-

Ondernemers bloggen vaak zonder plan

Slechts 22 procent van de bloggende bedrijven heeft een helder plan of duidelijke contentstrategie bij het bloggen. Dat is de belangrijkste conclusie van het jaarlijkse onderzoek van contentmarketingbureau Contany.nl naar bloggen door bedrijven. Een opvallende constatering, aangezien uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven investeren in het publiceren en promoten van blogs.

Op de vraag of de ondernemer een vooraf opgestelde contentstrategie heeft, antwoordde 29 procent helemaal geen plan te hebben, 42 procent ‘een beetje’ en 7 procent ‘geen idee’ te hebben. Dit betekent dat het merendeel van de respondenten niet of onvoldoende nadenkt over zaken als doelen, verwachtingen, keyword-onderzoek en concurrentieanalyse. Door de snel groeiende concurrentie op het gebied van online content, zal het bloggen daardoor niet effectief zijn of zelfs helemaal zijn doel missen.

Van de ruim 300 respondenten gaf 79 procent aan één of meerdere blogposts te hebben gepubliceerd op hun website. Opvallend is dat bijna een derde van de bloggende bedrijven slechts 1 tot 10 blogposts heeft. Geconcludeerd kan dus worden dat het moeilijk is om voorbij de beginfase te komen. Dit sluit aan bij het eerdere onderzoek van Contany.nl, waaruit bleek dat slechts 17 procent van de bedrijven het volhoudt om te blijven bloggen. Zo’n 4 op de 5 bedrijven stopt al na 7 blogposts, vooral omdat het te tijdrovend is.

Nog eens een derde van de bloggende respondenten heeft juist meer dan 50 blogposts geschreven. Dit duidt erop dat bloggen op termijn zijn vruchten afwerpt. Zien bedrijven het aantal bezoekers groeien, dan is dat blijkbaar voldoende motivatie om door te gaan met het publiceren van online content.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond