Alle Unicorns verzamelen! Een impressie van de CES in Las Vegas
CES is de grootste conference en techbeurs ter wereld, met zo’n 175.000 bezoekers, 4500 standhouders en meer dan duizend sprekers. Het is vooral een B2B beurs, met een conferentie waar je voor een ticket al gauw $700 (of een veelvoud daarvan) moet betalen. Kortom, een technologiespektakel met CEO’s van de grootste ondernemingen van deze aarde, die hun visie en producten van de nabije toekomst laten zien.
Hotelkamers in Vegas zijn of niet meer te krijgen, of de prijs gaat drie keer over de kop. Gelukkig heb ik vroeg geboekt en ben ik een dag voor alles begint geland om alvast rond te kijken, want ook voor de CES speelt is er al van alles te beleven.
Er zijn in het Eureka park meer dan duizend start-ups uit heel de wereld verzameld; allemaal ondernemers die denken dat hun product goed genoeg is om de VS te veroveren. Maar ook ondernemers die op zoek zijn naar een Amerikaanse investeerder die ook gelooft dat ze het verschil kunnen maken.
Vijftig Nederlandse start ups op het Eureka paviljoen
Bedrijven zijn moeilijk in hokjes te stoppen, daarom is ervoor gekozen om ze in te delen in de marktgebieden die ze primair bedienen. Ik heb ze een kleurtje gegeven en in een overzicht geplaatst:
Mijn persoonlijke top vijf
Inmiddels woon ik tien jaar in Amerika. Ik heb heel veel fouten begaan en behoorlijk wat dingen zien mislukken, waardoor mijn inschattingsvermogen inmiddels aardig getraind is. Daarom wil ik dit jaar graag enkele bijzondere start-ups uitlichten, waarna ik mijn persoonlijke top vijf uit de doeken zal doen.
We hebben alle vijftig start-ups samengebracht in een Symbaloo webmix en het is zeker de moeite waard om ze even te bekijken. Want wie weet raakt het jouw professionele gebied en ligt er een mooie samenwerking in het verschiet. Ik hoor graag van je wat jouw favoriet is en natuurlijk ook waarom.
Het begin: start-up van Delta
Zo’n zes jaar geleden liep ik me enorm te verbazen dat onze start-ups niet op de CES vertegenwoordigd waren. Nederland schitterde op dit wereldpodium door afwezigheid. De enige Nederlander die ik tegenkwam was een reporter van Business News Radio, die net als ik niet begreep waarom we er niet bij waren. Het voelde als een WK voetbal zonder Nederlands elftal. Ik heb mijn frustraties toen iets te ongezouten geventileerd (waarvoor alsnog excuses), maar heb na de uitzending ongelofelijk veel goede reacties gekregen. Het heeft er in elk geval in geresulteerd dat ik nu voor het vijfde jaar op rij mijn support aan onze start-ups kan geven.
De volgende vijf bedrijven hebben mijns inziens de meeste kans van slagen in met name de VS. Wie zou wel eens de unicorn van de twintiger jaren kunnen worden en kan met succes in Amerika het verschil maken?
Om te beginnen even een kritische noot: als je website niet te bereiken is in de VS, of je URL komt niet overeen met je bedrijfsnaam, dan was je blijkbaar nog niet klaar voor de sprong naar Amerika. Dat geldt ook voor de start-ups die de .com links hebben laten liggen en denken nog met .nl weg te komen. Amerikanen bestempelen zo’n site direct als shabby en niet-Amerikaans, waardoor je al meteen met 1-0 achter staat. Gelukkig hebben vrijwel alle start-ups die op de CES staan dit wel op orde.
De grote vraag is: waarom de VS en waarom nu? Volgens mij zijn er een aantal belangrijke redenen om de Amerikaanse markt op te gaan.
1. Samenwerken met gevestigde partijen
Het vinden van een solide lokale partner is voor veel start-ups cruciaal en vaak zelfs noodzakelijk. De CES is een uitgelezen moment om die partner te vinden en de eerste stappen mee te maken. “Only the prepared are going to be successfull”, dus je huiswerk moet je voor die tijd doen. Dat heeft PYOUR.nl zeker gedaan want bij de aftrap van de CES kondigen zij hun samenwerking aan met Sonion VPU Bone Sensor, Sonarworks TruFi, AUMEO Hearing Enhancement & Personalization en HearAngel Safe Listening. PYOUR Audio is een onderdeel van Absolute Audio Labs (AAL). AAL ontwikkelt embedded software applicaties en dan met name op het gebied van het verbeteren van spraakverstaanbaarheid en het personaliseren van audio voor bluetooth audio.
2. Timing: er is een golfbeweging waar je op mee kan liften
Om dat te weten moet je eigenlijk al voet aan de grond hebben in de VS. Want er is wel de nodige lokale kennis voor nodig. In de tijd dat ik in Amerika woon, heb ik gemerkt dat de sociaal-culturele verschillen heel groot zijn in vergelijking met Europa en laat staan met Nederland. De verschillen worden met name ingegeven door de grote hoeveelheid vangnetten waar we in Nederland op kunnen terugvallen. En dat geeft op de lange termijn een stukje zekerheid. Omdat die vangnetten er in de VS nauwelijks zijn, is men veel meer kortetermijngedreven en heeft iedereen haast om snel te scoren.
Het onderwijs is een van de uitzonderingen, omdat het curriculum langzaam verandert. Alhoewel dit nog steeds te langzaam gaat. In de regel sluit de vraag naar arbeid niet aan op het aanbod. Zo hebben bijvoorbeeld te weinig mensen die kunnen programmeren (coden). Locomogo.com heeft een prachtig treintje ontwikkeld, dat op een rail van tape kan rijden als je hem de juiste instructies geeft. Dus leer je je kleuter programmeren, dan is de beloning een rijdend treintje. Ik denk een mooi voorbeeld van perfecte timing. De overheid geeft veel subsidies uit om dit te stimuleren, waardoor er veel geld is om dit soort producten uit te proberen.
3. Passend bij de tijdgeest
De terechte winaar van de CES Innovation Awards is het bedrijf Hydraloop. Zij hebben een technologie ontwikkeld die grijs water kan recyclen en weer bruikbaar maken om te drinken. Het product heeft ongeveer de afmetingen van een koelkast en past makelijk in de kelder. Zoals Hydraloop het zegt: drinkbaar water begint het ‘Blue Gold’ van de aarde te worden. Gezien de klimaatverandering en bevolkingsgroei is dit een product dat we in de komende tijd nog hard nodig zullen hebben.
4. Gebruik maken van recente nieuwe technologie
Op dit moment zien we dat Blockchain technologie met name nog gebruikt wordt voor en bekend is om de cripto-currency toepassingen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Door het gebruik van deze technologie heeft fluidesity.com het verzamelen en verhandelen van Art veilig en transparant gemaakt.
5. Geloof in eigen product
Meatable is een bedrijf dat echt vlees weet te maken van de stamcellen van koeien en varkens. Het grote verschil tussen traditioneel vlees en Meatable is dat je geen koeien hoeft te houden of slachten. Voor de rest is het gewoon echt vlees. Tot nu toe zitten ze nog in de R&D fase. Krijn, de CEO en medeoprichter, vertelde vol trots dat ze volgend jaar verwachten een of twee burgertjes te kunnen gaan grillen. En wie weet ligt het jaar daarna hun vlees in het CES conference cafetaria. Zo lossen ze een groot deel van de milieunadelen van de veehouderij op.
Trends op de CES
Alle smart-oplossingen gaan uiteindelijk samenwerken en in de VS groeit de gemiddelde grootte van een scherm nog steeds. Artificial Inteligence gaat ons steeds meer voorzien van een gepersonaliseerd leven, terwijl de samenvoeging van “the internet of things” steeds waardevoller wordt.
VR heeft de eerste goede toepassing waar de Virtual Reality Experience het verschil maakt. De Nederlandse start-up Reducept.com laat je jouw VR ervaring omzetten in pijnbewustzijn. Je VR reis door je zenuwstelsel maakt je bewust van je pijnplekken en werkt genezend.
Chapeau voor Prins Constantijn van Oranje!
Helaas heb ik hem niet kunnen ontmoeten, maar dat is eigenlijk een goede zaak. Hij was erg druk met het promoten van de Nederlandse bedrijven en het verzorgen van introducties. Vrijwel alle standhouders waren onder de indruk van de inzet van onze prins en zijn niet aflatende energie om de Nederlandse promotie te laten slagen. Chapeau!
Over de auteur: Klaas Lameijer is CEO bij Symbaloo.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond