-

Consument wil online kopen, in-store afhalen

Een omnichannel experience. Het is inmiddels de focus van bijna iedere retailer. Maar zowel de grote namen als de kleinere worstelen er nog regelmatig mee. De nieuwste trend? Online kopen en in de winkel ophalen. Wie die aankoopoptie niet biedt, lijkt alsnog de boot te missen.

Dat is de conclusie van eMarketer op basis van onderzoek door King Retail Solutions (KRS). Het Amerikaanse onderzoeksbureau ondervroeg 1.200 Amerikanen, gelijkverdeeld over millennials, gen X-ers en babyboomers. En kwam tot de volgende conclusie: 78 procent van alle ondervraagden vindt de optie om online te shoppen en het in-store op te halen aantrekkelijk. Meer dan de helft van de consumenten had deze optie bovendien het afgelopen jaar weleens gebruikt.

Mannen versus vrouwen

Het lijkt de perfecte mix tussen online en offline shoppen. En mannen en vrouwen vinden het even aantrekkelijk om online te shoppen en het in de winkel op te halen. Maar opvallend genoeg hebben mannen wel negen procent vaker de optie toegepast het afgelopen jaar. Welke consumenten het meest geneigd zijn om de mix-aankoop te doen? Mannen, babyboomers, ouders met kinderen onder de achttien jaar die thuis wonend zijn en mensen die in de voorsteden wonen.

plaatje KRS

Vooral elektronica populair

Zoals te verwachten valt, zijn niet alle productgroepen even geschikt voor de online aankoop, in de winkel ophalen-optie. Elektronica zijn het meest populair voor deze manier van aankopen. Op afstand gevolgd door huishoudelijke artikelen en kleding.

Deze tweede en derde categorie blijken echter vooral populair onder vrouwen. Waar 64 procent van de vrouwen kleding online wil kopen om het vervolgens in de winkel af te halen, zegt slechts 47 procent van de mannen dat bij deze categorie te willen doen. Ook babyboomers (42 procent) blijken minder geïnteresseerd in de aankoop van kleding via de mix-aankoop.

Top 5 favoriete productgroepen om online te kopen en in de winkel af te halen
  1. Elektronica (80 procent)
  2. Huishoudelijke artikelen (59 procent)
  3. Kleding (57 procent)
  4. Versbereide maaltijden (28 procent)
  5. Boodschappen (28 procent)

Retailers hebben echter nog flink wat werk te doen. Het merendeel van de Amerikaanse retailers past de online aankoop, in de winkel afhalen-optie nog niet goed toe. Slechts 21 procent blijkt up-to-date technologie in huis te hebben voor in-store ophalen of ruilen van webgekochte goederen, aldus onderzoek van RIS News onder Amerikaanse IT-leidinggevenden in de retail. Boston Retail Partners kwam tot eenzelfde conclusie: volgens hen heeft precies 24 procent van de Amerikaanse retailers de online kopen, in-store ophalen-optie volkomen op orde.

Het volledige rapport Consumer Insights Survey Results Highlights van King Retail Solutions is hier te downloaden.

plaatje KRS2

Deel dit bericht

1 Reacties

nextphone

zeker interessant! Bedankt voor het leuke artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond