-

Onderzoek: wat maakt content marketing effectief voor B2B-marketeers?

Content marketing speelt een belangrijke rol voor B2B-marketeers. Maar hoe ziet een effectief en succesvol programma er eigenlijk uit? Opvallend genoeg weet maar liefst 55 procent van de B2B-marketeers het niet te vertellen.

Dat blijkt uit onderzoek van Content Marketing Institute (CMI) en MarketingProfs. 88 procent van de ondervraagde B2B-marketeers doet aan content marketing. Maar 34 procent heeft geen idee of hun aanpak succesvol is. En nog eens 21 procent is er onzeker over.

plaatje cmi

Contentstrategie wordt weinig gedocumenteerd

Hoe het komt dat de marketeers niet weten of hun content marketing effectief is? Waarschijnlijk omdat ze hun contentstrategie niet documenteren. Bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) geeft namelijk aan wel een strategie te hebben, maar deze niet vast te leggen. En nog eens 20 procent heeft geen strategie of is er onzeker over.

plaatje cmi1

Belangrijk voor effectiviteit

Natuurlijk is het hebben van een gedocumenteerde content marketingstrategie van impact op de effectiviteit. Zo heeft 53 procent van de meest effectieve marketeers er een. Terwijl 40 procent van de minst effectieve marketeers überhaupt geen strategie heeft.

Ook het hebben van een editorial mission statement is belangrijk voor goede content marketing. Van de ondervraagde professionals zegt 58 procent zo’n statement te hebben. Maar slechts 28 procent heeft deze ook gedocumenteerd.

Uit het oog, uit het hart

Teams die vaker samen komen, zijn effectiever in hun programma’s. 61 procent van de meest effectieve B2B-marketeers zit dan ook dagelijks of in ieder geval wekelijks bij elkaar met hun team. Gemiddeld doet 36 procent dit wekelijks en 8 procent dagelijks. 16 procent komt maandelijks samen maar er is ook een groep van 14 procent die elkaar alleen ontmoet als het noodzakelijk is.

plaatje cmi2

Meer contentproductie in 2016

B2B-marketeers mogen dan niet helemaal duidelijk hebben wat van invloed is op de effectiviteit van hun content marketingstrategie, de meesten zijn wel van plan hun content in 2016 op te schroeven. 76 procent zegt volgend jaar meer te willen produceren.

Aan welke marketingtactieken de toenemende productiviteit gericht gaat worden? Waarschijnlijk social media. Maar liefst 93 procent zegt hieraan te doen. Ook case studies (82 procent), blogs (81 procent), persoonlijke events (81 procent) en e-mailnieuwsbrieven (81 procent) zijn populair. Gemiddeld doen de B2B-marketeers aan dertien verschillende content marketingtactieken.
plaatje cmi3

Meer highlights:

  • Persoonlijke events (75 procent) worden gezien als het meest effectieve content marketingtactiek, gevolgd door webinars en webcasts (66 procent) en case studies (65 procent).
  • LinkedIn (94 procent) is het meest gebruikte social mediaplatform voor het distribueren van content, gevolgd door Twitter (87 procent) en Facebook (84 procent).
  • Gemiddeld gebruiken de marketeers 6 social mediaplatforms.
  • 66 procent vindt LinkedIn een effectief

Het volledige onderzoek B2B Content Marketing 2016 van Content Marketing Institute is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond