Social Media belangrijkste middel in personeelswerving
Social Media Recruitment is volledig doorgedrongen in personeelswerving en overvleugelt alle andere kanalen. Nog maar een kleine minderheid maakt geen gebruik van social media. En het blijft niet bij één kanaal.
Van de bedrijven die aan Social Recruitment doen, gebruikt meer dan de helft minimaal drie kanalen. LinkedIn is nog steeds marktleider én groeiende. Facebook blijft stabiel, YouTube en Instagram komen sterk op en Twitter valt terug. Dat zijn een paar uitkomsten uit het MrWork Social Media Recruitment Onderzoek 2016.*
Langs welke weg werven bedrijven?
De uitkomsten geven een interessant beeld van de trends van de afgelopen drie jaar. Welk globaal beeld rijst op uit het onderzoek? Allereerst dat social media, naast voor het sourcen van kandidaten en het posten van vacatures, in sterk groeiende mate worden benut voor Employer Branding (het versterken van het merk als werkgever). Visuele kanalen, zoals YouTube, Instagram (in drie jaar tijd van 0,5 % naar maar liefst 7% adoptie) en Snapchat lenen zich goed voor Employer Branding. Vooralsnog complementair: YouTube en Instagram worden alleen gebruikt indien ook twee andere netwerken worden ingezet.
Denken in de Candidate Journey
We zien dat concepten, methoden en technologieën die we kennen uit de reguliere online marketing hun weg gaan vinden naar Employer Branding en Recruitment. Het in kaart brengen en vergemakkelijken van de Customer Journey vertaalt zich naar de Candidate Journey.
Het denken in conversie geldt net zo goed voor online sales als voor het werven van medewerkers.
De Candidate Journey wordt het startpunt voor Employer Branding. Wat zijn de contactpunten tussen kandidaat en bedrijf? Waar, hoe en wanneer ziet een potentiële kandidaat het bedrijf langskomen? Als je de zoektocht van de werkzoekenden in beeld hebt, kun je daar perfect op aansluiten met je Employer Brand. Social Media Recruitment zal dus meer vanuit data ingezet worden, zodat een campagne zo goed mogelijk aansluit bij de doelgroep.
Nog maar het begin
Maar we staan nog maar aan het begin van deze ontwikkeling. Dat neemt niet weg dat in deze tijd van toenemende personeelsschaarste iedereen druk in de weer is met Employer Branding in brede zin. Twee op de drie bedrijven (62%) bouwt actief aan hun merkbekendheid als werkgever. En van de bedrijven die nu nog niet aan Employer Branding doen, heeft tweederde het op de planning staan.
Een op de tien vindt dat ze al een succesvol Employer Brand hebben en heeft de activiteiten op een laag pitje gezet. Dat is in mijn optiek niet verstandig. Kijk naar reguliere marketing: de meest bekende consumer brands hebben een uitstekende merkbekendheid; toch blijven ze investeren in onderhoud en versterking.
Waarvoor gebruikt men sociale media?
Kansen voor de nabije toekomst
Social media zijn continu in beweging. Vrijwel alle netwerken groeien in gebruik en gebruikers. Ze zijn druk aan het innoveren en verbeteren, en dit heeft uiteindelijk ook effect op hoe bedrijven social media voor recruitment kunnen inzetten.
Sterke groei Snapchat
Snapchat heeft afgelopen jaar een sterke groei heeft doorgemaakt. Daarnaast hebben ze dit jaar geïnnoveerd in advertentiemogelijkheden. Helaas is adverteren momenteel alleen mogelijk in Amerika, maar naar verwachting wordt het binnenkort ook internationaal uitgerold.
Snapchat is anders dan andere Social Media. Het heeft als doel om visuele content te delen. Dit materiaal wordt na een korte periode verwijderd, waardoor tijdelijke promoties mogelijk worden. En door meerdere beelden achter elkaar in een ‘Snapchat Verhaal’ te plaatsen, ontstaat een overtuigend verhaal.
Instagram: goed voor Employer Branding
Geïnspireerd door het succes van Snapchat heeft Instagram voor het verspreiden van content onder Instagram-volgers de ‘Instagram Stories’ functionaliteit ontwikkeld. Aangezien Instagram vaak gebruikt wordt om favoriete merken te volgen, is dit een goed kanaal voor het versterken van het Employer Brand. Eind augustus kwam Instagram met de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken. Hierdoor kun je beter in contact komen met jouw doelgroep.
Facebook voor opbouw van een talentpool
Facebook wordt momenteel nog weinig gebruikt voor het opbouwen van een talentpool. Met LinkedIn als grote concurrent is het voor bedrijven dan ook een afweging welk netwerk daarvoor ingezet gaat worden. Facebook is wel bezig met het verbeteren van de functies voor chatbots in de Messenger app. Het in Facebook opbouwen van een talentpool maakt het gemakkelijker om vacatures te verspreiden onder de juiste doelgroep. Met behulp van de chatbots wordt bekeken welke vacatures het beste passen bij de ontvanger om deze via Messenger te verspreiden. Als de techniek het toelaat, zal Facebook daarmee dan ook een voordeel hebben op LinkedIn.
Livestream videocontent
Veel Social Media kanalen leggen de nadruk op visuele content. Maar hier is nog een extra stap in te zetten. Met livestreams kun je videocontent delen op het moment dat het geschoten wordt, bijvoorbeeld tijdens evenementen of andere promoties. Doordat de kijker real-time kan volgen wat je doet, zal de buzz rondom jouw actie ook toenemen. Livestreams lenen zich perfect voor Employer Branding.
*) Over het onderzoek
Het MrWork Social Media Recruitment Onderzoek is een jaarlijks terugkerend onderzoek waarbij gekeken wordt naar hoe Social Media worden ingezet bij het werven van personeel. In totaal hebben 248 bedrijven deelgenomen via een online enquête.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Albert
Dit is een mooie en ook logische ontwikkeling. Kwalijk is echter wel dat veel bedrijven denken dat ze anders om moeten gaan met sollicitaties via social media. Door het nalaten van ontvangstbevestigingen, primaire reacties en/of überhaupt een terugkoppeling is het gevaar voor een negatief effect op de employer branding bijzonder groot. Zeker gezien het feit dat kandidaten hun ervaringen met recruiters en/of HR-afdelingen ook weer heel makkelijk delen via hun eigen social media. Zorgvuldig en attent contact via alle (digitale) kanalen is een belangrijk instrument om naam en faam op de arbeidsmarkt te bewaken en te vergroten. Misschien is het een goed idee om een marketing of communicatiespecialist hierin te betrekken. Recruitment wordt door alle social media zo transparant dat onzorgvuldige communicatie snel tot negatieve gevolgen zal leiden.