-

Content marketing: niet meer, maar slimmer met tools

Als je alle artikelen mag geloven, is 2015 het jaar waarin content marketing nog belangrijker gaat worden: dé manier om publiek bij het merk te betrekken is het verspreiden van interessante en waardevolle content. Maar wat als je vorig jaar al zo inzette op deze vorm van marketing? Nog meer tijd aan besteden dan? Nee, het kan ook iets minder en slimmer.

Actief posten op meer sociale netwerken, meer blogs schrijven, meer e-mailmarketing, meer analyses en uiteindelijk meer verkopen. Het zijn nogal wat eisen die aan een content marketeer worden gesteld. Maar er zijn ook zaken die je links kan laten liggen, zegt Ginny Soskey, puttend uit haar ervaring als contenteditor bij marketingsite Hubspot. Nu iedereen doorheeft dat deze marketingtaktiek vruchten afwerpt, wordt de concurrentie groter en het effect kleiner. Met kwaliteit alleen red je het niet in die strijd.

Real-time marketing en inhakers: met de successen van afgelopen jaren is veel aandacht uitgegaan naar inhakende en snelle marketing. Maar veel van die content raakt hopeloos verloren in het moeras van content die Facebook en Twitter ook brengen. Content aanpassen naar tijd en plaats blijft natuurlijk van belang, maar de inhakers die nu nu de boventoon voeren zijn volgens Soskey verspilde moeite. Pogingen om viraal te gaan met slechts effect van erg korte duur.

Wees selectief: Op hoeveel plaatsen tegelijk kun je zijn? Een marketeer kiest gemiddeld maar liefst zes sociale media om content te distribueren. Dat zijn zes plaatsen die om inhoud vragen en volgers die aandacht verdienen. Maar hoe groot is de achterban op Facebook eigenlijk? Mogelijk dat een forum bedoeld voor een niche vele malen relevanter is. Ga dit jaar eens na in hoeverre de gebruikte platformen nog nodig zijn in de contentstrategie. Bekijk de metrics waarmee de effectiviteit of uiteindelijke conversie wordt gemeten en kies.

Ruil tijd in voor promotie: Als 70 procent van de marketeers de hoeveelheid content die zij publiceren heeft verhoogd, geeft dat te denken. Hoe kwalitatief ook, het is niet meer vanzelfsprekend dat de  personen die je wilt bereiken ook daadwerkelijk kennis nemen van jouw uiting. In plaats van de productie nog verder op te voeren, is tijd nodig voor promotie daarvan. Stel daarom een databank van influencers samen en pitch.

Er kan dus een hoop winst worden behaald door slimmere content marketing. Het gebruik van tooling kan je helpen bij de creatie van nieuwe publicaties, maar ook efficiëntere inzet over de kanalen heen. Een selectie van de mogelijkheden.

Software voor content

Buzzsumo: Een writersblock of gebrek aan inspiratie: het overkomt de besten. Buzzsumo is in die gevallen – en bij het schrijven van een contentplan – de helpende hand. Met de gratis tool vind je aan de hand van een relevant zoekwoord de meest populaire artikelen in jouw branche. Het rangschikt de items op basis van aantal delingen via sociale media, een graadmeter voor populariteit. Dat wat anderen schreven, kan leiden tot de nodige inspiratie. Een vertaling van het onderwerp naar jullie specifieke organisatie, een tegengestelde visie of gewoon een lijstje om mee te scoren.

Minder details, maar wel onderwerpsuggesties ontvangen op basis van een enkel steekwoord? Probeer ContentIdeator. Op de hoogte blijven van wat er wordt geschreven over een onderwerp? Installeer LinkedIn Pulse.

Buzzsumo

Outbrain: Een typisch voorbeeld van native advertising om je content een boost te geven. Het bedrijf omschrijft zichzelf als ‘content discovery platform on the web’. Promotie via dit platform plaatst je artikelen of whitepapers als aanbeveling aan de onderzijde van grote en populaire websites. Op basis van overeenkomst in kernwoorden worden de artikelen aan elkaar ‘gelinkt’. Een algoritme bepaalt uiteindelijk op basis van populariteit, context en persoonlijke voorkeur van de lezer. Belangrijk om te weten is dat de technologie geen artikelen aanraadt die sterk overeenkomen met dat wat je al hebt gelezen, maar adviseert op basis van interesse. Daarmee bereik je ook de mensen die mogelijk nog niet eerder met je in contact zijn gekomen.

outbrain

IFTTT: Vernuft vergemakkelijkt de content marketing sterk. Mijn persoonlijke ervaring is dat IFTTT (if this then that) processen automatiseert zonder verder omkijken. Door gebruik te maken van de API’s van de meest populaire onlinediensten koppelt het acties. Dat doet het met zogenaamde recipes die bij een trigger op het ene platform overgaan tot een actie bij de ander. Zo plaats je automatisch favoriete artikelen in Feedly door naar Facebook, of vul je een spreadsheet met specifieke tweets. Voor ieder doel is bijna wel een recept te vinden.

IFTTT Recipe: Post your Instagram pictures as native Twitter pictures connects instagram to twitterIFTTT Recipe: Create link notes in Evernote from Feedly articles saved for later connects feedly to evernote

IFTTT Recipe: Tweet new articles with a specific tag in Feedly connects feedly to twitterIFTTT Recipe: If you post a link on Facebook this Recipe will also tweet it automatically connects facebook to twitter

Meer handige tools voor content marketing kun je vinden in dit overzicht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond