-

Negin Mirsalehi: bloggen als topsport

Wie zich enigszins in het fenomeen bloggers anno 2016 heeft verdiept, zal de naam Negin Mirsalehi niet zijn ontgaan. Negin is blogger op wereldniveau met volgers in de US, UK, Italië en Nederland. Met een Instagram volgersbase van 3,4 miljoen, 100.000 Snapchatviews per post en 200.000 blogvisits per maand heeft Mirsalehi in vier jaar tijd een vaste vrouwelijke volgersbase aan zich weten te binden.

Negin was aanwezig op eDay, samen met Maurits Stibbe, haar vriend en het zakelijk brein achter het merk Negin Mirsalehi. Openhartig vertellen zij over het succes en hoe zij dit weten vast te houden.

Profvoetbal

Bloggen is als profvoetbal, slechts een enkeling wordt er echt groot in. Het is tevens hard werken om groot te worden en succes is snel vergaan in de wereld van fashion en beauty. Zo vertelt Mirsalehi dat zij in haar begintijd – naast haar studie – zeker wel zes uur per dag besteedde aan haar blog en het volgen van andere Instagram accounts. Met haar eerste blogpost verdiende zij 50 euro – de groei kwam pas echt toen ze op de Instagram Popular Page werd vertoond.

Maar het is niet alleen zichtbaarheid dat groei heeft gebracht. De bloggers van het eerste uur zijn vier jaar voor Mirsalehi begonnen. Zij wist dat ze het over een andere boeg moest gooien om op te vallen. Een eigen koers varen en niet te commercieel gedreven zijn, heeft Mirsalehi veel gebracht. Ook focus is belangrijk gebleken. Ze hield zich vast aan haar visie en al in een vroeg stadium gaf Maurits zijn baan op om fulltime te werken aan het merk Negin Mirsalehi.

Daarnaast heeft het duo altijd vastgehouden aan samenwerkingen met geselecteerde, high-end merken zoals onder anderen Gucci en Cartier, wat haar als het ware in de ‘Eredivisie’ – om het bij voetbaltermen te houden – heeft geplaatst.

Last but not least is Mirsalehi bloedmooi met haar Iraanse looks en goede figuur, waardoor ze met gemak model kan staan voor haar eigen blog maar ook voor de merken waar ze mee samen werkt.

Kortom, bloggen op niveau is meer dan af en toe een verhaaltje schrijven, het is een fulltime job. Een topsport.

Waar wordt succes op gebaseerd?

Op de vraag waarop gemeten wordt, en daarmee waarop afgerekend wordt met klanten, is het duo heel duidelijk. Er zal nooit enkel sales-gedreven content gemaakt worden voor een merk. Dus een harde push met saleslinks en afrekening op basis van het aantal conversies behoort niet tot de mogelijkheden.  Alle content is gericht op branding en interactie, dat daar secundair sales uitkomen is een mooie bijkomstigheid.

Naast content op haar eigen kanalen doet Negin ook regelmatig ‘take-overs’ op Instagram (het overnemen van de redactie van Instagram van een merk door Negin voor een bepaalde periode, red.).

Metingen op het blog richten zich voornamelijk op visits (per blogpost), tijd op de site en het aantal achtergelaten comments. Op social media wordt vooral gekeken naar het aantal interacties in de vorm van comments, likes, shares – of views in het geval van Snapchat en YouTube.

Waar moeten bloggers en merken volgens Negin rekening mee houden op Instagram?
  • De combinatie van foto’s van jezelf en foto’s van de omgeving genereren de beste resultaten
  • Zorg dat de eerste negen foto’s perfect zijn, dit is de timeline die men als eerste ziet en dus je visitekaartje
  • Geef een persoonlijke touch aan je foto’s
  • Durf te experimenteren
  • Laat content zoveel mogelijk door professionals maken
Vijf tips om succes te behouden

Wat vandaag hot is, is morgen vergeten. Hoe behoud je het succes, of liever nog hoe blijf je groeien, als blogger? Maurits geeft 5 tips en tricks waar zij zich aan vasthouden:

  1. Zoals bij alle content ontwikkeling: maak content die mensen willen zien

Veel bloggers maken de fout om te gaan voor het snelle geld. Teveel merken en producten promoten door commerciële, niet relevante content is daarvan het resultaat. Negin heeft ervoor gekozen om altijd content te maken waar ze zelf achterstaat en ook zelf zou willen lezen. Zo bind je volgers aan je en ben je vrij in je keuzes.

  1. Kwaliteit voor kwantiteit

Alles wat geproduceerd wordt, is door een professional gedaan. Deze optie is uiteraard niet voor alle bloggers weggelegd, maar geeft wel direct een goede concurrentie positie, waardoor high-end merken met Mirsalehi willen (blijven) werken en de doelgroep wil (blijven) volgen.

  1. Inzet meerdere kanalen

Als contentmaker maak je jezelf kwetsbaar door in te zetten op slechts één kanaal. Media komt en gaat met de dag, daar is Mirsalehi zich heel bewust van. Voorheen was Negin vooral te vinden op haar Facebook en Instagram accounts. Inmiddels is dat verschoven naar Instagram in combinatie met Snapchat en YouTube (en Facebook in mindere mate). Het risico van een volgersbase opbouwen op slechts één kanaal wordt hiermee weggenomen en nieuwe doelgroepen zullen worden bereikt.

  1. Uitbreiden naar off line cover magazine

Steeds vaker is Negin in off line magazines te zien, wat naast naamsbekendheid ook een stukje vastigheid geeft in haar positie. 

  1. Eigen haarlijn

Mirsalehi heeft haar eigen haarlijn gelanceerd, wat weer een andere positie geeft in de markt. Dit zie je vaker bij bloggers, zeg Mirsalehi: de één heeft een eigen T-shirt lijn, de ander een eigen make-up lijn. Slim ter voorbereiding op de toekomst, waarin bloggers wellicht minder interessant worden gevonden of waar nieuwe jonge bloggers zullen aantreden.

*) Foto boven: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond