-

Conversie-optimalisatie in 2014: 10 tips van experts

We ontkomen er niet aan: terugblikken op het aflopende jaar en onze voorspellingen doen voor het aankomende. Zijn er grote veranderingen te verwachten binnen de conversie-optimalisatie? Resultaat boeken is natuurlijk ook komend jaar weer belangrijk. Experts deelden voor CrazyEgg hun visie en tips.

    • Vergeet die slogans
      Slogans verliezen in veel tests aan effectiviteit. Heroverweeg ze daarom, aldus Brian Massey. Test op woordgebruik in je koppen, call to actions en onderschriften. Zorg dat deze teksten bijdragen waar de slogans het af laten weten. Je kunt claimen leidend te zijn binnen een bepaald vakgebied, maar dat is weinig overtuigend. Waarom ben je dat? Het onverwachtse zorgt voor de aandacht bij lezers.

    • Snelheid is key
      Behaal een dikke tien op YSlow, het platform voor website-optimalisatie op basis van de regels van Yahoo. Zorg voor een dusdanig snelle site dat er niets op aan te merken is. ‘Niets zorgt voor een betere stijging van de conversie dan een snelle website’, zo laat Ian Lurie weten.

    • Richt je op het kind
      Schrijf eens zoals je zou schrijven voor een scholier. Niet per definitie omdat je lezers kinderen zijn, maar omdat ze heel erg weinig tijd hebben. Schrijven voor een kind betekent niet dat je alleen nog korte woordjes mag gebruiken. Het vraagt om kortere zinnen, kortere alinea’s en iets gemakkelijker taalgebruik. Ian Lurie daagt je uit het te proberen.

    • Denk verder dan het testen
      Tim Ash van SiteTunes benadrukt dat er in veel gevallen verder moet worden gedacht dan het testen op conversie-optimalisatie. Er zijn voldoende scenario’s waarin de inrichting van de website of gebruikerservaring veel meer kan betekenen voor de conversie. De grote winsten worden in die gevallen behaald met volledige herbouw.

    • Aandacht voor de aandachtsratio
      Hoe goed presteer jij als het aankomt op de aandachtsratio? Volgens Oli Gardner van Unbounce zou 2014 het jaar moeten worden, waarin marketeers eindelijk aandacht geven aan dit begrip. De ratio is in dit geval het aantal interactieve elementen op een pagina – navigatie, advertenties, links, et cetera – afgezet tegen het aantal doelen. Een gemiddelde homepage heeft een aandachtsratio van 40:1: veertig links en slechts één conversie-doel. ‘Eén pagina, één doel.’

    • Een website in evolutie
      Chris Goward van WiderFunnel raadt het zogenaamde evolutionaire ontwikkelen aan. Test eens meer dan alleen de landingspagina’s en winkelwagen. Door consequent de gehele website door te lichten, vermijd je de traditionele make-over. Verfijn design en content en sluit aan bij meest recente ontwikkelingen binnen de bedrijfstak.

    • Duidelijkheid boven creativiteit
      Het radicale wijzigen van een website is sowieso niet altijd nodig, zo zegt Michael Aagaard van ContentVerve. ‘Vaak kunnen relatief kleine, maar strategische, wijzigingen aan kritieke elementen grote invloed hebben op de conversie.’ Koppen, knoppen en formulieren zijn de plek waar je kunt starten. Focus je op het overbrengen van de toegevoegde waarde. ‘Duidelijkheid gaat boven creativiteit.’

    • Word analytics-expert
      Wil je echt slagen in de conversie-optimalisatie, dan zul je expert moeten worden in analytics. Peep Laja van ConversionXL: “Je moet alles meten. Niet slechts de einddoelen en opbrengst, maar ook de micro-conversies. 90 procent van de Google Analytics accounts die ik onder ogen krijg, meten niet de belangrijke zaken. De sleutel tot betere conversies is betere data en het hierop baseren van je beslissingen.” Je slechts baseren op best practices uit het veld is geen optie. Het zijn andermans problemen en oplossingen die niet een-op-een zijn te passen op je eigen gegevens. Je zult je eigen data moeten verzamelen en in staat zijn deze te interpreteren.

    • Denken buiten de kaders
      Kijk eens buiten de kaders van websitebox, zegt Rich Page. Houd het niet bij het testen en optimaliseren van je website en zie de e-mailmarketing en inzet van sociale media als verlengstuk. In 2014 zou er meer tijd moeten worden besteed aan het optimaliseren van deze kanalen.

    • Sociaal inloggen
      De mobiele wereld vraagt volgens Bryan Eisenberg om de inzet van het inloggen met je sociale profiel. Gebruikers zouden de mobiele inhoud van een winkelwagen moeten kunnen opslaan via Facebook of Twitter. Zo kunnen zij later de aankoop afronden door met ditzelfde account in te loggen. Je maakt het gebruik eenvoudiger en meer uitnodigend voor een volgend winkelbezoek.

Wat zijn jouw tips voor een nieuw jaar vol van nieuwe conversie-optimalisatie?

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Hendrik

Mooie tips, duidelijkheid lijkt me essentieel voor conversie. Creatieve websites leiden juist vaak af, ondanks dat ze mooi zijn. Hierbij is het ook relevant om methodes te gebruiken om klanten te begeleiden door middel van een keuzehulp. Nog niet veel online shops maken er gebruik van, maar het helpt om mensen beter te begeleiden i.p.v. een website te verlaten.

Volgende blog gaat hier voornamelijk over, voor de geïnteresseerden onder ons.
http://bit.ly/conversioninc

Rowdy Groothedde

Duidelijk artikel.

Met video’s werken staat niet bij de bovenstaande lijst. Dit werkt ook goed. Het is bewezen dat mensen zich liever laten verleiden doormiddel van een video dan een tekstbericht.

Bedankt voor de (waardevolle) informatie

marco bouman

Hai Yoshi, goed artikel. Leuk om te lezen dat er ook artikelen zijn die conversie optimalisatie in een breder kader plaatsen. Want kleurtjes veranderen en AB tetsten is ok, maar mijn ervaring leert dat echte conversie optimalisatie doorbraken verder gaan de het optimaliseren en testen van iedere pixel.

Out of the box denken… dat is handig, zeker ook als je de scope van je site / shop durft t herdefinieren, we zijn allemaal in staat om de online concurrentie te minimaliseren… en daar ligt de winst.

goed weekend,
Groet,
Marco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond