-

Hoe rampzalig zijn de nieuwe btw-regels voor online ondernemers?

Sinds 1 januari gelden er nieuwe regels voor het heffen van btw aan consumenten, als je tenminste geautomatiseerde online diensten of software levert. Kort gezegd: je moet het btw-tarief rekenen dat in het land van de consument geldt voor het soort dienst dat je aan die consument verkoopt. En het is jouw probleem om uit te zoeken welk land dat is. Oh, en daarna moet je natuurlijk al die btw afdragen aan de belastingdienst van de betreffende landen. En dat kan nog wel eens behoorlijk vervelend uitpakken, zo blijkt.

De nieuwe btw-regels zijn bedoeld om de btw-ontduiking (pardon, geheel legale bedrijfsstructuuropzetten) van grote internetbedrijven aan te pakken. Je kunt je immers niet meer vestigen in een land met hele lage btw en vanuit daar online diensten leveren aan consumenten in landen met hoge btw. Verkoop je aan Duitse consumenten, dan moet je de Duitse btw rekenen waar je ook gevestigd bent. (Weten wat die btw is? Gebruik deze handige VAT info checker.)

Ondertussen pakt het wel heel vervelend uit voor de vele kleine online ondernemers die bijvoorbeeld e-books of cursussen verkopen aan consumenten. Bij Blueberry Dynamic las ik een uitgebreid verhaal over wat dit voor consequenties voor je bedrijf kan hebben:

Het betekent dat als iemand uit Spanje jouw e-course aanschaft jij moet kunnen bewijzen waar deze persoon zich bevond op het moment van aanschaf en je bent verplicht om de btw over je e-course te betalen in Spanje. … zelfs als jij eenmalig een e-book van €7,50 (of €0,01 zelfs) verkoopt aan een particulier in Bulgarije dan moet jij over dat product btw-aangifte doen in Bulgarije. Je bent daar dan geregistreerd en moet je de komende 10 jaar kunnen verantwoorden over deze ene aankoop.

Voor dat afdragen van btw is een oplossing: registreer je bij onze Belastingdienst (de BTW-MOSS, btw-mini one stop shop), waarna die jouw btw-bedragen ontvangt en verdeelt over de belastingdiensten per land. Zo heb je maar één loket waar al je btw heen gaat.

Maar het probleem blijft dat je per afnemer moet weten in welk land hij gevestigd is (als hij consument is), omdat je anders niet weet welk btw-tarief er geldt op je dienstverlening. Oh, en dat je moet nagaan of iemand consument is natuurlijk.

Hoe je nagaat of iemand consument is, is een moeilijke. Je kunt je klanten vragen om een btw-nummer, wie dat invult is per definitie geen consument. Maar dan sluit je wel consumenten uit als klant, en dat schiet ook weer niet op. Mensen laten kiezen tussen “Ik koop als consument/Ik koop zakelijk” (en bij optie 2 een btw nummer vragen) is dan misschien iets praktischer.

Vervolgens moet je nagaan waar iemand gevestigd is. De wet eist hierbij twee bewijsstukken, en de Uitvoeringsverordening noemt negen opties die in ieder geval genoeg zijn:

    1. de gegevens van de afnemer zoals zijn factuuradres;
    2. het internetprotocoladres (IP-adres) van het door de afnemer gebruikte toestel of een andere methode voor het bepalen van de geografische locatie;
    3. bankgegevens zoals de plaats waar de voor de betaling gebruikte bankrekening wordt aangehouden, en het factuuradres van de afnemer bij die bank;
    4. de mobiele landencode (MCC) van het IMSI-nummer dat is opgeslagen op de door de afnemer gebruikte simkaart;
    5. de plaats van de vaste aansluiting in een woning, langs welke de dienst aan de afnemer wordt verleend;
    6. in het geval van een afnemer die goederen verkoopt via het internet of een soortgelijk elektronisch netwerk, de initiële plaats van vertrek van het vervoer of de verzending van de door die afnemer verkochte goederen;
    7. in het geval van een afnemer die goederen koopt via het internet of een soortgelijk elektronisch netwerk, de uiteindelijke plaats van aankomst van het vervoer of de verzending van de door die afnemer gekochte goederen;
    8. inschrijvingsgegevens van het door de afnemer gehuurde vervoermiddel, indien dat vervoermiddel moet worden ingeschreven op de plaats waar het wordt gebruikt, en andere soortgelijke gegevens;
    9. overige zakelijk relevante gegevens die de dienstverrichter heeft verkregen.

Volgens mij zou je dus in principe toe moeten kunnen met een IP-adres en het opgegeven factuuradres, mits je aan dat IP-adres kunt zien waar iemand woont. Maar als mensen een VPN gebruiken of in het buitenland op vakantie zijn, dan wordt het alsnog ingewikkeld. Het bewijs hiervan moet overigens tien jaar lang bewaard worden, en beschikbaar zijn voor iedere buitenlandse Belastingdienst die de btw-aangifte wil controleren.

Inderdaad, dat is behoorlijk lastig om rekening mee te houden en ik kan me goed voorstellen dat ondernemers nu denken: ik ga alleen nog in Nederland zaken doen. Het moet me dan wel van het hart dat het bij élke nieuwe wet hetzelfde gaat: in alle tijd voordat de wet van kracht wordt, lijkt het niemand te boeien en zodra de wet van kracht is, barst iedereen los met dat het onwerkbaar is, geen rekening houdt met internet en de moderne tijd en ga zo maar door. Argh. Als iedereen nou wat éérder had geklaagd, hadden we nog wat kunnen doen aan die wet.

Hoe dan ook, er is geen quick fix om aan deze wet te ontkomen. Wie met consumenten in het buitenland zaken doet, moet vaststellen in welk buitenland, de btw-tarieven erbij zoeken en vervolgens de btw afdragen aan de relevante buitenlandse Belastingdienst.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van ISP Today.

Deel dit bericht

9 Reacties

Hans Schipperijn

Het is voor mij als Apple developer volkomen onduidelijk hoe dit gaat uitpakken bij de verkopen van apps in de app store. Bij een download van 99 cent zoveel administratieve rompslomp is bijna niet te doen. Apple heeft de oplossing al gevonden door de prijzen omhoog te gooien en wij als app makers zitten met de ellende.

Pim

Als het goed is regelt Apple met de App Store dit automatisch voor jou, zij verkopen immers jouw producten en jij krijgt er een gedeelte van terug. Volgens mij is dit alleen van toepassing als je zelf producten online te koop aanbiedt en bijvoorbeeld alleen Paypal gebruikt.

Henk Jan

alles gaat automatisch met App Store

Ben

Mensen klagen niet voordat een wet ingaat, omdat je van de overheid verwacht dat ze dingen goed uitdenken voordat ze iets doorvoeren. Maar helaas zitten in de politiek geen mensen die kunnen AB testen, is allemaal nog de oude mentaliteit… Tijd om de politiek met een disruptive technology te verbeteren… wie heeft ideeen?

Els

Mensen zouden eerder klagen,als ze het eerder hadden geweten.
Maar micro- en kleine ondernemingen bestaan niet voor de fiscus, dus waarom zou je die inlichten?
En hoe dan?
Zelfs het MKB wist van niets!

In een aantal landen was een drempel, maar daar waren andere landen tegen, “dus” is er besloten dat je vanaf de alleerste euro verkoop btw verschuldigd bent.

Die grote bedrijven (waar het in eerste instantie om gaat) hebben geld en techniek in huis om de diverse afdrachten te administreren en betalen.
Aan kleine bedrijven is helemaal niet gedacht!

In America zijn nu al online winkels te vinden, die niet verkopen aan mensen uit Europa!

Ik hoop echt dat er een redelijke oplossing gevonden gaat worden, het beste zou zijn die drempel (threshold) in te voeren.

Henk van der Wijk

De actuele casus van de nieuwe EU BTW wetgeving laat zien in wat voor levensgevaarlijke situatie wij als burgers verzeild zijn geraakt. Vroeger was het zo, dat burgers alleen door de overheid verplicht konden worden op grond van een wet die tot stand was gekomen door samenwerking van regering en -door de burgers gekozen- parlement. Die complexe weg kent zoveel checks and balances, dat in een zorgvuldige belangenafweging werd voorzien. Bij de EU BTW wetgeving is daarvan echter geen sprake. Zij is afkomstig van de Europese Commissie, een orgaan zonder democratische legitimatie, maar met de macht de burgers rechtstreeks bindende verplichtingen op te leggen. Daarmee is het een bestuursvorm die de facto erg overeenkomt met die in bijvoorbeeld de vroegere Sovjet Unie en het Derde Rijk.
Zoals de geschiedenis leert, komen de belangen van burgers dan al snel in de knel. Respect en moraliteit leggen het af tegen de prioriteit van de machthebbers hun ideeën voortvarend uit te voeren.
Iedereen met een beetje gezond verstand kon van tevoren natuurlijk voorzien, dat de kern van deze wetgeving (het belasten naar het tarief van het land waar de consument zich bevindt), een gigantische administratieve last voor de betrokken ondernemers zou opleveren. Enorme extra kosten, mogelijk omzetverlies of zelfs bedrijfssluiting, slapeloze nachten. Van respectvolle bestuurders zou je dan mogen verwachten dat ze zouden zeggen: laten we dit maar niet doen en ervoor zorgen dat er in de hele EU één BTW tarief komt. Zo voor de hand liggend, dat het bijna logisch is. Maar nee, het belang van de ondernemende burger om gevrijwaard te blijven van disproportionele lastendruk wordt simpelweg opgeofferd aan het voor de Brusselse machthebbers kennelijk zwaarder wegend belang van het principe, dat de afzonderlijke landen zelf hun tarieven mogen vaststellen.
Laten we goed beseffen wat deze lastendruk materieel betekent: pure dwangarbeid. Maar de machthebber in z’n ivoren toren weet: ach, ze pikken het wel weer. Want ze pikken altijd alles en zitten liever met een biertje op de bank naar sport of een soapje te kijken dan hun rechten en vrijheden te verdedigen.
De nieuwe EU BTW wetgeving, die gaat over digitale producten, staat niet op zich. Iets vergelijkbaars is in de maak voor fysieke producten. Dan is er TTIP. En natuurlijk de koopkrachtroof door de ECB van 22 januari.
Voel jij je nog vrij en veilig in dit land? Ik niet.

Luc Mattys

Er wordt altijd alleen maar rekening gehouden met grote bedrijven en die zullen niet zoveel problemen ondervinden van de nieuwe regels. Tenzij je digitale producten in de Engelse taal staan en je ze dus werelwijd kunt verkopen is er niet zo een probleem. Maak je bovendien gebruik van goede webshop software dan is daar meestal wel de voorziening om btw tarrieven per land in te stellen. Voorts kun je het ip-adres meedtal ook wel registreren en, om administratieve reden mag je de klant altijd om adres gegevens vragen. Het vraagt dus even wat aanpassing en ja, zo kan misschien ook wel het koren van het kaf gescheiden worden.

Joost Niederer

Een scherpe en juiste analyse van Engelfriet. Ik meen dat deze uitspraak het vrij verkeer in de Unielanden op dit vlak niet echt ten goede komt, en dat was toch de bedoeling van de vrije markt? Joost Niederer

Ton

Ik zou wel benieuwd zijn naar een update op dit artikel. Hoe gaan bedrijven hier mee om, zijn er slimme (omzeil)oplossingen bedacht, of blijkt het in de praktijk (erg) mee te vallen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond