-

SEO Benchmark 2015: Traditionele merken winnen terrein in Google

Welke domeinen scoren in de Nederlandse organische zoekresultaten? Middels het SEO Benchmark onderzoek peilt iProspect eenmaal per jaar de stand van zaken binnen 14 branches, varierend van Elektronica tot Fashion en Audicien tot Automotive. Opvallend ten opzichte van de vorige editie is ondanks de (nog steeds) sterke dominantie van content domeinen als Wikipedia, de traditionele retailmerken het gat tussen online en offline steeds meer weten te dichten.

#SBO15

Het SEO Benchmark onderzoek is dit jaar voor de negende keer uitgevoerd. De benchmark focust zich op de vindbaarheid binnen 14 specifieke branches. Nieuw dit jaar is de automotive branche, de opsplitsing van de opticien audicien branche en het onderscheid tussen hoofd en subbranches binnen financiele dienstverlening en reizen.

Voor iedere branche is een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. Binnen de selectie van branches zijn 64.749 zoekwoorden onderzocht, die samen goed zijn voor ruim 46 miljoen maandelijkse zoekopdrachten.

Vervolgens is voor iedere rankende website in de top 50 binnen de betreffende branche het totale geschatte verkeer berekend, gebaseerd op 1) de positie in Google, 2) het maandelijkse zoekvolume in Nederland en 3) de gemiddelde Click Through Rate. Dit absolute aantal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer.

Winnaars!

De SEO Benchmark focust zich op de best presterende domeinen binnen hun specifieke branche.
De volgende merken morgen zich de winnaars van 2015 noemen:

Schermafbeelding 2015-11-26 om 11.10.01

Daarnaast zijn een aantal cross-branche winnaars te onderscheiden:

Wikipedia grootste non-profit

Wikipedia is de grootste non-profit organisatie met een notering binnen 22 (sub-)branches. Daarnaast scoort Wikipedia hoog met een gemiddelde positie 13,0 binnen deze branches. Hiermee is Wikipedia ook de grootste overall-website van dit jaar. Kanttekening hierbij: Wikipedia scoorde in de benchmark van 2014 in (vrijwel) alle branches hoger dan dit jaar. Wikipedia verliest dus marktaandeel, maar is nog altijd de grootste website.

Bol.com grootste webshop

Bol.com is de grootste webshop met een notering binnen 11 branches. De gemiddelde positie binnen deze branches is 19,3.

Beslist.nl grootste vergelijker

Met top 100 posities binnen 12 (sub)branches en een gemiddelde 24,4 positie binnen deze branches is Beslist.nl de grootste vergelijker. Op de tweede plaats staat de Consumentenbond met een gemiddelde positie 17,8 binnen 11 branches.

Facebook grootste social medium

Facebook is met een notering binnen 16 branches het grootste social medium. Opvallend is wel de lagere gemiddelde positie binnen deze branches van 44,3.

Nu.nl grootste nieuwswebsite

Nu.nl is de grootste nieuwswebsite met een notering binnen 15 (sub)branches. De site neemt een gemiddelde positie van 39,8 in.

SEO anno 2015

De SEO Benchmark resultaten bieden traditiegetrouw mooie inzichten over de stand van zaken binnen het SEO vakgebied. Dit jaar onderscheiden we 4 key insights:

Scoren in je core-branche.
Veel traditionele spelers (aanbieders begonnen met fysieke filialen) bevinden zich inmiddels in de top 10 resultaten. Dit lijkt te bevestigen dat het belang van SEO begint door te dringen. Er wordt meer budget vrijgemaakt voor goede content, optimalisatie en online strategie. Opvallend hierbij is dat deze spelers meestal in één branche (de traditionele core-branche) binnen de top 10 scoren en niet binnen meerdere branches een hoog marktaandeel pakken.

Wikipedia.
Wikipedia heeft nog steeds een groot marktaandeel, maar daalt wel per branche. Gemiddeld zien we dat Wikipedia een aantal posities daalt in vrijwel iedere branche ten opzichte van vorig jaar. Dit lijkt het gevolg te zijn dat Google Wikipedia steeds lager plaatst omdat Google zelf informatie weergeeft uit Wikipedia in hun Knowledge Graphs. Dit maakt dat de informatie van Wikipedia domein zelf steeds minder relevant.

Diversiteit.
De brancheresultaten laten een grote verscheidenheid in noteringen zien. Vrijwel elke top 10 bestaat uit vergelijkers (Beslist en Kieskeurig), informatieve vergelijkers (Tweakers, Consumentenbond, HoyHoy en Independer), informatieve sites (Wikipedia), brands (KPN, Univé, Samsung, Hema), dienstverleners (Speedtest, Hypotheker etcetera), warenhuizen (Bol.com en Wehkamp) en pure online spelers (Coolblue met hun sites, Thuisbezorgd en Startpagina).

Kleinere SERP.
Door de steeds groter wordende ruimte die gereserveerd is voor lokale resultaten, sitelinks, afbeeldingen en shopping resultaten wordt de SERP (pagina 1) kleiner. Er blijft minder ruimte over voor organische resultaten. Dit resulteert erin dat een top 10 positie niet altijd meer een plaatsje op de eerste pagina betekent. Resultaat: een top 7 positie scoren is soms essentieel om op pagina 1 te blijven staan.

SEO best practices

Elk jaar wordt met een aantal merken verder gesproken over hun prestatie. Hoe hebben zij SEO belegd binnen hun organisatie? En op welke KPI’s worden zij afgerekend? Wij spraken met Fashionchick (#2 fashion en #10 sport branche) en Greetz (#1 kaarten en geschenken branche).

Het complete SEO Benchmark onderzoek is te bekijken via http://seobenchmark.iprospect.nl.

Dit bericht is 201 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond