-

Ralph Hamers (ING): ‘Nog steviger in open platformen’

ING zet nog meer in op het open marktplaats-model. Het bedrijf kondigt een platform aan voor de financiering van het Nederlandse MKB. En fintech start-up Yolt breidt na de vestiging in Engeland uit naar Frankrijk en Italië.

ING gelooft in de toekomst van open platformen, zo maakte CEO Ralph Hamers duidelijk op Money2020. Op het Europese fintech-evenement dat deze week in de Amsterdamse Rai plaatsvindt vertelde hij te investeren in een financieel platform dat open is voor zowel consumenten als concurrenten. “Dit gaat veel verder dan bankieren alleen. Als we een financieel platform willen zijn moeten we dus ook concurrenten toelaten.”

Nieuw platform: Funding Options

Om zijn verhaal kracht bij te zetten, kondigde Hamers daarom direct een volgende stap aan in deze ontwikkeling. ING introduceert een nieuw platform voor de financiering van Nederlandse mkb’ers, luisterend naar de naam Funding Options. De bank werkt hiervoor samen met het gelijknamige fintech-bedrijf dat dit platform al eerder introduceerde op de Britse thuismarkt.

Zowel ING zelf als andere aanbieders van financiering kunnen hier dus hun diensten op aanbieden. Het algoritme waarmee de software is uitgerust kiest uit allerlei financieringsopties een oplossing die bij de onderneming past, zo belooft het bedrijf. Ze kunnen bovendien terecht bij een speciale klantenservice die de bedrijven helpt. De mkb’ers betalen niets voor het gebruik van de dienst, de aanbieders van financiële producten rekenen een succesfee af. Geheel naar het vaak gebruikte marktplaats-model.

De filosofie is dat je het als bank niet redt met het verkopen van eigen producten alleen. De klant heeft namelijk maar behoefte aan een handvol producten. Onder meer een bank- en spaarproduct, hypotheek en lening. Het onderscheidend vermogen zit dus in de aanvullende service, legt Hamers uit. De standaard hiervoor wordt bepaald door grote techbedrijven: “Instant, relevant and seamless”, zoals dat in jargon heet. En natuurlijk mobiel. “Wil je gebruikers naar een eigen platform lokken dan moet je waarde toevoegen.”

Marktplaats aan diensten

Die waarde is beter te creëren als klanten de ‘juiste’ producten krijgen aangeboden, passend bij hun gedrag en leven. Dit kunnen dus ook de producten van anderen zijn. Dat ING kiest voor deze opzet komt niet helemaal als een verrassing. Behalve dat er al eerder over is gesproken, beschikt het sinds enige tijd over de in huis gekweekte start-up Yolt. Een non-bank die bovenop allerlei banken draait. Ook deze oplossing biedt anderen de ruimte om hun diensten aan te bieden.

Met de Yolt-app koppelen gebruikers rekeningen en creditcards van verschillende banken in één applicatie die vervolgens rekeningdata real-time inlaadt. Daarmee krijgen ze een totaaloverzicht van hun financiële huishouding. In de nabije toekomst worden de analyses van het uitgavepatroon aangevuld met betaalfuncties, vertelde Yolts CEO Frank Jan Risseeuw recent nog in een interview op Emerce. Bijzonder aan de app is dat deze is uitgerust met een marktplaats voor partners. Het doel is die te vullen met allerlei aanvullende services die gebruikers vervolgens kunnen toevoegen aan hun app. Dat kan een energievergelijker zijn, maar zeker ook een aanbieder van financiële producten. Een ING-concurrent dus.

Nieuw soort klantrelatie

Hamers rekent erop in ieder geval met een deel van de klanten op termijn een relatie te hebben zonder dat ING ze eigen diensten verkoopt. Bijvoorbeeld via een platform als Funding Options dus, het eerder dit jaar overgenomen Makelaarsland of Yolt. Ter illustratie: Yolt sprak aan het begin van dit jaar al met potentiële partners die het gebruikers makkelijker kunnen maken om te wisselen van aanbieder. Het is voorstelbaar dat gebruikers vervolgens automatisch overstappen als ergens de rente net wat beter is.

Natuurlijk snijdt ING zichzelf dan in de vingers. Maar de eerste ervaringen die de bank met Yolt heeft opgedaan in Engeland, geven Hamers voldoende vertrouwen dit als blauwdruk te zien voor andere landen. Hij kondigde aan dat Yolt de stap naar het Europese vasteland zet. Frankrijk en Italië zijn de volgend stop. Wil deze opzet voor het bedrijf slagen dan moet het zich volledig openstellen, redeneert de topman. “De waarde groeit bij het aantal gebruikers en partners.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond