-

Veertig procent EU-bedrijven niet op social media

Veertig procent van het Europese bedrijfsleven is niet aanwezig op sociaal georiënteerde mediakanalen als Twitter of Facebook. Bovendien laten deze bedrijven tienduizenden klanten in de kou staan wanneer die een vraag voorlegden via een eigen digitaal kanaal van die ondernemingen.

Dat blijkt uit een steekproef die IAB Europa liet uitvoeren door onderzoeksbureau Insites. De peiling werd gehouden onder 500 marketeers in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland en België in een verscheidenheid aan sectoren.

“Veertig procent van die bedrijven zit niet op social media en maar 20 procent heeft überhaupt een Twitter-account”, zei de baas van IAB Europa, Alain Heureux, vanmiddag tijdens het middagcongres IAB Interact in Amsterdam.

Het tegenstrijdige is dat 73 procent van de ondervraagden online mond tot mond-reclame wel belangrijk vindt. Daarbij trekken dezelfde personen echter de conclusie dat consumenten toch wel over hun merken en producten praten en dat ze die communicatie niet kunnen beïnvloeden. Tachtig procent stelt: “It just happens”.

Heureux toont kort een casus van fotobedrijf Kodak. Daaruit moeten blijken dat die passieve houding niet per definitie opgeld doet. De Belg: “Bij Kodak was 40 procent van de berichten op social media negatief gekleurd. Toen besloot men op die berichten te reageren. In de loop van de tijd sloeg het sentiment jegens Kodak om en was uiteindelijk nog 7 procent van de berichten negatief”. Luisteren en reageren bleek in dit geval de perceptie om te buigen.

Sociaal georiënteerde media maken rap opmars. Bedrijven weten volgens het IAB-onderzoek echter niet wat ze ermee moeten doen. Acht op de tien ondervraagden neemt niet de moeite om op openbare kanalen te volgen wat consumenten over hun producten, diensten en merken zeggen. Twintig procent doet dat wel.

De bedrijven die wel de conversaties volgen, reageren in 80 procent van de gevallen vanuit een institutionele setting. Dat gebeurt vanuit teamverband in het bedrijf. In 20 procent van de gevallen mag iedereen binnen een bedrijf aan online conversaties voor zijn werkgever deelnemen. Omgerekend is dat 4 procent van alle ondervraagden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Jan Boon

Aanwezig zijn op social media is geen doel op zich. De inzet van social media dient een duidelijk doel te hebben en de resultaten van die inzet dienen meetbaar te zijn. Verder stellen veel bedrijven met een sales/omzet doelstelling uit branches als retail en e-commerce zich nog terughoudend op omdat zij geen beeld hebben hoe zij uiteindelijk commercieel resultaat kunnen behalen m.b.v. social media. Deze partijen zijn meer gebaat bij social commerce (waar wij ze graag bij helpen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond