-

Hoe kunnen marketeers Landing Page Optimization verbeteren?

Landing page optimization (LPO) is van grote waarde voor marketeers. Het is immers dé manier om sitebezoekers om te vormen tot leads en uiteindelijk klanten, aldus 93 procent van de professionals wereldwijd. Toch zegt slechts 27 procent er ‘zeer succesvol’ in te zijn.

54 procent van de marketeers vindt zichzelf enigszins succesvol in LPO, dus er is hoop. Maar de weg is nog lang, stelt eMarketer op basis van Ascend2-onderzoek. Bijna 20 procent van de professionals wereldwijd zegt ronduit onsuccesvol te zijn in de inzet van landing page optimization.

Top 5 doelen van een landing page optimization-strategie
  1. Conversie rates verhogen (93 procent)
  2. Kwaliteit van leads verhogen (58 procent)
  3. Segmentatie en targeting verbeteren (30 procent)
  4. Brand awareness vergroten (25 procent)
  5. Aantal page views vermeerderen (17 procent)
Tekort aan in-house skills

42 procent van de marketeers gebruikt landing pages, volgens een poll van Salesforce Marketing Cloud. Daarmee is het nummer vijf in de meest populaire digital marketingkanalen of –tactieken, op slechts twee procentpunten afstand van de nummers twee tot en met vier.

Maar waarom wil LPO dan niet lukken? Vooral een tekort aan de juiste in-house skills werkt goede LPO tegen, zegt 45 procent van de professionals. Vier op de tien marketeers zegt bovendien te weinig conversiewaardige content te hebben. 40 procent worstelt daarnaast met het opstellen van een effectieve strategie.

Conversie, conversie, conversie!

In vastgoed is de gevleugelde uitspraak dat het allemaal draait om ‘locatie, locatie, locatie!’. Maar in landing page optimization is het ‘conversie, conversie, conversie!’. Vandaar dat de drie meest gebruikte methoden voor het meten van de prestaties van een landing page conversie rate (75 procent), cost per conversie (40 procent) en opbrengst per conversie (33 procent) zijn. Snel daarna volgen bounce rate (31 procent), landing page views (27 procent) en traffic per bron (23 procent).

Top 5 meest effectieve methodes voor het verhogen van conversie rates
  1. A/B testing (52 procent)
  2. Segmentatie en targeting (44 procent)
  3. Copy optimization (43 procent)
  4. Responsive design (35 procent)
  5. Event-triggered mail (27 procent)
A/B testing meest effectief

Welke tactiek het meest effectief is voor het verhogen van conversie rates? A/B testing, zegt 52 procent van de marketeers wereldwijd. Handige bijkomstigheid is dat het bovendien als een van de minst moeilijke tactieken wordt gezien. Toch doet slechts 18 procent aan intensief testen. 59 procent zegt gelimiteerd te testen. En 23 procent doet zelfs helemaal geen tests in het gebruik van landing pages.

Het survey summary report van het Ascend2-onderzoek Landing Page Optimization kan hier gedownload worden.

plaatje ascend2

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel

Ho ho ho, n=342 maar in dit artikel worden uitspraken gedaan over een gehele populatie; alle marketeers wereldwijd; dat kunnen we niet zomaar zeggen. Ook klopt de conclusie in de inleiding niet: “Landingpages zijn dé manier om sitebezoekers om te vormen tot leads en uiteindelijk klanten, aldus 93 procent van de professionals wereldwijd.” Dat zeggen ze helemaal niet. 93% zegt dat als ze lpages optimaliseren, ze zicht dan richten op verbetering van conversie.

Ik ben gek op onderzoeken en blij met bloggers die deze onderzoeken lezen, samenvatten en de knapperige conclusies er uit weten te pikken, dan moet het echter wel zorgvuldig gebeuren.
Want nu moeten al die marketeers in Nederland weer gaan uitleggen aan mensen die dit artikel doorsturen hoe het echt zit ;-).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond