Onderzoek: gebruik wearables groeit met bijna 60 procent dit jaar
Het gebruik van wearables bevindt zich op een kantelpunt. Slaat het nu wel over op het grote publiek of niet? eMarketer denkt van wel en voorspelt 81,7 miljoen volwassen Amerikaanse wearable-gebruikers tegen 2018.
Dit jaar gebruiken 39,5 miljoen Amerikanen van 18 jaar en ouder een wearable, oftewel accessoires of kleding voorzien van met internet verbonden elektronica waarmee data wordt uitgewisseld. Een groei van maar liefst 57,7 procent ten opzichte van 2014.
Het brengt de huidige penetratie onder volwassen Amerikanen daarmee op slechts 16 procent. Maar de verwachting is dat dit cijfer in 2018 verdubbeld is naar 32 procent, aldus eMarketer op basis van eigen onderzoek.
Vooral populair onder 25- tot 44-jarigen
Onder wie de gadgets het meest populair zijn? Volwassenen van 25 tot 44 jaar die zich bezig houden met data- en fitness-tracking. In 2015 gebruikt 25,1 procent van de internetgebruikers tussen 25 en 34 jaar een wearable en 23,1 procent van de Amerikanen tussen 35 en 44 jaar.
Tegen 2018 zal bijna de helft van de 25- tot 34-jarigen er een op, om of aan hebben. En onder 35- tot 44-jarigen laat het gebruik tegen die tijd ook een penetratie van bijna 50 procent zien.
Op de lange termijn is bovendien de verwachting dat ouderen ook om zullen gaan. De wearable is namelijk uitermate geschikt voor het monitoren van gezondheid. eMarketer voorspelt daarom de hoogste toename in groeicijfers onder 65-plussers.
Meer vrouwen dan mannen
In 2014 werd de wearablesmarkt nog vooral gedomineerd door vrouwelijke gebruikers. Met de komst van smartwatches is de verwachting dat nu ook meer mannen voor een wearable zullen kiezen. In 2015 zal daarom 19,3 procent van de mannelijke internetgebruikers er een gebruiken, versus 18,2 procent van de vrouwen.
Tegen 2017 is de verwachting echter dat vrouwen weer voorop lopen: 34,1 procent versus 33,9 procent. Hoe dat komt? Na verloop van tijd zullen de wearables goedkoper worden waardoor meer vrouwen er eentje zullen aanschaffen, zo redeneert eMarketer.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond