-

Wat wordt de contentstrategie van B2B-marketeers?

Een gedocumenteerde contentstrategie ontbreekt bij veel B2B-marketeers, omzet genereren is minder belangrijk dan het aantrekken van nieuwe klanten en validatie van marketingcampagnes is een uitdaging. Een paar bevindingen uit het jaarlijkse B2B Content Marketing Report, dat een dezer dagen verscheen. Webbiquity selecteerde veertien aandachtspunten.

1. De potentie van bestaande klanten wordt onderschat. Lead generatie is de belangrijkste doel van B2B-marketeers, slechts 17 procent geeft klantretentie en loyaliteit op als doel. Dat laatste lijkt een gemiste kans.

2. Content marketing gaat niet over omzet. Omzet genereren is niet het belangrijkste doel van B2B-marketeers. Dat is ook niet zo eenvoudig. Er zijn te veel variabelen, zoals prijs, producteigenschappen en verkoopprocessen, die leiden tot conversie.  Daarnaast zijn er ook nog verschillende kanalen die kunnen worden ingezet, als sociale netwerken, blogs en search.

3. Een gedocumenteerde marketingstrategie vinden marketeers essentieel Bedrijven geven aan dat een duidelijke strategie helpt bij het realiseren van hun doelen.

4. Strategie betekent investeren. 64 procent van de marketeers met een strategisch plan heeft ook een bijbehorend budget. Wat niet wil zeggen dat bedrijven zonder geen budgetten hebben.

5. Hoewel, vaak is er juist geen geld. 43 procent van de respondenten heeft maar 20 procent van hun totale budget geserveerd voor creatie en contentdistributie. Meer dan een kwart spendeert tien procent of minder. Veel bedrijven zijn wel van plan meer budget uit te geven.

6. Meer dan twee derde van de bedrijven met strategie investeert in marketing automation.

7. Content marketing begint meestal met bloggen. Daarna worden sociale media, cases, white papers en persberichten ingezet. Webinars en webcasts komen minder vaak voor.

8. Bedrijven hebben vaak weinig tijd voor het maken van content, en afwisseling is ook een uitdaging. Het meten van de effectiviteit van campagnes wordt ook steeds vaker genoemd

9. 39 procent van de marketeers gelooft dat ze min of meer succesvol zijn met campagnes, maar dat is vaak niet meer dan een aanname. Validatie ontbreekt.

10. Als meetcriteria worden gezien zijn bezoekersverkeer, het aantal downloads en conversies. Een derde ziet ook het delen via sociale media als belangrijk criterium. 19 procent vindt externe verwijzingen belangrijk.

11. Marketeers zijn vaak aangewezen op corporate marketing voor content, dan wel experts binnen de organisaties. Bloggen en studies doen bedrijven vaak zelf, white papers, video’s en infographics worden uitbesteed.

12. Als ideale mix zien marketeers een combinatie van eigen bijdragen en die van buiten de onderneming.

13. LinkedIn wordt gezien als het belangrijkste sociale platform, 41 procent vindt Facebook minstens even relevant, maar de populariteit van Facebook loopt terug.

14. Wekelijkse updates zijn de norm. Veertig procent van de marketeers publiceert wekelijks of ongeveer wekelijks. Dertig procent eens per maand.

B2B Content Marketing Report from Holger Schulze

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark

@redactie,

Ik wil niet vervelend overkomen of Jan Libbenga aanvallen. Maar elke keer als ik denk een interessant artikel te lezen en ik zie dat Jan het heeft geschreven blijkt het gewoon een vertaalklus te zijn. Jan herschrijft andermans onderzoeken en tips naar het Nederlands. De doelgroep die dit interessant kan vinden heeft vaak de engelse variant al lang en breed gelezen, wat is de meerwaarde van dit soort artikelen?

http://www.slideshare.net/hschulze/b2b-content-marketing-report-40688285

Jan Libbenga

Mark, Emerce Topics haalt interessante ‘findings’ (onderzoeken, opinies) aan uit het buitenland. Dat doe ik niet alleen, collega schrijvers doen dat ook. Wij gaan er niet van uit dat de ‘doelgroep’ alles al lang en breed heeft gelezen, en al helemaal niet van bronnen die weinig mensen kennen. Eerlijk gezegd denk ik dat je dit onderzoek ook niet eens kende. Het zijn verder geen vertaalklussen, we leggen onze nuances anders.

Gijs

Curatie van het web is wel degelijk nuttig. Zo ook binnen dit b2b content marketing thema.

Het zou de schrijver echter sieren als hij naast cherry picking het artikel ook een zekere relevante voor de lokale markt geef, door bijvoorbeeld best practices te duiden. Juist bij b2b content marketing bijzonder interessant. Daar zal Mark het ongetwijfeld mee eens zijn.

Jan Libbenga

Gijs, dat doen wij al door een mix van artikelen aan te bieden, waaronder inzichten van Nederlandse experts, binnen- en buitenlands nieuws en al dan niet bewerkte artikelen, in dit geval via het B2B Topics kanaal. Dat kanaal is recentelijk gestart en moet nog verder worden uitgewerkt, ook wat betreft het lokale aspect. Het (geforceerd) omwerken van een buitenlands artikel naar een Nederlands perspectief doen we ook zelden bij het nieuws. Uitzonderingen daargelaten, zijn veel principes en inzichten redelijk universeel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond