-

Intellectual property is passé

Content creëert pas waarde als het buiten de grenzen van je bedrijf de juiste toepassing vindt. Door het verschuiven van activiteiten naar het online kanaal is het noodzakelijk om nieuwe businessmogelijkheden te omarmen die je omzet op peil houden en tegelijkertijd je concurrentiepositie verstevigen. 

Sommige bedrijven, zoals Het Financieele Dagblad, besluiten om via hun website specifieke content gratis weg te geven om zodoende de waarde van content aan te tonen. Een deel van de bezoekers zal hierdoor toehappen en voor betaalde content kiezen.

Groeiend aanbod
Behalve dat gebruikers op steeds meer manieren toegang tot content willen, zijn er ook steeds meer toepassingen cq. applicaties die nuttig gebruikmaken van het alsmaar groeiende aanbod aan content. Het internet is hierdoor in de afgelopen jaren veranderd in een Web Oriented Architecture, waarbij content van uiteenlopende bronnen aan elkaar kan worden gekoppeld. Volgens Tim Berners-Lee, grondlegger van World Wide Web, is dat ook meteen de kracht van het web: “Unexpected reuse is the value of the Web.” Dat kan ook voor jouw bedrijf gelden.

Mash-up
Een van de methoden om zelf creatief hiermee om te gaan, is door gebruik te maken van mash-ups. Een mooi voorbeeld is AuctionsNearYou; een toepassing die data uit Google Maps combineert met informatie van eBay, zodat gebruikers in staat zijn om te zoeken naar tweedehands artikelen in hun regio en die vervolgens op een kaart te bekijken, inclusief prijs, foto en dergelijke. Het combineren van verschillende online systemen levert wellicht geen directe omzet op, maar het speelt wel erg in op de klantbehoefte. En dus kan het leiden tot indirecte inkomsten op de langere termijn.

Objects
Om dit te kunnen doen, is het zaak een CMS in huis te hebben dat content als ‘objects’ beheert en niet als webpagina’s, want dat belemmert hergebruik. Maak daarbij ook gebruik van een API en zorg dat die backwards compatible zijn. Omdat je dan niet rechtstreeks de database benadert, scheelt dat onderhoudskosten op de langere termijn.

Ieder bedrijf moet vandaag de dag nadenken over welke waardevolle informatie hij beschikbaar wil stellen voor derden. Al was het maar om het bereik en de potentie ervan te vergroten. Want uiteindelijk levert het delen van content meer waarde op dan het angstvallig beschermen ervan. Intellectual property is een achterhaald fenomeen. Alleen niet iedereen is daarvan doordrongen.

)* Dit artikel is eerder verschenen in meinummer van Emerce (#113)

Deel dit bericht

3 Reacties

robert

Goed verhaal!
Ik heb ’t gekopieerd en onder mijn naam ge-her-publiceerd op een aantal blogs en sites. Geen bezwaar tegen neem ik aan.

Sjors Pals

Leuk verhaal, maar auteur haalt data, informatie en content door elkaar, als redacteur bedoeld dat het ontsluiten van data leid tot nuttige informatie/content dan kan ik me daar in vinden, echter versnippering van content kan weer leiden tot een minder sterke positie, want wat schiet FD er zelf mee op als al haar artikelen buiten de website verschijnen? Men zal minder traffic naar haar eigen website krijgen, en dus per saldo minder verdienen.

Daarnaast ken ik werkelijk geen 1 CMS dat content als pagina’s opslaat, het is meestal een eitje om je content als XML/JSON te representeren en het zo te ontsluiten.

Rubin Ootes

Ik denk dat de schrijver bedoelt dat verspreiden van content dermate veel naamsbekendheid voor de bron kan opleveren dat het inderdaad niet meer direct om het exploiteren van de content zelf gaat. Prince was in 2004 de best verdienende artiest ter wereld. Hij verkocht per album slechts 800.000 kopieën, maar dan wel in eigen beheer en niet meer als “slave” van Warner waar hij miljoenen albums verkocht. Hij zocht zijn heil in andere bronnen van inkomsten. De Herculische Musicology Tour zorgde voor ophef. De tickets kostten een duizelingwekkende $61, maar daar kregen de bezoekers dan wel een album voor. Hiermee realiseerde hij 25% meer album verkoop. En je krijgt alleen 96 concerten uitverkocht als mensen weten wie Prince is. De pers dacht dat Prince passé was omdat hij maar 800.000 albums verkocht, maar het interesseerde hem geen zier. Hoe meer gratis verspreiden, hoe groter de kans was dat ze hem live kwamen zien en toch met een album naar huis gingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond