-

Snapchat Discovery: het nieuwe verdienmodel van Snapchat

Stel, je bent de eigenaar van een van de meest populaire apps, maar van een duidelijk verdienmodel is nog altijd geen sprake. En dan weiger je ook nog een bod van 3 miljard dollar van Facebook. Evan Spiegel van Snapchat had er geen moeite mee. Maar investeerders voeren de druk op. Volgens diverse bronnen werkt de populaire foto en video messaging app aan Snapchat Discovery. Gaat Snapchat eindelijk geld verdienen?

Diverse mediapartijen, van kranten, magazines tot aan televisienetwerken, zijn volgens The Wall Street Journal door Snapchat benaderd. Een van de benaderde partijen zou MailOnline zijn, de website van de Britse krant Daily Mail. Snapchat heeft de mediapartijen de vraag gesteld of men bereid is content te leveren.

Volgens de eerste berichten stelt Snapchat Discovery gebruikers in staat om nieuws te lezen of videoclips en tv-shows te bekijken. Hiervoor zullen ze, net zoals nu bij het ontvangen van een snap van een bekende, hun vinger op het scherm moeten houden. Content verdwijnt als de vinger van het scherm verdwijnt.

De algehele verwachting is dat er tussen deze (exclusieve) content commerciële ruimte komt. De exacte invulling hiervan is nog niet duidelijk. Opties die worden genoemd zijn pre-rolls en sponsored content. Volgens insiders zou Snapchat de nieuwe functionaliteit in november willen introduceren. Persoonlijk verwacht ik niet dat Snapchat hier de zilvervloot mee zal binnen gaan halen. Een klik op een advertentie zal afleiden van de daadwerkelijke boodschap, echt innovatief is het ook niet. Snapchat mag me dan ook positief gaan verrassen!

De populariteit van Snapchat blijft groeien
Uit een onderzoek van ComScore blijkt dat Snapchat in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar inmiddels populairder is dan Twitter. 32.9 procent van de Amerikanen in deze leeftijdscategorie heeft de app inmiddels op zijn of haar telefoon staan. Alleen Instagram (43 procent) en Facebook (76 procent) zijn op meer smartphones vertegenwoordigd. Snapchat is daarmee ‘hot’ onder Generatie Y, ook wel Millenials genoemd. In totaal zou Snapchat inmiddels 27 miljoen gebruikers hebben, een jaar geleden was dat nog ‘slechts’ 11 miljoen. Het is dan ook niet zo gek dat het in navolging van Facebook haar populariteit ten gelde wil maken.

snapchat

Eerdere toepassingen voor marketeers
Al in de begindagen wisten marketeers Snapchat te vinden. Begin 2013 maakten 16Handles en Taco Bell al gebruik van Snapchat om te communiceren met hun jonge achterban. Naast het simpelweg sturen van reclame of het bieden van korting werd er ook veelvuldig gebruik gemaakt van het bieden van exclusieve content. Voorbeelden hiervan zijn Honda Acura en MTV (voor het programma Geordie Shore).

Ook Grubhup, een Amerikaanse site, gebruikt sinds augustus vorig jaar Snapchat om scholieren in de Verenigde Staten te bereiken. Elke dag kregen de scholieren via de app een uitdaging. In ruil voor het maken van een Snapchat van hun favoriete maaltijd, maakten scholieren kans op een tegoed van 50 dollar.

Om marketeers beter van dienst te kunnen zijn introduceerde Snapchat eind 2013 Snapchat Stories, waarbij foto en video gecombineerd konden worden. Dat was niet alleen een leuk nieuw speeltje voor gebruikers, maar ook voor marketeers. Een ‘snap’ van een andere ontvanger was na openen maximaal 10 seconden zichtbaar. Snapchat Stories zijn openbaar voor volgers en na uploaden 24 uur beschikbaar.

Een van de eerste grote merken die hier gebruik van maakten was McDonald’s. De hamburgerketen gaf volgers een etmaal lang toegang tot een 36 seconden durende ‘behind the scenes’ van de nieuwe commercial waarin tal van beroemheden (waaronder basketballer LeBron James) figureerden.

Snapchat Stories bleek een ideaal middel voor marketeers om de engagement onder haar (jonge) doelgroep te vergroten. Zo stuurde abonneezender HBO ter ere van de première van het derde seizoen van ‘Girls’ al eens een 200 seconden durende ‘Snapchat story’ naar haar volgers. De verwachting is dan ook dat HBO een van de bedrijven is die door Snapchat is benaderd voor Snapchat Discoveries.

Deze zomer ging Snapchat de samenwerking aan met het bekende Amerikaanse festival Electric Daisy Carnival (EDC). Bezoekers aan dit festival konden gebruikmaken van WiFi om hun ervaringen op Snapchat te delen. De gemeenschappelijke belevenissen werden vervolgens gedeeld in Our Story. Tegelijkertijd lekte uit dat Snapchat experimenteerde met sponsored photo filters, echter is het daar inmiddels al enige tijd stil over.

En nu?
Snapchat is here to stay, zoveel is duidelijk. Jongeren zijn massaal gezwicht en met de toevoeging van (exclusieve) content is er een extra reden om de app meerdere keren op een dag te openen. Voor de engagement van Snapchat is de introductie van Discovery dus alleen maar aan te moedigen. Tegelijkertijd wordt het vluchtige imago van Snapchat positief beïnvloedt, toch kan dat ook een afbreukfactor betekenen onder de doelgroep. De torenhoge verwachtingen rondom het verdienmodel van Snapchat worden met Discovery waarschijnlijk nog niet ingevuld. De potentie is er maar hoe gaat Snapchat haar populariteit straks echt goed monetizen?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond