-

Bezorgen binnen een uur: krankzinnig of gedurfde zet?

Steeds meer internationale partijen breiden de diensten uit en focussen zich op same day delivery. Amazon bezorgt lokaal de boodschappen en Google hoopt winkeliers nog meer aan zich te binden met een bezorgdienst. Ook eBay lanceerde een jaar geleden een dienst met dit zelfde oogpunt en breidde deze zomer uit.

Onder de noemer eBay Now bezorgt het bedrijf sinds afgelopen maand in nog meer steden de producten van honderden aangesloten bedrijven. Bekende winkels als Macy’s, The Home Depot, Urban Outfitters en RadioShack sloten zich al aan en kunnen nu binnen een uur leveren aan de klant. Vanaf een totaal orderbedrag van vijfentwintig dollar of meer belooft eBay na ongeveer zestig luttele minuten aan de deur te staan. En dat voor het bedrag van vijf dollar per bestelling.

Omdat 21 procent van de bezoekers eBay bezoekt via verschillende apparaten zorgde het bedrijf dat de dienst nu niet alleen via mobiele devices is te gebruiken, maar ook op de desktop. Naar de woorden van Dane Glasgow, gespecialiseerd in “Mobile & Local”, zijn bezoekers via de desktop de meest gewaardeerde bezoekers. Het zijn de klanten die voor 44 procent van het ordervolume zorgen.

Volwaardige e-commerceomgeving
Nu eBay Now ook op de computer beschikbaar is, is het platform als een volwaardige e-commerceomgeving gaan voelen. Alles wat eerder genoemde winkeliers in de eigen omgeving aan rijke informatie bieden is geïntegreerd. De consument wordt op de hoogte gehouden van de lokale voorraad en worden virtueel voorgesteld aan de koerier. Nog deze zomer is het de planning de optie in te bouwen waarmee de klant een exact tijdvak voor bezorging kan selecteren. Volgens Glasgow verzoek nummer één.

ebay-now-desktop

Deze vernieuwingen lijken erop te duiden dat de voorzichtige introductie vruchten afwerpt. Het logistieke proces wordt verfijnd in de hoop het ooit op grote schaal in te kunnen zetten en uiteindelijk rendabel te krijgen. Het blijft een pilot en de focus op rendabiliteit moet volgens de beschikbare informatie nog volgen. De manager benadrukt dat het de kernactiviteit blijft om winkeliers en consumenten aan elkaar te koppelen, ongeacht of deze tests slagen of niet.

Is het ooit op te schalen?
Bezorgen binnen een uur. Het lijkt het summum van onze drang naar directe bevrediging van behoeften. Eerder was het online bestellen op zich een feestje, nu verlangen we online naar dezelfde luxe als offline. Of bedrijven ooit aan deze vraag kunnen voldoen en het op kunnen schalen is nog even afwachten. Om meer inzicht te krijgen in deze praktijk volgde een reporter van Fast Company één van eBay’s bezorgers per voet, fiets en soms zelfs per metro. Volgens de bezorger zijn de geplaatste orders verrassend. Van complete airconditionings tot nagellak haalde hij al op. In tegenstelling tot dat wat je zou verwachten, zijn de winkeliers niet voorbereid op de dienst, staan goederen niet klaar voor bezorging, en wordt de koerier behandeld als iedere andere klant. Hij wordt hiermee in feite van bezorger tot personal shopper.

Een persoonlijke assistent voor enkele dollars lijkt nauwelijks schaalbaar en economisch verantwoord. Zeker met een concurrent als Amazon, dat alle logistieke kennis al in huis heeft, lijkt het eerder een fantasie dan ooit werkelijkheid te worden. Als wat kunnen we het bezorgen binnen een uur bestempelen? Krankzinnig of gedurfde zet?

*) Afbeelding ontleend aan FastCompany.com

Deel dit bericht

1 Reactie

Johan Schaap

Binnenkort ook in Nederland: Delvry.co wil binnen 90 minuten bezorgen. Ze zijn nog aan het bouwen en zoeken testers. Ze claimen dat er geen minimum orderbedrag is en dat de bezorgkosten al vanaf 3,95 zijn. De mooie slogan “De stad is de voorraad” dekt de lading aardig lijkt het. Blijkbaar sturen ze een brommertje op pad om bij lokale winkels boodschappen, deze ergens te bundelen en vervolgens weer af te leveren. Interessante logistieke uitdaging.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond