-

Twitter en Facebook ‘hot’ in e-mailmarketing

Twee Amerikaanse commerciële e-mailverzenders signaleren dat marketeers steeds vaker links in de e-mails opnemen naar Twitter en Facebook.

Mailchimp signaleert dat 9 procent van de mails die het verzend een verwijzing naar sites als Twitter of Facebook bevat. In absolute aantallen zijn dat circa 90 miljoen mails.

Email Data Source stelt dat het aantal Facebook-verwijzingen in e-mail met een factor vier groeide sinds begin dit jaar. Twitter-verwijzingen worden nog vaker toegepast. Daar is bijna een vertienvoudiging te constateren sinds begin dit jaar.

De verwijzingen naar de sociale netwerken stellen mailontvangers in staat om de ontvangen berichten door te delen met vrienden en bekenden. Over doorklikratio’s en de aard van de berichten doen beide partijen geen uitspraak.

Foto: karenhorton (cc)

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Ematters

Via verschillende digitale communicatie kanalen en platformen met je relatie communiceren is naar mijn mening altijd goed. De cijfers roepen alleen wat vragen op: 9% is het percentage dat aangeeft, uit hoeveel van het totaal aantal verstuurde emailtjes (1 miljard) content wordt gedeeld door de ontvangers via sociale platformen. De grafiek van MailChimp geeft echter weer aan, dat 6% van de emailcampagnes (lees nieuwsbrieven) een linkje bevatten naar Twitter en of Facebook? (De grafiek van Email Data Source vind ik niet heel duidelijk, maar bevestigt wel de trend.) In de post geven ze verder aan dat het vooral small businesses zijn die de mogelijkheden aan het ontdekken zijn. Dit betekent dus, dat de 6%, veelal email campagnes/nieuwsbrieven zijn van small businesses. Echter wanneer er gekeken wordt naar het percentage artikelen uit nieuwsbrieven wat wordt gedeeld, dan is het percentage 9%. Dit betekent dat 6% (voornamelijk small businesses) verantwoordelijk zijn voor 9% van het totale emailverkeer en dat al hun nieuwsbrieven veel worden gedeeld via Twitter en dergelijke. Het kan ook betekenen dat er naast de vele small businesses ook ??n of twee grotere klanten tussen zitten die veel mailen en veel ontvangers hebben die heel actief zijn op Twitter en Facebook? Laat ik duidelijk zijn, ik ontken de trend niet en ik zie veel marketing mogelijkheden en ook kansen voor veel bedrijven, maar laten we wel met z?n allen goed naar de cijfers blijven kijken.  Wij zien dat veel bedrijven wel actief worden op de social platforms, maar dat daar zelden een gedegen communicatieplan aan ten grondslag ligt. Met wie wil je communiceren, wat heb je te melden en als belangrijkste, is je boodschap ook interessant voor de ontvanger! De ontwikkeling waarbij veel bedrijven hun online communicatie en marketing steeds beter integreren en laten samenwerken juichen wij toe, wij zien alleen dat daar nog vaak de link met offline wordt vergeten. Het zou veel bedrijven geen kwaad doen om weer even van de social media wolk af te stappen om ook weer even aandacht te geven aan een goed crossmediaal plan.  Wouter Theijsmeijer, Ematters

guy

Weet iemand hoe snel Facebook en Twitter in NL groeit.

Mick Lodder

@Wouter,Mee eens dat we goed naar cijfers moeten kijken want interpretatie is alles. Ik denk dat de cijfers nog niet veel zeggen. De trend is er zeker, in de US wordt dit al veel toegepast. Social media linkjes tellen is niet zo moeilijk, de vraag is wat de effectieve bijdrage is van het linken naar sociale media platforms aan het resultaat van een campagne. In Nederland komt het op maar mij zijn nog geen cijfers van succes cases bekend. Heb jij een goede case? @Guyik zal eens navraag doen over de groei van facebook en twitter in NL. Ik post zodra ik meer weet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond