Het B2B-marketingonderzoek 2017: leadgeneratie belangrijkste focus

Wat zijn de trends op het gebied van B2B-marketing in 2017? Waar ligt de focus en waar gaan B2B-marketeers in 2017 mee aan de slag? Voor het tweede jaar op rij lanceren we het B2B-marketing onderzoek. Hiervoor deden we online onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland. In dit artikel lees je de belangrijkste resultaten.

Waar ligt de focus op het gebied van online marketing in 2017?

66 procent van de respondenten heeft leadgeneratie als focus gevolgd door marketing automation met 63 procent in 2017. Op de derde plaats volgt content marketing door 48 procent van de B2B-marketeers.

b2b-nederland-focus-2017

Ook vorig jaar was leadgeneratie de top prioriteit, gevolgd door leadnurturing en contentmarketing op de derde plek.

Contentmarketing belangrijke pijler

Om aan leads te komen, zijn website bezoekers nodig. Hierbij is contentmarketing een belangrijke pijler in de B2B-marketingstrategie. Dit zien we ook terug in de cijfers:

Maar liefst 61 procent van de B2B-marketeers zet al content marketing in. En 22 procent gaat hiermee in 2017 aan de slag.

inzet-content-marketing-b2b-nederland

De verhouding met de Verenigde Staten is opmerkelijk. Daar zet maar liefst 89 procent van de B2B-marketeers contentmarketing in ten op zichte van de 61 procentvan de Nederlandse B2B-marketeers uit ons onderzoek (bron). Een verschil van bijna 30 procent.

Google AdWords nog steeds favoriet en LinkedIn grote groeier

De meeste B2B-marketeers maken gebruik van betaalde vormen van online adverteren om leads te werven. Zoekmachinemarketing is hierbij – net als vorig jaar – de grote favoriet.

70 procent van de ondervraagde B2B-marketeers geeft de voorkeur aan Google Adwords en in 2017 is dat 75 procent.

betaald-adverteren-b2b-nederland

Opvallend is de grote groei van LinkedIn in 2017 met maar liefst 23 procent. Het gebruik van Facebook advertenties blijft vrijwel gelijk (44% in 2017) net als het relatief weinige gebruik van Twitter advertenties (12% in 2017).

In de overige categorie kwamen onder andere native advertising en nieuwsbrief advertorials naar voren.

Webinars als leadgeneratie kanaal wint aan populariteit

Met het inzetten van online webinars kun je juist in B2B eenvoudig leads genereren. Nog maar 24 procent van de B2B-marketeers in Nederland maakt hiervan gebruik en 32 procent wil hiermee in 2017 aan de slag gaan.

Het voornemen om met webinars in 2017 te starten is 27 procent (!) hoger dan tijdens het vorige onderzoek. Toen gaf maar 5 procent aan om hiermee te willen starten. Het lijkt er dus op dat webinars aan populariteit winnen.

Overigens zet 58 procent van de Amerikaanse B2B-marketeers webinars in (bron) tegenover 24 procent van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek.

Marketing automation is steeds belangrijker voor B2B-marketeers

Voor de B2B-marketeers is leadsgenereratie de belangrijkste focus. Om leads beter op te volgen, kun je marketing automation gebruiken door bijvoorbeeld e-mail-leadnurturingcampagnes in te zetten.

marketing-automation-gebruik-b2b-nederland

30 procent van de Nederlandse B2B-marketeers geeft aan dat ze marketing automation inzetten en 23 procent gaat dit in 2017 doen. Hierbij heeft 15 procent nog geen idee hierover en wil er graag meer over weten voordat marketing automation prioriteit krijgt.

De cijfers over het gebruik van marketing automation spreken echter voor zich: met marketing automation kan de omzet tussen de 10 en 30 procent stijgen (bron).

Wanneer we kijken naar de VS dan zien we dat daar 49 procent van de bedrijven gebruik maakt van marketing automation (bron) tegenover 30 procent van de Nederlandse B2B-marketeers uit ons onderzoek.

Website voor mobiel geschikt

Het mobiele websitebezoek is nog steeds in opmars. In het onderzoek vroegen we daarom de B2B-marketeers of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. 81 procent van de marketeers gaf aan dat de website al geschikt is voor mobiel gebruik en 10 procent gaat dit in 2017 oppakken.

CRM-systemen belangrijk onderdeel binnen B2B

70 procent van de ondervraagde B2B-marketeers maakt gebruik van een CRM-systeem bij hun bedrijf. En in 2017 gaat 13 procent hiermee aan de slag.

gebruik-crm-b2b-nederland

De meest populaire CRM-systemen zijn hierbij Salesforce (21%) gevolgd door Microsoft Dynamics (10%) en PerfectView (8%). Deze cijfers komen vrijwel overeen met de resultaten van het onderzoek van vorig jaar.

Opkomende CRM-systemen uit dit onderzoek zijn Pipedrive, Exact CRM en Simplicate.

Conclusie

Ons onderzoek geeft een beeld van de Nederlandse B2B marketing trends voor 2017. Hierbij blijft leadgeneratie de belangrijkste focus naast marketing automation en content marketing. Voor betaald verkeer is Google AdWords nog altijd favoriet en is met name LinkedIn in 2017 een grote groeier.

En ben je benieuwd naar het hele onderzoek Bekijk dan hier het B2B marketing onderzoek 2017.

4 Reacties

Vreemd artikel eigenlijk…

Op 1. Leadgeneratie als belangrijkste focus. Hoe ga je die leads genereren dan? (o.a. met focus punten 6, 7 & 8)
Op 2. Marketing automation. De tool als focus!? Je gebruikt een MA tool om bijv. leads te nurturen. Maar leadnurturing staat op 4.
Op 3. Content marketing. Content Marketing zet je in als middel om focus punt 1 te bewerkstelligen.
Op 4. Leadnurturing. Als specifiek focus gebied? Het een gaat niet zonder het ander.
Op 5. Sales automation; daar ga ik niet eens op in…

Het artikel slaat kant noch wal. Het is een verzameling van termen, grafiekjes, maar wat kennelijk graag gelezen is maar gewoon keiharde bullshit is. Natuurlijk wel fijn voor de back-links naar de website van de auteur.

Eens te meer wordt onderstreept hoe laag het kennisniveau is van marketeers, indien je dit serieus neemt..

Beste Matthieu, dank voor je reactie op het artikel en het toelichten van de onderlinge verbanden van de verschillende benoemde aandachtsgebieden.

Hierbij nog wat meer context over het onderzoek:

Het doel van ons onderzoek is om elk jaar meer inzicht te geven in de prioriteiten en aandachtsgebieden van de B2B marketeer. Er zijn hiervoor dit jaar bijna 200 B2B marketeers geïnterviewd.

De grafieken tonen daarmee de feedback van de respondenten. De resultaten van het onderzoek gaan inderdaad niet in op de ‘hoe zet je dit nu in?’ vraag, iets wat buiten de scope van het onderzoek valt.

Het idee achter het onderzoek is dat het je vrijblijvend inzicht geeft wat er in B2B Online speelt en tegelijkertijd als inspiratiebron kunt gebruiken voor je activiteiten in het nieuwe jaar.

Hartelijke groet,
Frank

Artikel met veel feiten. Echter 1 ding mag je nader verklaren…sinds wanneer is 15+23+30=100?

In de graph bij het gedeelte Marketing automation is steeds belangrijker voor B2B-marketeers is dit zo gevisualiseerd en wordt het ook beschreven in de aanvullende tekst. Maar graag zou ik een verdieping willen hebben en dus onderbouwing waar die overige 32% is gebleven

Dank voor je (scherpe) reactie Andre! De overige 32% gaf als response “wil er eerst meer van af weten” voordat een keuze gemaakt wordt over het wel of niet inzetten van marketing automation. Daar liggen dus nog kansen! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug