze klanten, maar differentiëren ons vooral op de verschillende mogelijkheden voor de voorkant, om je bedrijf rijk en authentiek te kunnen presenteren. Dat is iets waar geen andere software zich zo in verdiept als wij, door middel van uiteenlopende blokjes die toegevoegd kunnen worden, een sterk design en een persoonlijke aanpak.”

Welke mogelijkheden zijn er voor de voorkant?

“De voorkant van Homerun is ingedeeld in verschillende ‘legoblokjes’. Je kiest zelf welke exemplaren je toevoegt om iets meer te vertellen over je vacature of je bedrijf. Zo hebben we blokjes voor foto’s van de werkplek, links naar interviews of artikelen, foto’s van collega’s, tools of software die je intern gebruikt en YouTube-video’s. Met een Spotify-afspeellijst toon je zelfs de muziek op de werkvloer tijdens bijvoorbeeld de vrijdagmiddagborrel.”

En voor de achterkant?

“Als een kandidaat een sollicitatie indient, krijgt het recruitmentteam een account om de reacties te gaan verwerken. Ingelogd in Homerun zien zij overzichtelijk het cv, de motivatie en antwoorden op meegegeven vragen. Bij elke nieuwe sollicitatie krijgen zij een seintje en kunnen ze de sollicitant snel en gemakkelijk beoordelen met sterren. Ook kunnen ze met elkaar chatten, berichten sturen naar de sollicitant, een sollicitatiegesprek inplannen en elkaar to-do’s geven. Zo heb je nooit meer gedoe met e-mails, bijlagen en doorverwijzingen.”

Welk probleem lost Homerun op?

“Hoge kosten en irrelevante sollicitaties. Klanten besparen al snel 5.000 tot 10.000 euro doordat ze geen externe websitebouwers of -ontwerpers in hoeven te schakelen. Daarnaast blijkt dat ze het sollicitatieproces twee keer zo snel gaat dan voorheen en dat de kandidaten beter matchen met het bedrijf.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Een kleine klant – zoals de raamfabrikant uit Duitsland – heeft bijvoorbeeld tien vacatures, maar dit kan erg fluctueren. Zij sluiten een abonnement af bij Homerun en betalen hierbij 19 euro per actieve vacature per maand.”

En grotere klanten?

“Grote klanten – zoals Decathlon – hebben gemiddeld zo’n vijftig vacatures. Met hen overleggen we een offerte met een vast jaarbedrag. Meestal werken we hierbij met credits voor een vast bedrag. We schatten bijvoorbeeld in dat het bedrijf op jaarbasis duizend credits nodig heeft om de verschillende onderdelen van Homerun te gebruiken. Zijn ze er eerder doorheen? Dan krijgen ze een nieuwe factuur voor duizend credits.”

Hoe is het idee voor Homerun ontstaan?

“Tijdens mijn studie kwam ik medeoprichter Thomas Moes tegen. We zijn toen –  tien jaar geleden – Fontanel begonnen, een blog over onze helden destijds in de creatieve industrie. Toen het lezersaantal opliep, gingen we op zoek naar een verdienmodel. Veel bedrijven vroegen ons naar mensen voor verschillende functies, terwijl veel creatieve bekenden op zoek waren naar een leuke baan.”

Wat heb je toen gedaan?

“We merkten dat een vacature voor bijvoorbeeld een projectmanager er hetzelfde uitzag bij de meest uiteenlopende bedrijven. Ook ging het sollicitatieproces vaak stroef, met vele e-mails en doorverwijzingen. Een gat in de markt, vonden wij. In februari 2015 lanceerden we Homerun. Nu hebben we ruim driehonderd klanten, zes vaste werknemers en verdubbelen we elk jaar nog in omzet en cliëntèle.”

Wat staat er nog op de agenda?

“Over twee weken lanceren we twee nieuwe projecten. We gaan aan de voorkant van Homerun de optie toevoegen om een marketingcampagne op te zetten. Hiervoor gebruiken we voor het eerst externe software: programmatic job advertising van Recruitz. Met dit algoritme kan een klant een bepaalde vacature heel specifiek richten op een doelgroep op social media, bijvoorbeeld ‘senior developers in Amsterdam’.”

En verder?

“Het tweede project werkt met inzicht in de statistieken achter Homerun. Een klant kan zo bijvoorbeeld kijken hoeveel tijd sollicitanten in een bepaalde fase blijven hangen of hoelang het in totaal duurt om iemand aan te nemen. Ook het effect van de social media-campagne kan geanalyseerd worden: hoeveel mensen solliciteren via de link op Facebook en hoever komen zij in het sollicitatieproces?”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Nikki Mennen. Bekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

**) Foto credit: Jordi Huisman

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond