-

PSD2 dwingt financiële dienstverleners de klantervaring centraal te stellen

Er heeft veel lobbywerk plaatsgevonden en er is lang over de implementatie van PSD2 gedebatteerd. Terecht. Maar nu wordt de implementatie van PSD2 in Nederland uitgesteld en dat is zonde. Een duidelijke wet- en regelgeving rondom deze complexe thematiek, die de klant optimaal beschermt, is namelijk hoognodig.

13 januari 2018 is de langverwachte wet- en regelgeving inzake Open Banking in werking getreden. Open Banking, in Nederland PSD (Payment Service Directive) genoemd, reguleert betalingsdiensten in de Europese Economische Ruimte (EER) en biedt klanten de mogelijkheid om andere financiële bedrijven dan hun eigen bank toegang te verlenen tot hun gegevens. Financiële dienstverleners hebben onder de nieuwe wet- en regelgeving PSD2 hiervoor vergunningen nodig als AISP (Account Information Service Provider) en PISP (Payment Initiation Service Provider) die zullen zorgen voor de bescherming en veiligheid van de klant.

Door middel van PSD2 kunnen klanten hun gegevens beschikbaar stellen aan derden, waardoor er op een veilige manier gegevensuitwisseling kan plaatsvinden tussen financiële dienstverleners. Dit zal leiden tot een betere toekomst voor financiële diensten; een die de concurrentie vergroot en een betere klantenervaring creëert. Meer bedrijven krijgen hierdoor de kans om diensten te leveren die op maat gemaakt en relevant zijn voor klanten. Banken beschikken over een grote hoeveelheid relevante financiële gegevens van hun klanten. Door deze, met toestemming van de klant, beschikbaar te stellen via API’s, kan een grote stap gezet worden voor meer efficiëntie en innovatie in financiële dienstverlening.

Het delen van deze data brengt ook enkele uitdagingen met zich mee, zoals het risico op cyber aanvallen, hacking en identiteitsdiefstal. Ik begrijp dan ook een mogelijke terughoudendheid van klanten om hun persoonlijke gegevens te delen. Het opleiden van klanten en vertrouwen creëren, is daarom cruciaal voor het laten slagen van Open Banking. Om deze reden is strenge wet- en regelgeving van essentieel belang, zodat de privacy en veiligheid van de klant te allen tijde gewaarborgd blijft.

PSD2 is goed nieuws voor klanten. Met PSD2 vervalt het monopolie van banken op de financieringsmarkt en breekt de markt open voor gezonde concurrentie. Traditionele banken worden door nieuwe spelers uitgedaagd die vergelijkbare producten en een betere klantenservice kunnen bieden – tegen veelal lagere kosten. Om met deze nieuwe spelers te kunnen wedijveren, moeten de grote banken hun spel opvoeren. Bijvoorbeeld door de klant verbeterde producten en service aan te bieden. Of door samen te werken met derde partijen als challenger-banken of alternatieve geldverstrekkers. Door de flexibiliteit en API’s die Open Banking en PSD2 zal opleveren, verwacht ik dat met name de rol en invloed van fintechs groter wordt.

Wij verwachten dat klanten op termijn de waarde en voordelen van PSD2 zullen inzien en in, voor hen relevante gevallen, zullen kiezen voor het delen van hun gegevens. Klantgerichtheid is voor ons als fintech-kredietverstrekker de belangrijkste drijfveer in onze dienstverlening. PSD2 is een ontwikkeling die alle financiële dienstverleners dwingt de klantervaring centraal te stellen in hun bedrijfsmodel. Kortom, dankzij PSD2 gaan we een tijdperk betreden van verbeterde financiële dienstverlening, waarvan de klant uiteindelijk profiteert.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond