-

LinkedIn leadgeneratie: twintig do’s en don’ts

Als je de interesse van een prospect wil wekken op LinkedIn, zorg er dan voor dat jouw profiel en activiteiten op LinkedIn aan een paar minimale eisen voldoen. Een simpele vraag: “Als een prospect jouw LinkedIn profiel bezoekt, zal dit hem of haar dan triggeren om meer informatie op te vragen?”

De twintig belangrijkste do’s en don’ts voor LinkedIn leadgeneratie:

Linked infographic

De tien belangrijkste ‘do’s

  1. Vul altijd de samenvatting in. Dit is de plek die LinkedIn biedt om jezelf te presenteren en het klantvoordeel uit jouw headline uit te leggen. Begin met een korte introductie van waar jij voor staat. Schrijf een elevator pitch: wat zou je zeggen als je één minuut de tijd krijgt om jezelf te presenteren? Vergeet ook niet om af te sluiten met een call-to-action.
  2. Personaliseer je uitnodigingen. Gebruik dus niet het standaard ‘Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn’, maar vertel altijd waarom je graag contact met die persoon wilt. Hier begin je het gesprek. En omgekeerd ook, ontvang je een uitnodiging (wel of niet gepersonaliseerd), reageer dan altijd met een persoonlijk bericht.
  3. Zorg voor een profielfoto waar je gezicht duidelijk op staat. Geen logo, maar een foto waaraan iemand je op een evenement kan herkennen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
  4. Voeg in je headline naast je functie ook toe wat het concrete klantvoordeel is. Wat is de meerwaarde die jij je klant biedt of welk resultaat levert het hem op? Hiermee vergroot je de kans dat je profiel wordt geopend.
  5. Stel altijd je connecties open voor anderen. LinkedIn is een netwerksite, het is niet je adresboek. De mensen met wie je gelinkt bent, staan ook allemaal openbaar op LinkedIn en het is niet aan jou hen te verstoppen.
  6. Deel je kennis. Door jouw waardevolle kennis met je netwerk te delen, zorg je ervoor dat dit netwerk jou gaat zien als een specialist in jouw vakgebied. Hierdoor zal jouw naam sneller genoemd worden als ze iemand tegenkomen die behoefte heeft aan jouw product of dienst.
  7. Betrek jouw netwerk bij waar jij specifiek naar op zoek bent. Stel, je zoekt een accountant in de omgeving van Haarlem die gespecialiseerd is in horeca. Door dit aan je netwerk te vragen in een statusupdate, krijg je reacties die vaak tot ver buiten je netwerk te zien zijn.
  8. Gebruik je bedrijfspagina: deel kennis, voeg producten en diensten toe, zorg voor aanbevelingen voor je producten en diensten en zorg dat medewerkers jouw bedrijfspagina actief ondersteunen door ze te laten reageren op de gedeelde berichten of op z’n minst deze leuk te vinden.
  9. Research je prospects. Doe research voordat je iemand op LinkedIn benadert of een afspraak met iemand hebt. Wat zijn jullie overeenkomsten en wie kennen jullie gemeenschappelijk?
  10. Verbind je connecties. Als je ziet (of weet) dat iemand op zoek is naar een bepaald product of bepaalde dienst en je hebt iemand in je netwerk die deze persoon hiermee kan helpen, introduceer ze aan elkaar. Ze zullen je dankbaar zijn en de eerstvolgende kans grijpen om je ‘terug te betalen’.

De tien belangrijkste ‘don’ts

  1. Bombardeer je netwerk niet met jouw statusupdates. Eén statusupdate per dag is genoeg, bij hoge uitzondering maximaal twee. Teveel statusupdates leidt tot ergernis.
  2. Neem geen tweede LinkedInaccount omdat je twee verschillende functies hebt. Dit leidt tot verwarring en mensen nodigen je wellicht uit om te connecten met het verkeerde account. Leg in je samenvatting uit dat je verschillende functies hebt en voeg beide functies toe als huidige functies.
  3. Reageer nooit negatief op statusupdates of berichten in groepen. Een negatieve reactie valt wel veel meer op dan een positieve, maar de nare bijsmaak zal ook lang onthouden worden. Ben je het ergens niet mee eens? Zeg dit gerust, maar altijd op een positieve, opbouwende manier.
  4. Verstuur niet continu spamberichten naar je connecties. Heb je iets echt waardevols te delen dan mag dit natuurlijk, maar doe het nooit vaker dan één keer in de maand.
  5. Vergeet niet waar je bent, LinkedIn is geen Facebook. Gedraag je dus zoals je dat zou doen op een netwerkborrel (alhoewel ik op live netwerkborrels ook al eens voorbeelden heb meegemaakt die zelfs niet op Facebook kunnen…)
  6. Stuur geen nieuwsbrief aan connecties. Exporteer je connecties regelmatig zodat je altijd een up-to-date back-up hebt. Gebruik deze e-mailadressen echter niet om ongevraagd nieuwsbrieven te sturen. Afgezien van het feit dat dit spam is en dus verboden, wordt het ook zelden gewaardeerd door je connecties.
  7. Endorse geen onbekende vaardigen. LinkedIn vraagt je vaak om mensen te onderschrijven voor hun vaardigheden. Wees hierin oprecht en onderschrijf ook echt alleen die vaardigheden waarvan jij weet dat ze het inderdaad kunnen. Ik ben al eens onderschreven voor ‘public speaking’ door iemand uit India terwijl ik zeker weet dat deze persoon mij nog nooit in het openbaar heeft zien spreken.
  8. Verwijder uitnodigingen niet. Als je een uitnodiging ontvangt van iemand die je niet kent, negeer deze uitnodiging dan in plaats van hem te verwijderen. Mocht je na een tijdje toch willen connecten met deze persoon, dan kun je de uitnodiging (zelfs jaren) later alsnog accepteren.
  9. Lieg niet. Het klinkt logisch maar toch gebeurt het nog steeds. Wees je er wel van bewust dat jouw gegevens openbaar (en dus zichtbaar) zijn voor iedereen, ook voor je werkgever, vrienden en familie.
  10. Flirt niet. Niets is zo irritant voor vrouwen als het krijgen van ongevraagde avances op LinkedIn. LinkedIn is geen datingsite, daar heb je andere websites voor.

Welke do’s of don’ts vind jij verder belangrijk op LinkedIn?

Eerdere artikelen uit de serie LinkedIn Leadgeneratie:

LinkedIn leadgeneratie; vijf belangrijke stappen

LinkedIn leadgeneratie: Stap 1; het fundament

LinkedIn leadgeneratie; wat te doen met groepen

LinkedIn leadgeneratie; je LinkedIn homepage in 5 stappen

Deel dit bericht

3 Reacties

Petra

wat een goede tips, dank!

Karen

Goede en belangrijke tips, Perry. Tekstueel: dont’s en don’ts?? Bij de 2e kolom kun je het lezen als een dubbele ontkenning: doe niet (vd kop) en dan bv. “niet teveel status updates”. Wordt: “doe niet niet teveel statusupdates”. Doe er je voordeel mee.

LizNL

Als een nieuwe LinkedIn gebruiker was ik echt op zoek naar een artikel als deze, ik vind ze allemaal overigens zeer nuttig, Hartelijk dank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond