-

10 eerste hulp tips bij Google Shopping-problemen

Langzaam beginnen in Google de eerste Nederlandse resultaten voor Google Shopping te verschijnen. Het inrichten van een optimale feed gaat niet altijd van een leien dakje. Hieronder volgen tien standaard tips voor een goede implementatie van Google Shopping voor webwinkels.

Was het eerst nog noodzakelijk om naar de speciale Google Shopping-tab te gaan, nu zien we ook resultaten in de top 10 staan. Consumenten beginnen de nieuwe zoekoptie te gebruiken.

Twee willekeurige voorbeelden:

Nu Google Shopping echt live is gegaan in Nederland, vinden ook steeds meer retailers hun weg naar Googles Merchant Center en richten een product feed in om zo snel mogelijk zichtbaar te zijn in de Shopping resultaten.

Dat het inrichten van de feed voor Google Shopping niet altijd van een leien dakje gaat, horen we bij Traffic4u veelvuldig terug: “Onze producten waren succesvol ingeladen, maar een dag later zijn ze weg?” “Er staat afgekeurd bij alle producten?” “Het werkt niet, contact gehad met Google, maar die doen er vaag over en daar komt dus niets concreets uit, help!”

Uit alle vragen en oplossingen hebben we een overzicht gemaakt met 10 tips om bij je Google Shopping implementatie rekening mee te houden:

1. Merknamen
Gebruik in de titel, als dit mogelijk is, altijd de merknaam van het product. Dus bijvoorbeeld niet ‘jurk’ maar ‘Esprit jurk’. Uit de eerdere inzet van Google Shopping bij klanten in Duitsland en Engeland is gebleken dat het toevoegen van de merknamen een aanzienlijke verkeersimpuls op kan leveren.

2. Zoekwoorden gebruiken
Gebruik ook zoekwoorden in de titels van je producten. Je kunt wel een ‘Replay Sneaker’ aanbieden, maar wil je ook gevonden worden op ‘herenschoenen’ of ‘schoenen’ dan dien je deze woorden wel in de product titel op te nemen.

3. Consistentie
Bouw de feed consistent op en voorkom zoveel mogelijk vreemde zaken zoals HTML code. Variabelen in de product feed dienen altijd met kleine letters geschreven te worden.

4. URL’s taggen
Zorg dat je Google Shopping URL’s tagged met bijvoorbeeld Google Analytics: je ziet dan heel goed waar je verkeer vandaan komt, wat het oplevert en waar je op bij zou kunnen sturen.

5. GTIN / gegevenskwaliteit feed
Google geeft aan dat vanaf 3 mei 2011 voor alle producten unieke product-id’s (GTIN) vereist zijn, behalve voor producten in de categorie ‘Kleding’ en op maat gemaakte producten. Dit betekend dat een EAN, MPN, ISBN of UPC code verplicht is.

Voor bijvoorbeeld een wijnverkoper zou dit dus ook moeten, wat onmogelijk is aangezien elke duurdere wijn geen EAN code heeft, enkel de fabriekswijnen.

Google geeft in dat geval de volgende melding “Sommige van uw items bevatten geen geldige unieke product-id’s. Voeg geldige unieke product-id’s toe. Als u dit niet doet, is het mogelijk dat geen van uw items in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven.”

Voor de situaties waarbij er geen GTIN beschikbaar is, kun je bij Google een uitzondering aanvragen voor je account, dit kan via dit formulier. Let op dat deze uitzondering alleen geld als er echt voor jou type product geen GTIN codes zijn.

De GTIN code blijkt ontzettend belangrijk te zijn! We hebben gevallen gezien waarbij een enkel streepje in het GTIN nummer er voor zorgde dat alle producten werden afgekeurd. Let er dus op, dat als er iets niet werkt, het heel goed kan zijn dat het aan het GTIN nummer ligt.

6. Testfeed
Upload eerst via de handmatige mogelijkheid in het Merchant Center een testfeed met een paar regels met producten. Met de feedback die Google automatisch op die feed geeft, kun je de feed verder finetunen voordat je de volledige feed automatisch koppelt en in je backend inregelt.

7. Google Feedback
Neem de feedback die Google na verloop van tijd geeft over je feed in het Merchant Center serieus. De feedback over je feed is eigenlijk ook feedback over de opbouw/content van je website! Google geeft heel specifiek feedback over titels, beschrijvingen, etc.

8. Verschillende domeinen
Per account kan maximaal één domeinextensie worden gebruikt. Om de product feeds van de domeinen www.example.nl en www.example.com te koppelen dienen er helaas twee accounts aangemaakt te worden.

9. Verschillende landen folders
Stel dat je een .com domeinnaam inzet voor verschillende landen, met bijvoorbeeld .com/nl voor Nederland en .com/de voor Duitsland. Dan houdt dit in dat je voor alle feeds unieke ID’s moet hebben! Dus stel dat je ID’s optellen van 1 t/m 2000, dan moet je bijvoorbeeld voor Nederland er voor zorgen dat het ID 1nl t/m 2000nl wordt en voor Duitsland 1de t/m 2.000de. Anders pakt Google alleen de feed die het laatste is geïmporteerd en staat er slechts één land live.

10. Zorg voor reviews
Een van de belangrijke factoren voor het verkrijgen van hoge posities in Google Shopping zijn reviews. Op dit moment is dat een mix van reviews vanuit vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Beslist.nl, maar ook reviews vanaf Wehkamp.nl worden getoond.

Dat een product met reviews meer aandacht zal krijgen van een bezoeker is geen hogere wiskunde. Het is daarom zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je producten voorzien worden van recensies. Voor wie dat niet via een vergelijkingssite wil doen, is het ook mogelijke een aparte partij zoals eKomi.nl in te zetten, of natuurlijk zelf een review systeem op te zetten.

Heeft iemand wellicht nog een aanvulling op deze tips?

*) Auteur Bart Leeffers is product manager SEO bij zoekmachinemarketingbureau Traffic4u

Foto: Marc Berry Reid (cc)

Deel dit bericht

16 Reacties

Maarten

Weet iemand hoe de reviews zichtbaar worden? In de beschrijving van de product upload kan je alleen de beoordeling (aantal sterren) of aantal beoordelingen meegeven.

Ten aanzien van de review-tekst zelf, staan er geen opties.
http://www.google.com/support/merchants/bin/answer.py?answer=188494

Joris

Hoi Maarten,

Je dient een aparte feed met alleen de reviews er in te uploaden.
Hiervoor zou ik contact opnemen met je Google (Shopping) account manager.

Grt,
Joris

Desiree

Hoe is het mogelijk dat mijn geuploade feeds wel goedgekeurd zijn voor ‘Product Ads’ maar volgens de grafiek afgekeurd zijn voor ‘Product Search’? Terwijl er bij mijn
Gegevenskwaliteit staat: Meest recente analyse is uitgevoerd op 11-mei-2011 23:01 PDT
Uw gegevens zijn correct.

En bij mijn gegevensfeeds staat:
Bestandsnaam Planning Status
products_20110504.txt Geen 3 van 3 items ingevoegd (Waarschuwingen weergeven), met als waarschuwing:
Te weinig subkenmerken voor het kenmerk: shipping (3 waarschuwingen), terwijl ik alle kenmerken heb ingevoerd zoals in het format aangegeven is. Namelijk NL::Standaard:37,50

Desiree

Weet iemand hoe je product wel zichtbaar is in Product Ads maar niet in Product Search?

Bart Leeffers

@Desiree

1. Om welke branche gaat het? Zitten er ook eigen merk producten bij zonder GTIN?
2. Zo ja, heb je al om een uitzondering gevraagd?

Hopelijk lost dit jouw problemen op!

Desiree

@ Bart
Het gaat om de tweewieler-branche. Er zit inderdaad geen officieel (13 cijferig) GTIN bij maar we hebben wel ons eigen artikelnummer eraan toegevoegd.

erik

Mijn producten staan al 2 weken wachtend op beoordelen… meer .mensen last van?

Bart Leeffers

@Erik

We hebben andere voorbeelden gezien waar het een aantal dagen duurde, maar meestal was er dan nog iets mis met de feed.

Vergelijk daarom je feed nog eens goed met één van de voorbeelden die Google in de helppagina’s geeft. Klopt deze helemaal?

Zijn er bijvoorbeeld productsegmenten zonder GTIN codes?
Zo ja, dan kun je een uitzondering vragen. Hierbij dien je wel de ‘Type’ elementen toe te voegen. Dit laatste is voor Google een extra check of de producten wel in een uitzonderings categorie vallen.

Bjorn

@ Erik, Bart en Desiree

Zijn jullie al iets verder gekomen?
Mijn feeds staan nu bijna een maand te wachten op een beoordeling en staan op het punt om te verlopen.
Ik heb verschillende feeds geupload met verschillende producten met iedere keer een paar extra gegevens (zoals gtin) maar geen enkele feed wordt beoordeeld.
Ik ben benieuw of iemand al resultaat heeft geboekt en mij verder op weg kan helpen.

Desiree

Ik ben helaas ook niet verder gekomen.
Ook mijn feeds zijn inmiddels verlopen en nooit beoordeeld…

En waar het probleem ligt? Al sla je me dood!

Bart Leeffers

Probeer het probleem eens voor te leggen aan het Google Product Search Team:
googlebase-support@google.com
(wel in het Engels)

Mathijs Jansen

Kleine aanvulling, ondertussen is het wel mogelijk om een account voor meerdere shops aan te maken. Ga naar: http://www.google.com/support/merchants/bin/request.py?contact_type=account2&ctx=direct
En daar kun je je slag slaan.
Mathijs

Desiree

We hebben inmiddels via een plugin in Magento onze feeds goed voor elkaar. En nu is het wéér wachten op goedkeuring van Google voor de Product Search. Product Ads zijn goedgekeurd!

Paul

Hallo,

Ik heb in het dashboard staan dat de gegevenskwaliteit correct is van mijn productfeed. Dit na 2 keer een afwijzing gehad te hebben. Dus eindelijk juist denk ik. Alleen staat er eveneens bij product search: in afwachting van beoordeling.

Ik vraag me af wat ik nu moet doen. Weet iemand dit? Of gaat Google ooit verder in actie komen?

Joeri

Hallo,
Weet iemand hoe je in je feed ‘geen verzendkosten’ kan aangeven? Ik heb al niks geprobeerd en 0.00 maar er komt gewoon niks te staan en er moet ‘geen verzendkosten’ komen te staan. Iemand die het weet?
Thanks

tUAN

Lastig dit!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond