E-mailmarketing: 6 manieren om je landingspagina te optimaliseren

E-mailmarketing draait in veel gevallen om conversie. Het succes van een e-mailcampagne wordt beïnvloed door verschillende factoren. Er zitten namelijk meerdere stappen tussen het verzenden van een e-mailcampagne en het conversiemoment.

Eerder schreven we al over de invloed van het open- en klikpercentage op het conversiepercentage. In dit artikel beschreef ik ook dat het bouncepercentage op de landingspagina (aantal bounces gedeeld door het uniek aantal bezoeken) een grote impact heeft op het resultaat van de e-mailcampagne.

Bij het opstellen van een e-mailcampagne wordt vaak veel aandacht besteed aan het verhogen van open- en klikpercentages. Echter, het bouncepercentage op de landingspagina is vaak nog onnodig hoog. Hieronder volgen zes praktische tips om landingspagina’s effectiever te maken.

Stuur ontvangers naar een doelgerichte pagina
Op de landingspagina heb je één doel, één boodschap en één actie. Zorg ervoor dat dit voor ontvangers direct duidelijk is. De landingspagina moet snel scanbaar zijn. Geef de belangrijkste inhoud de belangrijkste plek, zodat ontvangers direct een goed overzicht hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je alle mogelijke afleiding verwijdert. Verwijder de menubalk en zorg dat alle andere afleiding ook verdwijnt. Het kost vaak veel moeite om mensen op die pagina te krijgen, dus houdt ze op het pad naar de conversie.

Hieronder zie je een voorbeeld waarin ze niet geslaagd zijn om een doelgerichte landingspagina op te zetten. De linkerkolom en de menubalk zorgen voor afleiding, terwijl de titel en call-to-action niet prominent aanwezig zijn.

1

Sluit de landingspagina naadloos aan op het bericht
De styling en tone-of-voice van de landingspagina en de e-mailcampagne moeten overeen komen. Herkenbaarheid op de landingspagina is erg belangrijk. Een moment van verwarring bij de lezer zorgt vaak voor het verlaten van de landingspagina. Vergroot de herkenbaarheid door bijvoorbeeld de afbeelding en de titel uit de e-mailcampagne te herhalen op de landingspagina. De ontvangers hebben hun interesse getoond door in de e-mail verder te klikken na het lezen van de introductietekst. Bied daarom extra verdieping en trek ontvangers over de streep om de actie op de landingspagina te voltooien. Als je geen geschikte landingspagina op de website kunt maken, dan kan je e-mail service provider in veel gevallen voor een goede landingspagina zorgen.

Hieronder zie je een goed voorbeeld van Jumbo. De titel, tekst en afbeelding in de e-mailcampagne komen weer terug op de landingspagina. Dit zorgt voor veel herkenbaarheid. Daarnaast bieden ze de benodigde informatie om de ontvanger over de streep te trekken.

samen

Geef relevante keuzes
Zorg ervoor dat iedere ontvanger een call-to-action ziet die past bij zijn of haar interesseniveau. Hoewel dit punt in tegenspraak lijkt met de eerstgenoemde tip (één doel, één actie), klopt dat niet helemaal. Het doel van de verschillende call-to-actions is hetzelfde, maar ze moeten personen met verschillende interesseniveaus aanspreken. Zoek daarbij de balans tussen keuze-vrijheid en complexiteit. Denk goed na over de verschillende interesseniveaus van de lezer en gebruik deze niveau’s bij het schrijven van goede call-to-actions.

Hieronder zie je een goed voorbeeld. Beide call-to-actions zijn erop gericht om het boek te verkopen. De linker call-to-action is erop gericht om het boek direct te verkopen aan mensen die al veel interesse hebben. De rechter call-to-action is laagdrempelig en erop gericht om mensen de preview van het boek te laten lezen. Vervolgens moet de preview van het boek de lezer overtuigen het boek te kopen.

book

Houd formulieren kort
Vraag niet naar informatie die je niet nodig hebt. Je collega’s van sales zullen altijd meer informatie willen, maar vraag niet naar informatie die niet direct noodzakelijk is. Je loopt het risico dat mensen afhaken als je naar teveel informatie vraagt. Vaak wordt de niet noodzakelijke informatie toch niet gebruikt. Als je toch naar veel profielkenmerken vraagt, verdeel het formulier dan in verschillende kleine onderdelen. Het wordt daardoor eenvoudiger om het formulier volledig in te vullen. Hieronder vind je een goed voorbeeld van zo’n formulier.

voorbeeld lang formulier4

Maak gebruik van ‘credibility indicators
Het is belangrijk om een geloofwaardigheid uit te stralen op de landingspagina. Testimonials, reviews, ratings en social media informatie bevorderen die geloofwaardigheid. Gebruik bijvoorbeeld testimonials om de belangrijkste voordelen van je product nogmaals te benoemen. Toon daarbij hoeveel volgers en fans je hebt op social media. Op die manier zet je social proof optimaal in. Hieronder zie je een goed voorbeeld. Linksonder worden testimonials en social media op de goede manier ingezet.

5

Maak optimaal gebruik van je afbeelding
Mensen houden van mensen. Veel onderzoeken hebben al uitgewezen dat een afbeelding met mensen de aandacht van bezoekers langer vasthoudt. Daarnaast kun je de aandacht van bezoekers sturen met een afbeelding, omdat deze vaak als eerste wordt bekeken. Stuur de aandacht van een bezoeker door personen in afbeeldingen op de landingspagina naar de belangrijkste inhoud van die landingspagina te laten kijken. Je bezoekers zijn geneigd om de ogen van de persoon in de afbeelding te volgen. In de resultaten van het onderzoek van thinkeyetracking.com zie je het verschil in onderdelen die de aandacht trekken.

eye

Tot slot
Meten is weten. Het is belangrijk om de effectiviteit van je landingspagina te meten met het liefst zo min mogelijk statistieken. Vaak is het conversiepercentage op de landingspagina voldoende. Stel van tevoren vast wat een lead of verkoop mag kosten en welke resultaten je met de landingspagina wilt halen. Blijf testen met je landingspagina, zodat je continu optimaliseert.

 

1 Reactie

Hoeveel tijd (in uren) gaat er ongeveer zitten in het optimaliseren van Landingspagina’s?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug