-

Nooit meer live zonder user testing

Bij de ontwikkeling van websites en apps wordt het betrekken van echte gebruikers steeds belangrijker. Niet alleen om hun hoge verwachtingen te managen, maar ook om een digitale oplossing te bieden waar je gebruikers oprecht blij van worden. User testen wordt key en levert je bedrijf belangrijke voordelen op. Een hele investering? Dat valt wel mee. We delen onze belangrijkste learnings met user testing en laten zien dat je er vandaag nog, structureel, mee kunt beginnen.

Als designers ligt het in onze aard om snel oplossingsgericht en visueel aan de slag te gaan. Hoewel een blije gebruiker voorop staat, neemt ons eigen belang, dat van de opdrachtgever en collega’s nog vaak de overhand in de uitvoering van ons werk. Onder de druk van een strakke planning en strikte budgetten worden we daarnaast al snel genoodzaakt te ontwerpen op basis van aannames in plaats van écht onderzoek. Zonde, want ervaring heeft ons geleerd dat ‘the time spent on user testing is the time saved on the overall project’. Door met de daadwerkelijke gebruikers te testen, wordt inzicht verkregen in het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van conversie. Iteratief testen helpt je daarnaast tijdig een concept valideren en usability problemen ontdekken. Idealiter zou dus niets meer live moeten gaan zonder user testing. Gewoon standaard, structureel opnemen in je proces. Houden argumenten als geen tijd of budget je organisatie tegen? Vandaag de dag hoeft user testing gelukkig helemaal niet meer duur en tijdrovend te zijn.

Testen zonder ingewikkelde apparatuur

Voorheen werd user testing gedaan in een aparte ruimte met spiegelwanden, cameraopstellingen en eye tracking devices. Niet alleen is die apparatuur goedkoper geworden, maar zijn er ook allerlei nieuwe technieken om je respondenten te observeren op hun eigen devices. Voor onze gebruikerstesten gebruiken wij Lookback.io: een test tool waarmee je gemakkelijk mobile, tablet en desktop user experiences kan vastleggen. Lookback neemt het scherm, gezichtsuitdrukking, stem en alle kliks van een gebruiker op en zet het automatisch online. Iedereen die toegang heeft tot de online omgeving kan zelf de opnames bekijken en tijdgebonden opmerkingen plaatsen. Zo kunnen klanten en collega’s ongeacht hun locatie de opnames delen en bekijken. De ontwikkeling van dit soort handige test tools gaat razendsnel. Zo is Lookback.io nu al geïntegreerd in prototyping tools als Invision en Marvel en kunnen we in de toekomst een live streamingsdienst verwachten.

User test van Oxxio

Afb 1. User test van Oxxio analyseren middels de online Lookback omgeving op desktop.

Korter testen

De trend is om korter te testen. Snappy. Probeer dus niet te veel tegelijk te testen en hou je rapportages beknopt. Zo wordt user testing meer de APK die je regelmatig uitvoert. Door kort iteratief te testen voorkom je een waslijst aan verbeterpunten en kom je tot concrete punten voor de backlog. Waarbij je na implementatie vervolgens weer snel verder kan testen.

Usability lab

Een usability lab kon voorheen nog wel eens aanvoelen als een politiebureau, zakelijk en klinisch. Terwijl je juist het gedrag wil bestuderen in een natuurlijke omgeving en context. Je kunt werken in een standaard meeting room, geluidsdicht en met glazen wanden waarachter de opdrachtgever kan werken en mee kan kijken. Waarom zou je je testruimte niet de uitstraling van een huiskamer willen geven, met een gezellig kleedje en een zitbank? Die setting zorgt ervoor dat het ‘ik-word-getest gevoel’ wordt weggenomen en de respondent zich comfortabel voelt. Want wanneer gebruik je zelf je tablet of smartphone? Dat is bijvoorbeeld thuis op de bank terwijl je zit te wachten tot de tv-reclame voorbij is.

Je hoeft niet persé een vaste ruimte te gebruiken. Je kunt ook de straat opgaan (spreek wel je doelgroep aan) om respondenten on-the-spot te werven. Slechts een paar vragen kunnen al hele waardevolle insights opleveren. Denk aan vragen als: wat spreekt je aan in dit ontwerp? Wat herinner je je nog van het scherm dat je net zag? Zo hebben we voor de ontwikkeling van een app voor vrachtwagenchauffeurs ter plekke getest. Gewoon op een parkeerplaats langs de A4, met echte truckers.

Ook beurzen en events kunnen goed werken, vooral wanneer het wordt georganiseerd door je klant en er een sterke loyaliteit is vanuit de bezoekers naar het bedrijf. Test je on-the-spot? Vergeet dan niet een klein bedankje voor de respondenten mee te nemen. Het gaat om de glimlach en fysieke herinnering die je aan ze meegeeft.

Respondenten vinden

Wanneer je alles klaar hebt staan voor je user test, is het ook fijn dat je respondenten daadwerkelijk komen. We hebben met zowel een vergoeding van 20 en 60 euro getest. Onder de test met de laagste vergoeding was het aantal afzeggingen op de dag zelf opmerkelijk hoger dan bij de hogere vergoeding. Denk hier dus goed over na. Voor het werven van respondenten raden we aan om dit uit handen te geven: er gaat toch meer werk in zitten dan je verwacht. Laat het de klant zelf regelen via zijn eigen communicatiekanalen of schakel een wervingsbureau in. Zij regelen van top tot teen de gehele werving. Zo kun jij je focussen op de test en hoef je je niet onverwachts te bemoeien met logistieke details. Voorzie de klant of het bureau van een duidelijk profiel van de gewenste respondenten. Bijvoorbeeld: Klanten tussen 20 en 40 jaar die de app nog niet gebruiken. En check voorafgaand goed of de respondenten die zijn geworven daadwerkelijk representatief zijn voor je doelgroep. Een test afblazen vanwege een respondent die niet betrouwbaar is voor de resultaten is voor niemand fijn. Wil je de test vastleggen? Vergeet dan niet om een toestemmingsverklaring op te stellen, wel zo netjes.

Intern draagvlak creëren

Nu we weten dat je ook simplified kan user testen, is de volgende stap het overtuigen van je interne organisatie. We hebben onze sales tijgers en project managers nodig om ervoor te zorgen dat user testing daadwerkelijk wordt meegenomen in het budget en de planning. Peil intern de animo en start bijvoorbeeld met een dag on-the-spot testen. Creëer draagvlak door het nut en de belangrijkste insights tot dusver, snappy en visueel te presenteren. Versterk de zichtbaarheid door iemand dedicated aan te stellen. Zo weten collega’s bij wie ze moeten zijn voor user testing.

Structureel testen wordt key

Organisatie overtuigd, één keer testen en klaar? Nee. We hebben gezien dat user testing de meeste impact kan maken door het structureel in je projecten op te nemen. Dat zien we bijvoorbeeld bij Oxxio. Voor Oxxio is innovatie erg belangrijk. Oxxio wil beschikbaar en toegankelijk zijn op alle kanalen waar zijn doelgroep zich op begeeft, dus ook de smartwatch bijvoorbeeld. Dat betekent continu inspelen op ontwikkelingen, leren, itereren en dan weer leren toepassen. Elke release wordt structureel getest, en er staat een vaste dag in de maand gepland om te testen. Voor ons is dat tevens de stok achter deur waardoor we focus houden op continue verbetering.

Onze boodschap: doe niets meer zonder testen. Alles wat je bedenkt – elk concept, ontwerp, functionaliteit of verbetering – kun je laagdrempelig testen. De uitdaging is om user testing structureel te verankeren in je organisatie zodat ook sales en projectmanagers het belang ervan gaan inzien.

Deel dit bericht

5 Reacties

Mustafa Canbaz

To test or not to test…

Bij veel branches zoals in de financiele wereld is gestructureerd testen volgens methoden zoals ISTQB en TMap al decennia de standaard.

Advies is om dit ‘risk based’ te benaderen om het testwerk beheersbaar en praktisch uitvoerbaar te houden. Immers je kunt niet alle combinaties testen.

Happy testing!

Maurice Beerthuyzen

Er wordt bij dit soort testvormen volledig voorbij gegaan aan wat testen in een ‘andere omgeving’ doet met je respondenten. Zij worden hoe dan ook beinvloed door het feit dat ze weten dat ze in een test zitten.

Ons brein werkt op basis van 95% emotie en 5 % ratio. Die 5% ratio gebruiken we om ons emotionele handelen achteraf goed te praten. En daar zit ‘m de crux met user testen:

Normaal gesproken liggen mensen op de bank, of zitten ze achter hun bureau, en ze weten niet dat ze onderdeel zijn van een (a/b) experiment. Thuis zonder enige beinvloeding is men met veel emotie zijn ding aan het doen. Bij een usertest gaan mensen automatisch nadenken over hun handelingen, hun ratio komt dan naar voren. De kans dat mensen in usertesten ander gedrag vertonen dan normaal is levensgroot. Met andere woorden: wat test je dan?

Naar mijn mening: zo snel mogelijk live met een eerste prototype, data meten en eventueel, als de volumes dat toelaten, de eerste experimenten draaien.

Als je echt met een nieuwe product of dienst begint zou je een usertest kunnen overwegen. Maar schakel daarna snel over op andere middelen en begrijp dat een usertest je vaak op het verkeerde been kan zetten.

Lennart Overkamp

@ Zjanna:

Leuk artikel! Sinds kort ben ik zelf ook aan het experimenteren van de mogelijkheden van deze ‘snappy’ (I like it) testen.

Naar aanleiding hiervan ben ik wel benieuwd naar het gebruik van toestemmingsformulieren (consent forms). Bij Usability Tests natuurlijk een standaard, waarbij deze gemakkelijk meerdere A4’tjes in beslag kunnen nemen door de vele onderdelen die erin opgenomen dienen te worden.
Bij de Snappy Tests (:D) kan het lezen, toelichten en ondertekenen van een Consent Form bijna meer tijd in beslag nemen dan de test zelf. Kortom, niet erg efficiënt.

Dit heeft bij ons echter een discussie teweeg gebracht: Als je toch alleen maar een paar vraagjes stelt aan de user, of alleen maar een paar minuten van hun tijd steelt, moet je dan nog wel een Consent Form gebruiken?

Mijn antwoord zal altijd volmondig ‘Ja’ zijn (vanuit een ethisch perspectief bekeken, hebben testers de verantwoordelijkheid de rechten van de users te beschermen). Maar misschien zijn er slimme oplossingen te bedenken waarop de tijd/moeite benodigd voor een Consent Form verminderd kan worden.

Hoe gaan jullie daar mee om? Ben heel benieuwd!

Gé Teunissen

Ik kan me wel vinden in wat Maurice Beerthuyzen hierboven zegt. We hebben onlangs een app gelanceerd voor de open dag aan onze universiteit, met surveys en gamification. Van tevoren wel getest op een kleine groep of alles werkte. Maar tijdens de dag zelf konden we alles online monitoren en dat gaf zoveel input voor een volgende open dag, dat hadden we er tijdens de test nooit uit kunnen halen. We zagen het ook als een pilot, en als leermoment. Is het wel iets voor de doelgroep, welke items gebruiken ze wel en niet, etc. Voor de volgende dag weten we nu precies hoe we hem gaan inzetten, en we dus hebben alles wat niet werkte of niet aansloeg voor lief genomen. Soms kun je alleen maar testen in de echte praktijk, is mijn ervaring.

Pieter Aarts

Prima stuk Zjanna! Vanuit ContentKings houden we ons primair bezig met behoefte-, gebruikers- en usabilityonderzoek. De beschreven aanpak en tools zijn m.i. zeker interessant en relevant. Zeker waar door tijd, geld of capaciteit snel schakelen gewenst is. Wel is bij elke vorm van onderzoek de vraag wat je wilt weten essentieel. Wat is de onderzoeksvraag? Aanpak en methode volgt daar meestal uit, niet andersom. En realiseer je dat onderzoeksaanpak veel invloed heeft op betrouwbaarheid en uitkomsten, laat staan hoe en of je dat ook direct kunt toepassen.

In elk geval is het echt iteratief werken datgene dat we steeds meer kunnen doen. Stop met projecten en omarm onderhoud, inderdaad 😉 Daar passen ook nieuwe tools bij die daarbij werken.

Mijn ervaring is dat echt goed behoefteonderzoek (bij échte mensen het opdoen van échte insights, en de definitie van échte taken en vragen) bij de start een heel goede basis en een sterk fundament legt dat later in de ontwikkeling zichzelf altijd terugbetaald.

Keep up the good works!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond