-

Onderzoek: digitale reclame-uitgaven nemen overhand

De uitgaven aan digital advertising blijven wereldwijd toenemen. Zelfs in de markten – Frankrijk, Finland en Noorwegen – waar een afname in totale reclame-uitgaven verwacht wordt. In Groot-Brittannië wordt volgend jaar de magische grens doorbroken en zal online meer uitgegeven worden dan aan traditionele media.

Pas in 2017 zullen ook de marketeers in China de balans meer laten overslaan naar online uitgaven. En een jaar later voegen Denemarken, Australië en Noorwegen zich bij de lijst.

Dat concludeert eMarketer op basis van het eigen onderzoek Global Digital Ad Spending by Industry: A Country-by-Country Look.

Azië-Pacific aan kop

Gemiddeld komen in Europa de digitale reclame-uitgaven dit jaar uit op ongeveer 30 procent van de totale media-uitgaven, waarbij West-Europa (31,6 procent) iets voor loopt op Centraal en Oost-Europa (29,3 procent). Beide markten laten voor volgend jaar een groei zien van 2 procentpunten.

Azië-Pacific gaat echter aan kop en laat een groei zien van maar liefst 4 procentpunten: van 32,3 procent dit jaar naar 36,3 procent volgend jaar.

plaatje emarketer2

Nederland valt buiten top vijf

Er zijn echter grote verschillen tussen de landen onderling. Zo voert Groot-Brittannië wereldwijd de lijst aan. Daar komen de digital ad-uitgaven dit jaar al uit op 49,6 procent van het geheel. Denemarken volgt als tweede met 44,6 procent.

En Nederland? Ons land valt net buiten de top vijf met dit jaar een digitaal aandeel van 36,6 procent. Er wordt een stabiele groei verwacht, maar de magische grens gaan we de komende jaren niet overschrijden. Zo verwacht eMarketer dat de Nederlandse online reclame-uitgaven in 2019 neer zullen komen op 43,5 procent.

plaatje emarketer3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond