-

Onderzoek: wat wil de B2B-klant?

B2B is anders dan B2C. Het klinkt als een open deur. Toch zijn er nog veel marketeers die de twee over één kam scheren. De doelgroep is verschillend. En de wensen dus ook. Blogs en social media hebben bijvoorbeeld weinig impact in de B2B-koopcyclus. Iets meer dan een derde van de ondervraagde inkopers zegt het niet te gebruiken in hun onderzoek naar leveranciers.

plaatje komarketingDit blijkt uit onderzoek van KoMarketing en Huff Industrial Marketing. Wat inkopers wel willen? Vertrouwen en geloofwaardigheid. De content die hiervoor kan zorgen, is een verrassende. Goede contactinformatie, zo zegt een grote meerderheid van de 262 ondervraagde professionals. 44 procent van hen verlaat zelfs een website bij gebrek aan nauwgezette contactinfo.

Opvallend genoeg zegt maar liefst 51 procent van de professionals dat contactinformatie een van de meest ontbrekende contentcomponenten is op websites van leveranciers.

Welke content leidt tot geloofwaardigheid?

  1. Goede contactinformatie
  2. Informatie over het bedrijf en team
  3. Case studies, whitepapers, onderzoeksrapporten en artikelen
  4. Testimonials
  5. Persberichten

Direct naar producten en diensten

Het pad dat de sitebezoeker bewandelt, kan interessant zijn. Want hoe oriënteert een eventuele klant zich? Inkopers die op de site van een leverancier komen, blijken als eerste de pagina met producten en diensten te zoeken (47 procent). Slechts 33 procent zegt eerst de homepage te bekijken en 16 procent kiest voor de pagina met bedrijfsinformatie.

Welke informatie moet volgens inkopers aanwezig zijn op de website van leveranciers?

  1. Producten en diensten (86 procent)
  2. Contactinformatie (64 procent)
  3. Informatie over het bedrijf (52 procent)
  4. Testimonials (27 procent)
  5. Aanverwante marketing (23 procent)

B2B-inkopers hebben het druk. Dus als ze op zoek zijn naar potentiële leveranciers, dulden ze weinig afleiding of irritatie. Welke website-elementen zo irritant zijn dat inkopers de site zelfs verlaten? 46 procent zegt een gebrek aan informatie over wat het bedrijf precies doet. Inderdaad vrij essentiële informatie. 44 procent van de ondervraagde professionals ziet gebrek aan contactinfo als een verkwisting van zijn tijd op de site. 42 procent haat geanimeerde advertenties. En 37 haakt af bij een slecht design van de website of de navigatie.

Maar liefst 75 procent zegt alweer de ‘back’-button in te drukken voor een volgende pagina zich volledig laadt. Maar wat vinden inkopers een traag ladende pagina? Het antwoord is verrassend mild:

  • 15 seconden (34 procent)
  • 10 seconden (42 procent)
  • 5 seconden (20 procent)

Het volledige onderzoek 2015 B2B Web Usability Report van KoMarketing en Huff Industrial Marketing is hier te downloaden.

plaatje komarketing2

Deel dit bericht

1 Reactie

Klaas Koopman

Bedankt voor het delen van dit rapport, zeer interessant. De laadtijd valt mij inderdaad nog aardig mee, had toch echt verwacht dat dit sneller zou moeten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond